Не гречкою єдиною. Рисом теж можна!

22.05.2012
Не гречкою єдиною. Рисом теж можна!

Прозорі урни для голосування — ще не гарантія чесних виборів. (Фото з сайту evplanet.org.)

Хоча до початку виборчої кампанії де–юре лишається кілька місяців, де–факто вона вже стартувала. Ще з кінця минулого року багато потенційних мажоритарних кандидатів відзначають кожне свято роздачею продуктових пайків виборцям. Тих, хто схильний міняти свій голос на такі подачки, журналіст Сергій Лещенко небезпідставно називає «бидлом». Адже порівняно дешеві «вливання» кандидат обміняє на стократ цінніші привілеї, пільги, близько 30 тис. грн. щомісячних офіційних надходжень плюс доступ до розподілу потоків держбю­джету. «Я буду недоторканною особою, і навіть якщо розчавлю тебе по дорозі, мені нічого не буде, поки мої колеги не позбавлять мене імунітету», — може сказати такий «купець», звертаючись до «бидла».

«На виборах київського мера у 2006 році гречка стала «притчею во язицех». Цей продукт із дарованого Леонідом Черновецьким набору перетворився на модну фішку, яку копіюють багато кандидатів, — зазначає в коментарі «УМ» політолог Володимир Фесенко. — Але на Черновецькому гречка не замикається. Її будуть роздавати й далі. А причини перемоги Черновецького не такі дешеві, як здається зовні».

Щодо ціни перемоги, то треба визнати: продуктові набори від кандидатів дедалі дорожчають, і вже не гречка там «цариця піару». «УМ» спробувала проаналізувати дії нинішніх «гречкосіїв» та їх легітимність.

 

«Дешеві мої старики»

Почалося з Києва. Ще на початку зими кум міністра освіти Дмитра Табачника, голова Комітету ВР з питань освіти Максим Луцький розмістив свій портрет на лікарських препаратах, які видавали хворим безкоштовно з обов’язкового дозволу лікаря. Невдовзі він «засвітився» на етикетках шампанського, яке роздавали в Солом’янському районі Києва, — а саме його «відпрацьовує» скандальний нардеп від Партії регіонів.

Інший район столиці, де зосереджено багато пенсіонерів, — Дніпровський — у схожий спосіб «окучує» колишній секретар Київради Олесь Довгий. Вірний послідовник мера Льоні–Космоса, Довгий фактично успадкував від нього і самих «бабусь Черновецького», і методи їх задобрювання. Один із провідних персонажів «молодої команди Черновецького» провів «соціально–спрямовану новорічну акцію» і вручив пенсіонерам проднабори з написом «До святкового столу». «Заяложену» гречку змінив пакунок із рисом, решта — «стандарт»: пачка чаю, кіло цукру, пляшка олії, по банці курячого паштету й шпротів, 250 грамів шоколадних цукерок. По суті, Довгий балотується під негласним прикриттям Партії регіонів. А оскільки ПР у «чистому вигляді» в Києві зовсім не жалують (як давно перестали жалувати Черновецького), то доводиться маскуватися й «підмазувати» найбільш вразливу частину виборців.

До речі, Довгий не лише підгодовує стариків. Він ще й ліквідує комп’ютерну неграмотність літніх людей. Уже рік в обох громадських приймальнях його округу діють безкоштовні комп’ютерні курси та юридична консультація для пенсіонерів Дніпровського району. Охочі вчаться користуватися «скайпом», електронною поштою, шукають старих друзів в «Однокласниках»... Благодійництво Лесика спрямовано, в основному, на людей похилого віку. Ще б пак — діти ж не голосують!

Бурхливу «пайкову» діяльність веде в Печерському районі Києва інша соратниця Черновецького — Алла Шлапак. Наприкінці квітня від її імені роздавали подарункові харчові набори не першої свіжості з іще новорічним написом «Веселих свят!».

Довготривалий і масштабний підхід до «виборчих бабусь» демонструє екс–глава Шевченківського району столиці Віктор Пилипишин — активіст партії Литвина. «Університет третьо­го віку», який завдячує депутату своїм існуванням, уже чотири роки пропонує пенсіонерам безкоштовне навчання на факультетах психології, права, краєзнавства, прикладного мистецтва, хорового співу, здорового способу життя та літературно–художньому.

Наймасовіша видача продпайків від політиків наразі спостерігалася напередодні 9 травня. Моніторинг цієї активності провела громадянська мережа «Опора». За її даними, на Київщині, Рівненщині, Кіровоградщині представники влади подарували ветеранам продпакети та матеріальну допомогу. У Чернівцях ветерани одержали чи не найбільші продуктові пакети, на яких була символіка Партії регіонів. Сюди входили макарони, олія, гречка, рис (заміна вже анекдотичної гречки), цукор–рафінад, чай, шпроти, згущене молоко, цукерки, горілка. Орієнтовна вартість такого пакета — 135 грн.

110 ветеранів міста Луцьк отримали подарунки від благодійного фонду Ігоря Палиці — народного депутата–бізнесмена від «НУНС», який давно переметнувся до парламентської більшості. У подарунковому наборі були пакети борошна, кукурудзи, рису, вівсяних пластівців, гречки, олія, цукерки, чай, булочки та чашки.

Крупи та горілку, за даними «Опори», роздавали ветеранам «регіонал» Віталій Журавський і «нашоукраїнець» Микола Оніщук, які вже активно працюють з виборцями на Житомирщині.

Весняне «гречкосійство» спостерігається по всій Україні, а чи не найбільш масовим воно стало в Харкові, де «єдиним фронтом» балотуються й злагоджено діють «регіонали» Ірина Бережна, Валерій Писаренко, Олександр Фельдман, Ірина Горіна, Дмитро Святаш та ін. Тут ветерани та «діти війни» отримали по 1 кг гречки, 0,5 кг цукру, банці згущеного молока, півлітра олії, пачці чаю, печива, цукерок на загальну суму близько 70 грн. Продуктові пакети були з логотипом благодійного фонду «Помоги ближнему», вітальною листівкою від імені міського голови Геннадія Кернеса та потенційного кандидата–мажоритарника.

А, мабуть, найоригінальніший факт «задобрювання» «Опора» зафіксувала на Сумщині. У місті Шостка потенційний кандидат у нардепи Сергій Талала ветеранам замість гречки пропонував... отруту «Смерть жукам». Як повідомляє сайт «Шостка.info», для отримання трьох пачок городніх хімікатів слід було заповнити заяву на ім’я Талали як голови фонду «Рідний край».

ЦВК пояснює

У своїй постанові від 23 квітня Центральна виборча комісія роз’яснила: надання виборцям безоплатно чи на пільгових умовах товарів, послуг, робіт, цінних паперів, кредитів, лотерейних білетів, інших матеріальних цінностей, що супроводжується закликами або пропозиціями голосувати або не голосувати за певну політичну партію чи кандидата в народні депутати, є непрямим підкупом виборців. Не вважається підкупом роздача товарів, що містять візуальні зображення назви, символіки, прапора партії, за умови, що вартість таких товарів не перевищує три відсотки мінімального розміру заробітної плати, тобто 32 грн. 82 коп.

На такі обмеження потенційні кандидати не зважають, вигадуючи власні виправдання та способи обійти законодавство. Часто вони обходяться без партійної символіки на подачках. А зараз — і на це в коментарі «УМ» вказують експерти з Комітету виборців України — до «гречкосіїв» важко присікатися ще й тому, що офіційно виборча кампанія ще не почалася, кандидати не зареєстровані, тож їхні проднабори справді можна сприймати як пересічну «гуманітарну допомогу».

 

ПОЛІТПАЙОК–2012

Обов’язково: рис (або гречка), олія, консерви (паштет, шпроти), чай, цукор, цукерки.

Поліпшений варіант: додаються макарони, пластівці, печиво, згущене молоко, горілка.

 

ОЦІНКИ

«Там, де є гречка, — немає політики»

«Згідно з законодавством та міжнародними стандартами проведення виборів, цільові подарунки, які впливають на волевиявлення, є підкупом», — вважає Ольга Айвазовська — представниця громадянської мережі «Опора». — В останні роки в суспільстві з’явився електоральний сегмент, який купували на попередніх виборах. І ці люди чекають продовження такої практики. Бази даних з їхніми контактами коштують дуже дорого, і вони потрапляють до штабів кандидатів».

Політолог Володимир Фесенко попереджає, що на виборах–2012 кандидати діятимуть ще брутальніше: «Сухі пайки — то ще квіточки. Восени почнеться безпосередній підкуп виборців за гроші!». Айвазовська в коментарі «УМ» уточнює суму: «Там, де є велика конкуренція на окрузі, є бажання здобути перемогу будь–якою ціною, платитимуть від 300 до 500 гривень за голос. І це не гроші для кандидата, який готує амбітну виборчу кампанію».

«Політики дуже образливо і принизливо думають про наших людей: дай їм кіло гречки зі своїм портретом — і отримаєш голос. Просто соромно за примітивізм мислення наших кандидатів, які вдаються до цього. Якщо раптом ця технологія начебто спрацює, це означатиме тільки одне: що різниця між кандидатом, який дав продпайок, і тими, хто не дали, складає рівно кіло гречки», — наводить УНІАН думку експерта з виборчого права Олександра Барабаша. Він сумнівається в ефективності проднаборів і вважає, що «гроші можуть переважити, коли йдеться про якісь масштабні проекти, які дійсно змінюють життя людей, приміром, коли облаштовується комп’ютерний клас, прокладається газопровід, добудовується школа, відкривається фельдшерський пункт».

«Чи вплине гречка на результати виборів? Так, вплине. Але першопричиною буде не це. Гречка — це прикриття адміністративного тиску. Там, де є гречка, там уже нема політики. Там уже діє сила, адміністративне право тощо», — резюмує політолог Віктор Небоженко.