Нинішній рік — ювілейний для такої вже звичної сьогодні штуки, як компакт–диск. 30 років тому, у травні 1982 року, компанія «Соні» заявила про початок серійного випуску CD — аудіоносіїв нового покоління. Продаж перших музичних альбомів, записаних на CD, розпочався восени того року в Японії. Радянський Союз, зашторений від світу «залізною завісою», тоді ще слухав Льва Лещенка на гнучких прозорих платівках блакитного кольору, а «просунута» молодь підпільно переписувала хеві–метал та гостромодну італійську естраду на перші касетники з приємною і недоречною назвою «Весна». Компакт–диски масово ввійдуть у наше життя лише через двадцять iз гаком років. Хоча в Києві працює чоловік, який іще наприкінці 1960–х винайшов прообраз компакт–диска, вчений В’ячеслав Петров.
У них ABBA, у нас — «Красная площадь»
CD народився у комерційному суперництві двох провідних на той час корпорацій — «Соні» та «Філліпс». У 1979 році, як гласить популярна історія, «Соні» застосувала власний метод кодування сигналу РСМ (Puls Code Modulation), який досі використовували лише спецслужби. Серійний випуск почали за три роки на заводі в німецькому містечку Лангенхагене неподалік Ганновера. Першим, так би мовити, пробним, альбомом, який записали на CD, був The Visitоrs ансамблю ABBA. Але першим, що надійшов у масовий продаж, вже у жовтні 1982–го, був альбом 52nd Street американського виконавця та піаніста Біллі Джоела.
А хто з українських музикантів став піонером з освоєння CD? Історик сучасної української музики Олександр Євтушенко стверджує, що Марія Бурмака. Втім диск, який називався «Марія», вона записувала в Канаді. А от першопрохідцем в освоєнні модерного носія саме в Україні, як пригадує Олександр, була київська формація, що складалася з музикантів різних столичних гуртів, з «імперською» назвою — «Красная площадь». «Це було приблизно в 1993—94 роках, — блукає по своїй пам’яті Євтушенко. — Історія цієї формації коротка, зараз про неї мало хто пам’ятає».
«А ти сам коли тримав у руках перший компакт–диск?» — питаємо. «О, це було дуже давно. Я, напевно, був одним iз перших серед киян, у кого з’явився CD–програвач. Це було ще до Незалежності, році приблизно в 1988–му. Мені привезли друзі з Польщі, і на той час він коштував скажені гроші. Зараз не згадаю, скільки точно, але приблизно місячну зарплату я виклав, — розповідає Євтушенко з певною ностальгією. — Що слухав? Та ті ж компакти, привезені, як тоді казали, «з–за бугра». Адже ще довгі роки, фактично до 2000–х, найбільш розповсюдженим «накопичувачем музики» була на наших теренах аудіокасета.
Київ, «матір городів руських» і оптичних дисків
У «Вікіпедії» є згадка про те, що не безіменні генії корпорацій «Соні» чи «Філліпс» винайшли компакт–диск, а цілком конкретний американець Джеймс Рассел, співробітник Optiсal Recording. На своєму відкритті чоловік не заробив ні копійки, бо, власне, не того прагнув. Представивши в 1971 році свій винахід, він простодушно зізнався, що вигадав компакт для власної користі — Расселу не хотілося, щоб розкішну колекцію вінілових платівок і надалі псували голки звукознімачів.
Мало хто знає, але за кілька років до Рассела і за добре десятиліття до «відкриття» «Соні» прообраз сучасного компакт–диска розробив аспірант Київського інституту кібернетики В’ячеслав Петров. Щоправда, мета була глибоко наукова і нічого спільного з музичною індустрією не мала. Сьогодні В’ячеслав Васильович керує Інститутом проблем реєстрації інформації, який завдяки його зусиллям було створено у 1987–му. Зовсім недавно, у квітні, пана Петрова було обрано академіком НАН України.
«Справді, в Інституті кібернетики існувала група, яка на чолі з академіком Юрієм Пуховим проводила наукові дослідження і створила оптичні диски для суперЕОМ», — розповів «УМ» у телефонній розмові В’ячелав Петров. У 1971 році ця група перейшла під, так би мовити, «юрисдикцію» іншої наукової установи при Академії Наук УРСР. «Я пам’ятаю, що до того часу ми вже мали всю документацію щодо оптичних дисків, — розповідає академік Петров. — Уся ця документація збережена, можна підняти й подивитися. Це було точно до 71–го року».
Змінний диск першого у світі накопичувача інформації мав ємність у 2500 МБт. В’ячевлав Петров також є головним конструктором і принципово нового на той час малогабаритного накопичувача з імерсійним записом на оптичних циліндрах ЄС5153 для використання в персональних ЕОМ.
Чи не здається вам, що ця історія з винахідником «пракомпакту» Петровим дещо сумно перегукується з іще одним відкриттям світового значення, яким послуговується нині вся планета, — рентгенівським променем, що його винайшов український вчений Пулюй?..