Роком утрачених можливостей назвали минулий навчальний рік експерти на підсумковій прес–конференції в агенції «Главком». «Цьогорічні випускники найбільше постраждали, адже за рік вони вивчали дворічну програму дванадцятирічки, до того ж за скорочений термін», — каже екс–міністр освіти Станіслав Ніколаєнко. На його думку, після об’єднання Міністерства освіти і науки, молоді та спорту питання освіти, зокрема середньої школи, відійшло на задній план, що є дуже великою помилкою. «28 жовтня минулого року відбувся з’їзд освітян, на якому ухвалили кілька документів, зокрема Стратегію розвитку освіти. Вона хоч і має величезні недоліки, але це вже хоч щось, там дійсно були кроки, які б могли піти на користь освіти. А ще було звернення з’їзду до парламенту, до Президента, де були поставлені стратегічні завдання розвитку освіти.Ніхто після 28 жовтня про з’їзд ніде не згадав, його ніби і не було, всі добрі наміри залишилися на папері», — каже Станіслав Ніколаєнко.
Екс–директор Українського центру оцінювання якості освіти, а нині керівник Центру тестових технологій і моніторингу якості освіти Ігор Лікарчук додає: «Впродовж останніх трьох днів я мав розмову з багатьма директорами шкіл iз різних регіонів України. Я їх запитував, чи відчувають вони реформи в освіті? Відповідь була одна: ми відчуваємо нестримний рух назад. Один директор з Луганської області, яка славна Олексієм Стахановим, сказав, що цей навчальний рік був стахановським: за один рік пройшли програму двох років, ще й скоротили навчальний рік.За 40 років моєї практики ще жодного разу в школах не лунав тричі останній дзвінок, як це було буквально вчора. Всі сподівання, які були в рядових педагогів, керівників закладів освіти, що 2012 рік стане переломним у реформуванні загальної середньої освіти в Україні, так і не справдились. Натомість характерною рисою за минулий навчальний рік є подальше зубожіння середньої загальної освіти».
За словами Ніколаєнка, наш учитель і надалі залишається бідною людиною. Щомісяця до його зарплати не додається близько 1,5 тисячі гривень. Із державного бюджету від обіцяного владою на освіту виділили лише 5 відсотків. За минулий рік школу обділили на 67 мільярдів гривень. І це з урахуванням того, що, за даними Держстату, з 2009 року закрили 702 загальноосвітні школи. Це означає — зменшилася кількість навчальних закладів, а грошей так само не вистачає. «Вся причина — у відсутності ефективного управління фінансами освіти. В нас і надалі залишається радянська система, — констатує Станіслав Миколайович. — Можна впевнено говорити, що в Україні є криза освіти, яка найбільше проявляється у загальноосвітній середній школі».
Щоб вийти з кризи, держава має для себе визначити головні пріоритети в освіті. Зокрема, найперший крок, який потрібно зробити, — середню школу, довкілля і позашкілля виділити в окремий орган центральної виконавчої влади, який би займався суто шкільною освітою і вихованням, вважає Станіслав Ніколаєнко. Щоправда, за словами екс–міністра, нинішній уряд не дає адекватної оцінки ситуації в освіті, тому тут не може бути й адекватних кроків.
ДО РЕЧІ
«Цей навчальний рік підтвердив ще одну тенденцію. Нагадаю, що у 2010 році Міністерство освіти та науки прийняло рішення враховувати під час вступу в університети так званий середній бал атестата, — каже Ігор Лікарчук. — Ми тоді говорили, що це неминуче призведе до купівлі золотих та срібних медалей у школах, до збiльшення корупції. Сьогодні ми отримуємо інформацію з обласних управлінь про те, що кількість медалістів в Україні у 2012 році, порівнюючи з 2009 роком, коли медаль та результати навчання не давали ніяких преференцій для вступу до вузів, у деяких областях збiльшилась майже вдвiчi. Наприклад, у Полтавській області 10% випускників цього року отримали золоті та срібні медалі, тобто кожен десятий випускник — медаліст».