На українських АЗС учергове міняють цінники. Цього разу, як це не дивно, у бік зменшення. Таким чином оператори нашого паливного ринку відреагували на світову тенденцію — здешевлення вартості нафти. Або, як варіант, їх змусили так вчинити.
Першу хвилю здешевлення пального ми практично й не помітили: трейдери зменшили ціну бензину на 5—10 копійок, що після подорожчання на 60—70 виглядало краплею в морі. «Темпи здешевлення відставали від світової динаміки», — погоджується аналітик консалтингової компанії UPECO Олександр Сіренко.
Тож днями проблемою зайнялися Антимонопольний комітет та експертно–аналітична група з функціонування ринку нафтопродуктів при Кабміні. У діалозі з найбільшими операторами вони дійшли висновку, який потім назвали компромісним: упродовж нинішнього тижня пальне має подешевшати на 20 копійок. У два етапи. Перший датований вчорашнім днем, тобто вже сьогодні ціни на автозаправних станціях мають знизитися на десять копійок. Друге здешевлення — також на десять копійок — заплановане на понеділок, 4 червня. Надалі ж влада вивчатиме ситуацію: якщо вартість сирої нафти «Брент» падатиме й надалі, то вона знову вимагатиме від операторів ринку зниження цін.
Реакція нафтотрейдерів на вимогу продавати свою продукуцію дешевше різниться. «Після заяв АМКУ та ЕАГ у нас не залишається вибору. Ми будемо змушені знизити ціни», — заявив начальник прес–служби «Лукойл–Україна» Валерій Рясик. «Ми йдемо за тенденціями на ринку, і тому знижуємо вартість пального, — прокоментував «УМ» ініціативу уряду речник АЗК «Окко» Олег Дорожовець. — Й готові далі поступово йти цим шляхом, адже спочатку продаються дорожчі партії, потім заходять дешевші, за ними ще дешевші». За словами Дорожовця, назагал трейдери не в захопленні від зміни цін: як від подорожчання, так і від здешевлення. «Ідеальний варіант для нас — це стабільний і прогнозований ринок», — стверджує представник компанії.
Представники інших компаній вважають надто перебільшеною роль держави в цьому процесі. «Заяви АМКУ — це значною мірою піар влади, — сказав на умовах анонімності представник відомої компанії–оператора. — Річ у тому, що ми б усе одно знизили ціни: адже якщо відбувається ринковий процес, то втриматися на узбіччі дуже важко. Якби ми не знизили ціни, то все одно хтось із наших конкурентів пішов би на цей крок. І саме він отримав би нових клієнтів на досить конкурентному ринку».
Щоправда, трейдери володіють фантастичним умінням: знаходити ринкові причини для підвищення цін, коли нафта дорожчає, та пояснення, чому вони не можуть їх знижувати, якщо нафта дешевшає. Вагому причину було знайдено і цього тижня: прогнозований дефіцит пального у червні через зменшення поставок iз Білорусі. Мовляв, сусідня країна підписала угоду з Росією і тепер змушена збільшувати обсяги поставок до РФ... А у такій ситуації без АМКУ вже не обійтися...