«У кафе і салони краси ходжу тільки з купоном сайту знижок»
Це явище виникло у Чикаго в 2008 році. Сайт «Групон» уже через два роки відвідувало 13 мільйонів користувачів з понад двох десятків країн. Проект виявився неймовірно прибутковим, і сьогодні представництва «Групону» є по всьому світу, зокрема й в Україні. Успішний досвід американців швидко перейняли, тож подібні сайти почали з’являтися з неймовірною швидкістю.
Система працює дуже просто: на сайті розміщено інформацію про суттєві знижки — від 50% (нерідко знижка сягає 98%!) у найрізноманітніших закладах — магазини, салони краси, спортивні клуби, турагенції, служби доставки їжі, ресторани, нічні клуби, івент–організації, компанії сервісного обслуговування авто, навіть клініки. Чітко зазначено період часу, в який можна скористатися знижкою, контакти закладу, особливості послуги чи товару, фото. Далі діло за малим: користувач (реєстрація на сайті безкоштовна) повинен купити собі цю знижку в сайту — за 5—20 грн. (інколи можна натрапити і на безкоштовні купони). Розрахуватися можна, не відходячи від комп’ютера — за допомогою онлайн платежів електронними грішми чи банківськими картками. Після перерахунку коштів на електронну пошту покупця приходить спеціальний купон, який слід показати в обраному закладі для отримання знижки.
Усе просто і прозоро: заплатив 10 грн. сайту — і, приміром, брендова сумка обійшлася як мінімум у два рази дешевше. Але ж медалей лише з одним боком не буває. «Уже три роки у кафе і салони краси ходжу тільки з купоном сайту знижок. Зареєструвалась на усіх, які є у Києві. Коли треба підстригти волосся чи хочу замовити піцу, заходжу на сайти і шукаю підходящі пропозиції. Це дійсно суттєва економія. Інколи купую знижки на те, що побачила випадково. От нещодавно купила знижку 50% на виготовлення фотокаменю. Вирішила, що річ не пропаде — при нагоді стане комусь хорошим подарунком. А за таку ціну просто гріх не купити», — розповідає студентка Олена.
Такі, як Олена, сформували цілу окрему категорію покупців і споживачів. За великим рахунком, без купона вони купують хіба що хліб, автомобілі й квартири! Але тут не без ложки дьогтю: справа в тім, що заклади зазвичай дають акції одноразово. Наприклад, вам треба вилікувати хворий зуб. Ви купили купон — знижку в стоматологічній клініці. Зуб вилікували, лікар сподобався, заплатили півціни, але коли вам знову треба буде відвідати стоматолога, в той же заклад ви навряд чи потрапите. Акція скінчилась, і на сайтах продаються купони вже в інші клініки, і не факт, що там вас обслужать так само добре. Тут виходів два: або залишитися у першій лікарні й ходити до стоматолога вже за повну ціну, або продовжувати на свій ризик шукати знижки. Ті, хто обирають другий варіант, якраз і створюють оту окрему категорію — вони уже повністю залежні від сайтів знижок — споживають тільки те, що запропоновано, і навіть те, що не надто підходить — наприклад, знижка в майстерню взуття, яка знаходиться на іншому кінці міста. І саме на таких інколи можуть чекати не надто приємні речі.
«Прийшла з купоном і відчула в закладі інше ставлення»
«Я купила знижку 90% на 10 сеансів масажу. Дуже раділа — така послуга практично за безцінь! Коли в закладі сказала, що прийшла з купоном, одразу відчула інше ставлення. Сеанс тривав значно менше, ніж має бути, масажист запізнювалась, навіть не перепросивши, саму процедуру виконувала похапцем. Склалося враження, що якщо я прийшла з купоном — я другий сорт і мені можна надавати таку послугу неякiсно», — скаржиться Ольга.
До речі, під кожною акцією на сайтах є поле для коментарів, куди клієнти можуть писати про враження від закладу, скаржитися на недобросовісні заклади можна і безпосередньо адміністрації самих сайтів.
«Скарги на заклади до нас надходять нечасто, але все ж таке трапляється. Ми зацікавлені у тому, щоб продати якомога більше купонів, тому розміщуємо акції тільки перевірених компаній. Ясна річ, від недобросовісних продавців товарів і послуг ми не можемо бути застраховані на всі 100%. Адже хтось дає знижки, щоб реально здобути нових постійних клієнтів — такі компанії обслуговують дуже якісно, розраховуючи на те, що люди ходитимуть до них і після закінчення акції — вже за повну ціну. Але, на жаль, є такі, хто планує заробити на потоці клієнтів — вони дають знижки, сподіваючись, що на велику знижку прийде велика кількість клієнтів. Якщо наші користувачі скаржаться на такі заклади, ми одразу зв’язуємося із закладом і з’ясовуємо ситуацію. Саме так ми вчинили, отримавши скаргу від Ольги. Даний масажний кабінет вибачився за спізнення і пообіцяв, що такого більше не буде. Що ж до самого масажу, то пояснили, що у клієнтки дуже чутлива шкіра, тому сеанс тривав менше, ніж зазвичай. Дану акцію ми могли б зняти взагалі, але більше скарг не було. Тому ми просто попередили заклад, а самій Олені відшкодували суму, яку вона витратила на купон, — 20 грн. Радує, що подібні випадки поодинокі», — розповідає менеджер сайту колективних покупок Назар.
Самі ж заклади, що дають знижки, можливість особливого ставлення до клієнтів iз купонами категорично відкидають. Всі в один голос твердять, що знижками роблять собі рекламу. Намагаються обслуговувати людей з купонами на найвищому рівні, аби після акції ці люди до них не тільки повернулися, а й розповіли про заклад іншим.
В Україні сайти знижок діють уже 4 роки. Наймасштабніший — українське представництво «Групон». Але є і суто українські сайти, їх кілька десятків, і більшість iз них — київські. В інших містах колективні покупки ще не такі поширені, однак саме на київських ресурсах реєструється багато мешканців інших міст. Адже сайти надають безліч знижок інтернет–магазинів, продукцію яких можна замовити в будь–яку точку країни і отримати через службу доставки.
Купони купують навіть пенсіонери
Незважаючи на велику конкуренцію, в Києві постійно з’являються нові сайти знижок. На тлi таких гігантів, як «Групон», працюють і доволі скромні сервіси. Одним із таких є FreshSale. «Якщо говорити про аудиторію FreshSale, то вона з жіночим обличчям, — каже про своїх покупців керівник проекту Тетяна. — Тому ми навмисне проводимо максимальну кількість акцій, які цікавлять саме прекрасну половину людства — догляд за обличчям, тілом, волоссям, нігтьовий сервіс. Але це не означає, що серед наших передплатників немає чоловіків. Що стосується віку, то ви здивуєтеся, наскільки він різноманітний. Наші партнери (заклади, що надають знижки. — Авт.) не раз розповідали про активність людей похилого віку. Виявляється, купонна лихоманка охопила навіть ці верстви населення. Говорити про те, що попиту на сайти знижок немає, не доводиться. Інше питання в тому, що конкуренція на цьому ринку неймовірно велика. Дуже складно конкурувати ще з трьома десятками купонних сервісів, п’ять з яких займають лідерські позиції, мають серйозні інвестиції і величезні рекламні бюджети. Я і мої колеги зараз працюємо над проектом об’єднання невеликих купонних сайтів у віртуальний холдинг».
Із тим, що сайти знижок — серйозне явище у віртуальній мережі, і явище це з часом буде лише поширюватись, погоджуються й експерти в галузі інтернет–технологій. Такий прогноз для нас — покупців та споживачів, новина скоріше приємна, адже як би там не було, економія — це те, до чого прагнуть практично усі. Варто тільки звертати увагу не лише на розмір знижки, а й на репутацію закладу, який її пропонує. Адже правила «скупий платить двічі» ніхто не відміняв. А найголовніше: не ставати заручниками купонних сервісів, аби придбання знижок iз корисної справи не перетворилося на масовий психоз — коли беруть очі усе, що бачать, бо дешево.
МАЙТЕ НА УВАЗІ
* Щоб не бути обманутим, купуючи знижку на сайті, для початку поцікавтеся, скільки той чи інший товар або послуга коштують в інших місцях. Аби не придбати річ, яка коштує так само в будь–якому іншому магазині.
* Не забувайте, що, купуючи купон, ви розплачуєтеся через інтернет, ніякого чека при цьому не отримуючи. Тож довести у випадку чого те, що здійснювали платіж, буде проблематично.
* Велика знижка — це насправді звичайна гра на людському бажанні отримати щось на «халяву». Тому добре подумайте перш ніж придбати, наприклад, футболку, яка нібито зменшує жирові відкладення.
* Обов’язково уточнюйте, в який саме час можете отоварити свій купон. Аби не виявилося так, що перукарня, де ви придбали дешеву стрижку, приймає лише по п’ять «купонників» щодня і то з 9.00 до 12.00, тобто саме тоді, коли ви працюєте.
КОМЕНТАР ПСИХОЛОГА
Масовим психозом це явище навряд чи стане, вважає відомий психолог Вадим Колесніков: «Це, швидше, буде повальне захоплення, а потім прийде нове повальне захоплення. Купони викликають у нас такий же інтерес, як і нова колекція олов’яних солдатиків у дитинстві. Це гра: ми розуміємо умовність гри, але все одно граємо, бо хочемо у щось вірити. І це щось постійно повинно змінюватися, ставати новим, адже ми гомо сапієнс і прагнемо новизни, тому й змушені маркетологи шукати нові ходи. Зараз їх знахідка — сайти знижок. Це з одного боку, з іншого — слід говорити про психологічне поняття аддикцію — патологічну залежність. Приходячи до магазину, шопоголік очікує відчуття свята, бо в житті цього свята йому не вистачає. Але мало хто знає саме про інтернет–шопоголізм, адже там не можна відчути свято безпосередньо — купон якраз і дає право зайти в магазин королем, відчути свою прерогативу, вигоду». Сучасний світ прогресує, і ми повинні вміти використовувати усе, що він пропонує, зауважує фахівець, зокрема, й ті ж ресурси колективних покупок. А щоб вони не використовували нас, треба жити реальним, а не віртуальним життям, знайомитися, обмінюватися досвідом, спілкуватися, бо чим більшій кількості людей ми потрібні, тим менше шансів у нас потрапити під будь–яку залежність.