Фахівці кажуть, що раціон сучасного українця далекий навiть від уявлень про здорове харчування. В ньому забагато жирного, смаженого, солодощів, харчів із консервантами, натомість овочів, фруктів, риби, молочних продуктів до жалюгідного мало. На жаль, свої шкідливі звички у харчуванні батьки часто нав’язують і дітям. У результаті на момент закінчення школи більшість випускників має «букетик» хронічних хвороб, з якими доводиться боротися впродовж усього подальшого життя. Та якщо батьків перевиховати важко, то чому б не почати з самих дітей, прививаючи їм навички здорового харчування ще зі шкільної парти? Саме на це спрямована «Абетка харчування» — варіативна програма, яку на сьогодні викладають у 60 школах України. Нещодавно вчителі зі столиці та регіонів України зібралися в Києві на семінар, щоб обмінятися досвідом викладання цього незвичного курсу в початкових класах.
«Абетку харчування» було розроблено та впроваджено в Україні за ініціативою відомої міжнародної компанії — виробника дитячого харчування і солодощів. Аналогічні програми вона проводить і в інших державах світу. На теренах нашої країни координатором проекту є компанія соціального маркетингу «О ДВА». За майже три роки викладання у школах України «Абетка харчування» підтвердила свою актуальність та доцільність, що дозволило отримати відповідний гриф Міністерства освіти та схвалення Міністерства охорони здоров’я, а також численні позитивні відгуки фахівців.
На уроках, які проходять в ігровій формі, школярикам пояснюють, навіщо ми їмо і п’ємо, що таке жири, білки, вуглеводи, вітаміни, чому ми вживаємо ті чи інші продукти, що є корисним, а що їсти не варто, чому важливо в харчуванні дотримуватися розпорядку дня. На практичних заняттях учні вчаться готувати прості, але корисні страви. Також під час занять діти опановують основи етикету.
«Мої онуки навчаються у школі, де «Абетку харчування» викладають, — каже Галина Древаль з Інституту інноваційних технологій і змісту освіти. — І я переконалася, що вона дієва. Бо коли йдемо з онуками в магазин, вони, обираючи покупки, часто мене консультують: бабусю, це не можна купувати, а ось це — корисно». Пані Галина додає, що «Абетку харчування» варто було б продовжити викладати і в п’ятих—сьомих класах, адже це саме той вік, коли спокуса з’їсти щось не те зростає.
«За останні п’ять років здоров’я дітей погіршилося. Якщо зараз 70 відсотків дітей народжуються здоровими, то до шести років такими можна вважати вже всього 50 відсотків. А після закінчення молодшої школи — лише 30%», — каже лікар–педіатр Оксана Чернишова. Лікар додає, що вік 6—10 років особливий — дитина швидко росте, розвивається, молочні зуби змінюються постійними. Діти молодших класів дуже рухливі й потребують великих затрат енергії. Їжа для них — це і джерело енергії, і будівельний матеріал. «Тому так важливо в цьому віці правильно організувати режим харчування і відпочинку дитини», — каже пані Оксана. Адже від того, що вона їстиме, залежить подальше здоров’я. Власне, мета «Абетки...» — навчити дітей принципам раціонального харчування, а головне — виробити звичку керуватися цими принципами впродовж усього життя.
«Абетка харчування» розроблена таким чином, що за бажанням учителя може викладатися як окремий варіативний предмет або ж інтегруватися з навчальними курсами «Я і Україна», «Основи здоров’я», «Трудове навчання» тощо. Всі робочі зошити, методичні рекомендації та наочні матеріали для проведення уроків школам, які забажали викладати цей предмет, надають безкоштовно. А щоб приєднатися до програми, дирекції школи достатньо лише заповнити відповідну заявку на сайті abetka–healthykids.com.ua.