Політичні умови, розчарованість українців у політиці, сучасний рівень поінформованості змушуватимуть політиків, кажуть експерти, шукати креативні підходи до виборців. Особливо цього потребуватимуть нові кандидати та опозиціонери. «Провладні політсили будуть підтримуватися потужним адмінресурсом, тому перед опозиційними кандидатами стоїть завдання — достукатися до виборців, — каже рекламіст Артем Біденко. — Отож, вони мусять діяти нестандартно. Для когось таким шляхом стане активна агітація в інтернеті й орієнтація на молодь — флеш–ігри, соціальні мережі. Хтось створить «піраміди» за принципом Черновецького: шукатимуть активних людей, які готуватимуть агітаторів. Хтось вдаватиметься до провокативно–креативних рішень у стилі Олега Ляшка».
Очікують експерти й появу нових політичних кольорів як символіки партій. «Бо учасників перегонів буде багато, і кольорова диверсифікація — важливий момент для ідентифікації», — каже Біденко.
При цьому співавтор помаранчевої символіки–2004 Денис Богуш переконує, що зараз політичні кольори втратили своє значення, яке мали в період Помаранчевої революції. І політичні важковаговики навряд чи будуть змінювати свої традиційні кольорові гами.
А ось заявлений Арсенієм Яценюком новий, світло–зелений, колір Богуш вважає невдалим: «Для Яценюка ще на президентських виборах–2010 придумали найбільш негативну кольорову гаму — хакі, болотний колір. Але на тому етапі в нього була велика популярність, це вже стало брендом, тому Яценюку від зеленого не можна було відходити. Але ж для нього обрали салатовий колір — заслабкий, що не дуже поєднується з досить войовничою назвою «Фронт змін».
Політолог Віталій Бала взагалі вважає роль політичних кольорів вторинною: «Я б на місці політиків зараз би не дуже переймався кольорами, а більше — ідеологією свої політичної сили. «Мажоритарникам» радив би іти до регіонального патріотизму. Партіям — до загальноукраїнського економічного».
Прогнозують експерти й посилення фактору гумору на виборах. «Він буде зростати, — каже Артем Біденко, — Ми своїм клієнтам, зокрема, рекомендуємо поглиблювати гумористичний підхід — це й креативні наклейки на автомобілі, особисті речі. Те, що робить кандидатів індивідуальними».
Політтехнолог Сергій Гайдай, у свою чергу, гумор у політиці (на відміну від комерційної реклами) вважає небезпечним: «З політиками гумор грає погану річ. Усі розуміють: можна невдало пожартувати і потрапити в негарну ситуацію. Адже політика — серйозна справа».
Матимуть традиційний вплив та значення на майбутніх виборах і звичні речі — такі як реклама на телебаченні, у пресі та радіо. Будуть і масові «бігморди» — від яких, за словами Віталія Бали, «більше ефектності, ніж ефективності.
А ось засилля артистів–гастролерів фахівці не передбачають: співоча агітація як масове явище вже своє віджила.
ПОЗИЦІОНУВАННЯ
Сам ти від «Регіонів»!
На виборах–2012, кажуть політтехнологи, нас чекає справжня гра–ребус, яку вестимуть кандидати з виборцями, — мовляв, відгадайте, хто я і від якої політичної сили?
«Усе пояснюється просто: у партії влади падає рейтинг. І багато кандидатів від Партії регіонів балотуватимуться не від неї — вони будуть соромитися, — прогнозує політтехнолог Денис Богуш. — Це ми вже бачимо по Києву: скажімо, Максим Луцький, Віктор Корж ніде не пишуть, що вони йдуть від ПР, членами якої є. І це буде «найчорніший» піар — говорити на опозиційного депутата, ніби він від Партії регіонів». Чим західніше, тим більше буде таких «регіоналів–невидимок», вважають експерти. Адже саме на заході країни рейтинг партії Януковича–Азарова найнижчий. n
ГРОМАДСЬКА ДУМКА
Опозиція лідирує, але чи перемагає?
Згідно з останніми дослідженнями кількох соціологічних фірм, якби вибори до Верховної Ради відбувалися зараз, за партійними списками їх виграла б опозиція. За грудневими даними «Демократичних ініціатив», партії влади (ПР, КПУ) в сумі набирають 26,2% (від тих, хто збирається брати участь у виборах), а опозиція («Батьківщина», «Фронт змін», «УДАР») — 36%.
«Уперше лідером соціологічних опитувань стала партія «Батьківщина», набравши 19%, — каже соціолог Ірина Бекешкіна. — Партія регіонів відстає на 1,5—2%. Далі йде «Фронт змін» — 10—11%. «УДАР» Кличка набирає близько 6%. «Свобода» за усіма опитуваннями 5–відсотковий бар’єр поки що не перетинає. Істотно «підросли» комуністи — 6—8% . За рахунок того, що в традиційних регіонах чимало населення розчарувалося у політиці партії влади.
Але, треба уточнювати. Ідеться лише про половину парламенту — ту, що обирається за партійними списками. А іншу половину формуватимуть мажоритарними. Як показує досвід попередніх виборів за схемою «50/50», можна виграти голосування за партсписком і програти Верховну Раду. Так, у 2002 році найпопулярнішою була «Наша Україна» Віктора Ющенка (23,57%), однак нардепи–мажоритарники та адмінресурс Кучми допомогли сформувати більшість на основі блоку «За ЄдУ!», що набрав лише 11,77% голосів.