Дорогу для «Богдана»?

26.06.2012
Дорогу для «Богдана»?

«Автовози» з імпортними легковиками хочуть розвернути на кордоні — аби звільнити смуги для «Богданів». (Фото з сайту movers–auto.md.)

Автомобіль в Україні знову хочуть зробити розкішшю. Гасла у влади традиційно хороші, але виллються вони у те, що, аби бути на колесах, нам знову доведеться платити більше. Мотивація перша: нові, звичайно ж, вищі мита на імпорт дозволять Україні розвивати власний автопром. Мотивація друга: таким чином ми зможемо залучати закордонні інвестиції у галузь. Логіка тут залізна і поставити під сумнів жодну тезу просто неможливо. Але, знаючи історію питання, ми бачимо: митні ставки, акцизи тощо на імпортні автівки підвищували вже не раз. Але це аж ніяк не вплинуло ні на інвестиції, ні на рівень вітчизняного автопрому. Навіть навпаки: нещодавно зупинився конвеєр, який випускав українських «автокалік» — ЛуАЗи, «Славути» і «Таврії».

 

«Маленьке подорожчання — його й не відчують...»

За право українців володіти засобами пересування влада взялася настільки серйозно, що дехто навіть почав убачати в цьому черговий політичний підтекст. Тобто, встановлення жорсткого контролю за пересуванням своїх співгромадян. Але якими би не були дійсні мотивації такого кроку, перелік ініціатив уряду вражає: спочатку влада придумала спецмито, потім автомобіль ставав елементом ініціативи з податку на розкіш, потім на нього збільшували акцизний збір. І нарешті, вирішило не залишатися осторонь великих справ і Міністерство екології: автовласників хочуть зобов’язати ще платити за утилізацію своїх залізних коней.

Логіка укладників нових документів чітка, зрозуміла і навіть вичерпна. Збільшення акцизів — це нові платежі до бюджету, про утилізацію i говорити годi. І так далі. Спецмито — дітище наймолодшого українського міністра, колишнього видного представника «помаранчевого» табору, бізнесмена Петра Порошенка. «Чому український автопром захищений митом 6—10%, якщо в Росії ті ж виробники платять 20—25% й успішно розвивають цей бізнес?» — цілком логічно обурюється чиновник.

Інший депутат від Партії регіонів, Таріел Васадзе, розповів, про які саме цифри йдеться: 6% на автівки об’ємом двигуна до 1500 куб. сантиметрів і 12,9% — об’ємом від 1500 до 2200 куб. см. І також, як водиться у такій ситуації, навів приклад передового зарубіжного досвіду: Бразилія підняла таке мито з 30 до 57%. А наше підняття, мовляв, настільки мізерне, що його ніхто й не відчує. До речі, цифри Васадзе — ще лояльні до автовласників у порівнянні з тими, які планувало наростити відомство Петра Порошенка. Так, для автомобілів iз двигуном до 1500 куб. см планувалося 6,9%, а до 2200 куб. см — 15,1%.

Чому високе мито — це добре, пояснює народний депутат Таріел Васадзе: «Ніхто не буде інвестувати в країну, де виробник не має економічного інтересу. А інтерес з’являється, коли йдеться про доступ до ринку». Самі вітчизняні автовиробники ідеї власного уряду підтримують та цілковито схвалюють. «Практика, коли держава винна «ЗАЗу» 200 млн. гривень, не нормальна, — каже віце–президент «УкрАвто» із виробництва Олег Папашев. — Для бізнесу — це величезна сума, особливо, враховуючи, що кредитні ресурси у нас коштують 20% річних. Це не ставить Україну в рівні умови з конкурентами».

А чиновники й нардепи ­­— насправді бізнесмени!

Пікантності у державницькі висловлювання чиновників та народних обранців додають деякі факти біографії цих самих найманих менеджерів та слуг народу. Скажімо, цитований вище народний депутат від правлячої нині Партії регіонів Таріел Васадзе за сумісництвом є президентом корпорації «УкрАвто». Тобто нардеп і є тим самим напівмiфічним українським автовиробником. А заяву про необхідність державного втручання у ринок насправді робить ... найманий менеджер пана Васадзе.

З Міністерством економіки — структурою, яка безпосередньо відповідальна за розвиток продуктивних сил у державі, у контексті з регулюванням автомобільного ринку ситуація виглядає ще цікавіше. Адже Мінекономіки очолює великий бізнесмен, якому серед інших активів належить ... автомобільна корпорація «Богдан Моторс».

У такій ситуації панові Порошенку непросто. Адже, з одного боку, він захищає інтереси всієї держави, тобто всього українського народу — відповідно до присяги державного службовця. А ці інтереси підлим чином збiгаються з його інтересами як підприємця. І тому ставлячи заслон перед імпортною продукцією, Петро Порошенко, звичайно ж, ненавмисне розчищає майданчик для розвитку власного бізнесу. І вгадати, де тут держава, а де «Богдан» — досить важко. І тому слова шановного міністра про досвід північного сусіда та загальне добро українців починаєш розуміти вже якось двозначно.

Особливо, якщо подивитися на деякі фінансові показники компанії «Богдан Моторс» та ще раз проаналізувати цитати чиновника. «Я стверджую, що сьогодні є всі передумови таким чином [зростанням податків] захистити ринок України... розвивати власне виробництво і збільшувати інвестиції в галузь», — сказав Порошенко–міністр. Тим часом його компанія оголосила, що обсяг виробництва на її заводі в Черкасах знизився в 2,08 раза щодо травня минулого року. Звідси можна зробити простий висновок — що продукція вітчизняної компанії поступається у популярності серед споживачів виробам зарубіжних конкурентів. Але ситуація може змінитися, якщо імпортний товар стане дорожчим... Журналісти кепкують — мовляв, Петро Порошенко сказав напрочуд щиро: він і справді планує обкласти новим податком середній клас, щоб розвивати «власне виробництво». У прямому значенні цього слова.

Тим часом скромна оцінка влади, що нових податків ніхто й не помітить, надто применшує вплив її нових ініціатив. Якщо Мінекономіки доб’ється свого і встановить в Україні «російський» рівень податків на авто, тобто з 10% підніме до 25%, то автівка за 20 тис. доларів коштуватиме вже 23 тис. доларів. Якщо ви збирали цю суму по крихтах і тривалий час, то після реалізації «захисту Порошенка» покупку доведеться відкласти. А якщо додати сюди ще й збір за утилізацію тощо, то цей похід в автосалон доведеться відкласти надовго.