Що дасть виборцям повернення мажоритарної складової у виборче законодавство, які важелі впливатимуть на хід передвиборчої кампанії, чи зміниться якісний склад Верховної Ради після осінніх «великих перегонів»? Ці питання обговорювали на прес–конференції в УНІАН політтехнологи й експерти.
«Адміністративний ресурс діятиме, але вирішальним на виборах не стане», — відзначив голова правління комітету виборців Олександр Черненко. На його думку, кожен із кандидатів у мажоритарних округах намагатиметься домовитися з тим або іншим чиновником про його сприяння на виборах. Водночас, за прогнозами Черненка, з огляду на велику кількість різних адмінресурсів цей механізм виявиться неефективним.
«От, наприклад, по владній вертикалі буде ставленик від «губернатора», але голова районної адміністрації вже домовився з іншим. І, таким чином, буде тихий саботаж», — вважає голова КВУ. Погоджується з цією думкою й директор компанії Berta Communications Тарас Березовець: «Як діяти місцевій адміністрації, якщо надходить дві протилежних вказівки від людей, близьких до влади, а висуваються вони по одному округу?».
При цьому Березовець підкреслив, що будь–якому адмінресурсу можна протидіяти: «Немає доступу до районних газет — видаємо свою або їдемо безпосередньо до людей і будемо з ними спілкуватися». Березовець переконаний: усі технології адмінресурсу можна поламати шляхом прямого спілкування з виборцями. Як приклад він навів 2005 рік, коли адмінресурс був зламаний через звільнення голів облдержадміністрацій. За даними політтехнолога, 900 із них отримали умовні та реальні терміни за фальсифікації. Зараз багато хто з тих посадовців повернувся до влади, але все одно місцеві можновладці стали обережнішими. «Тому на цьогорічних виборах головною технологією у ході кампанії стане прямий підкуп виборців, а не адмінресурс», — вважає пан Тарас.
Олексій Голобуцький, заступник директора Агентства моделювання ситуацій, прогнозує, що значна частина депутатів, які пройдуть «по мажоритарці», не будуть сильно зав’язані на адмінресурсі. «Це будуть люди іншого покоління, амбітні і незалежні місцеві лідери. На відміну від «червоних директорів» часів Кучми, якими легко було маніпулювати, ці будуть більш захищені від тиску. Вони знають, де зберігати гроші і мати запасні аеродроми». Тому навіть якщо увійдуть у провладну більшість, такі депутати голосуватимуть на свій розсуд, а не за вказівкою парламентських диригентів, вважає політолог. І саме в таких кандидатів найбільше шансів пройти в парламент. Адже, згідно з соціологічними даними, від 50 до 70 відсотків виборців не збираються зважати на приналежність «мажоритарника» до партійної вивіски. Головне те, що він зробив для округу, як реагує на запити його мешканців.
«Завдяки округам ми отримаємо в парламенті нові центри впливу, які можуть стати новими партійними проектами, — зауважив експерт Центру політичного консалтингу Денис Денисенко. — Є значний прошарок населення, який розуміє, що і за владу не можна голосувати, і стара–нова опозиція вже була при владі. Ми побачимо нові проекти з прицілом на 2015 рік».