Підняти чи нехай їздять?

28.02.2012

Останніми днями українські водії, проїжджаючи повз автозаправні станції, почали гальмувати і знову взялися вивчати цінники. Бензин де на три копійки, де на п’ять, а де й на цілих десять, але таки почав зростати в ціні. Автовласники, знаючи схему, за якою їм зазвичай підвищують вартість пального, підозрюють, що готується черговий злет цін. Тим паче на носі весняна посівна — час, коли всі «об’єктивно ринкові» умови чомусь викликають хоча й тимчасове, але подорожчання. Утiм у цьому році надмірна активність нафтотрейдерів може спрацювати проти них самих.

 

Кажуть, він має дорожчати...

Перша ознака того, що трейдери взялися за проблему, — їх коментарі у пресі. «Вже у березні вартість А–95 та дизельного пального на вітчизняних АЗС може зрости до 11 та 10 грн., відповідно», — сказали представники компанії «ТНК–ВР». Причина: буцімто здорожчання нафти на світових ринках. А оскільки Україна нині значною мірою залежить від імпорту (близько 60% нашого пального має закордонне походження), то цілком логічним є, мовляв, саме таке підвищення цін.

Ще одна підстава говорити про необхідність подорожчання — ситуація в Ірані. Вчора стало відомо, що «Велика двадцятка» (об’єднання провідних країн світу. — Ред.) ухвалила рішення суттєво знизити імпорт нафти з бунтівної ісламської республіки. Днями навіть кілька грецьких танкерів, які зайшли в іранські порти для завантаження 500 тис. барелів сирої нафти, повернулися на батьківщину порожняком. І це були лише перші ластівки: Іран із власної ініціативи відмовив у постачанні нафти Франції, Італії, Іспанії, Греції, Португалії та Нідерландам. За те, що проти нього проводять «ворожі дії».

Біржа на цей маневр відреагувала, але не так рішуче, як спочатку сподівалися. Утiм нафтотрейдери все ж спрогнозували: якщо ситуація на нафтовій біржі не зміниться впродовж трьох тижнів, бензин на українських заправках у березні може подорожчати на 60 копійок. Проте, прогнозуючи підвищення, трейдери доволі часто видають бажане за дійсне. І ось чому.

Але ми не готові за це платити

Уже вчора глава американського Мінфіну Тімоті Гайтнер заявив: нестачу іранських поставок компенсують альтернативними джерелами, і світові біржі, як не дивно, повірили! Стрибок цін завершився значно раніше, ніж очікувані три тижні. «З моменту початку торгів, тобто з 9.00, маємо падіння на 1,5 долара за барель», — прокоментував «УМ» зведення з бірж директор центру «Психея» Сергій Сапегін. На його думку, іранський фактор хоча й має вплив на ситуацію, але цей вплив більше психологічний. «Якщо ми почнемо говорити, що бензин подорожчає через ситуацію у цій країні, то він точно подорожчає», — сказав експерт.

На думку експертів, уже найближчим часом ми станемо свідками протистояння між трейдерами та урядом за вартість бензину. Приблизно такі баталії у нашій країні можна спостерігати щонайменше двічі на рік — навесні та восени. Але весна–2012 на їхньому тлі виглядає особливо. «Бажання уряду мати низькі ціни стає вторинним, — каже Сапегін. — А головною стає купівельна спроможність населення, тобто його здатність платити цю саму підвищену ціну. І сьогодні вже можна констатувати, що ціни на бензин підійшли до умовного бар’єру».

Сьогодні ж, за словами аналітиків, на ринку панує досить цікава ситуація. «Існує величезний розрив між спекулятивно завищеними цінами, з одного боку, та неготовністю споживачів купувати це пальне за такими цінами. Сьогодні у світі 95—97% усіх нафтових контрактів укладають люди, які ніколи у житті не бачили «живої» нафти, — пояснює схему Сергій Сапегін. — На ринку фігурують ф’ючерси, за якими дуже часто нема цього енергоносія». Тобто вартість енергоносія дуже часто залишається умовною і мало прив’язаною до реалій ринку. А споживачі, зіткнувшись із непідйомними для себе цінами, просто відмовляються від цього виду пального. За даними Держкомстату, у січні 2012 року обсяг продажів на АЗС зменшився на цілих 14%! Прогнози аналітиків ринку на найближчий час також невтішні — продажі бензину й далі зменшуватимуться.

«Від законів економіки нікуди не втечеш, і бензин, виготовлений iз дорожчої нафти, невдовзі потрапить у продаж. Але його реалізація буде ще меншою», — каже експерт. Відтак у трейдерів буде альтернатива: або залишати ціни на існуючому рівні за рахунок власних резервів, або, користуючись нагодою, піднімати їх. «Але в цьому випадку попит на бензин може перерости у відкладений, а потім і зовсім зійти на нуль», — пророкує Сапегін. Отож, заробивши сьогодні зайвих «п’ять копійок», завтра найбільш жадібні трейдери можуть залишитися без бізнесу.

 

ТЕНДЕНЦІЯ, ВИЯВЛЯЄТЬСЯ

Завтра перейдемо на віз і овес...

Повільний процес відмови українців від пального нині вже активно триває. «Ті, хто раніше наливав у бак А–95 «Євро», переходять на звичайний «дев’яносто п’ятий», — пояснює директор центру «Психея». — Користувачі А–95 замінюють паливо на А–92 або переходять на скраплений газ». До речі, у такі моменти активніше займаються питаннями розробки альтернативних видів пального. «Скажімо, якщо невдовзі зросте ціна бензину, то подібна проблема постане перед муніципальним транспортом», — каже Сергій Сапегін.