Як Херсонщина стала кінозіркою. У «Мистецькому арсеналі» триває проєкт трьох фільмів
Простором стійкості, любові, втрат, бережливого ставлення до спогадів про український південь стала документально-містична виставка «Херсон. >>
Ідеться про видану місцевим видавництвом «Дивосвіт» за сприяння обласної влади двотомну «Полтавську Шевченкіану» літературознавця Петра Ротача. Сам автор скромно називав власне дітище «спробою крайової» Шевченківської енциклопедії». Хоча фахівці вважають її повноцінним енциклопедичним виданням. На презентації двотомника в обласній науковій бібліотеці ім. І. Котляревського наголошувалося: за обсягом і глибиною досліджень автор перевершив окремі наукові установи.
Тематикою зв’язків Тараса Шевченка з Полтавською губернією Петро Ротач зацікавився ще змолоду. Через півстоліття його «полтавсько–шевченківська» картотека налічувала кілька тисяч одиниць. А, скажімо, у виданому за радянських часів двотомному «Шевченківському словнику» цій темі присвячувалося лише трохи більше 300 статей. На відміну від суто «кабінетних» дослідників, викладач–словесник об’їздив, переважно на велосипеді, Полтавщину вздовж і впоперек — записував перекази старожилів, фотографував місця, пов’язані з перебуванням Тараса Шевченка, «докопувався» до найдрібніших деталей. Тож саме завдяки йому в багатьох випадках записано і введено в науковий обіг те, що давно загубилося б у руйнівних хвилях часу.
Чому саме на Полтавщину поет приїздив частіше й охочіше, ніж на рідну Київщину (тепер Черкащину)? На переконання автора двотомника, насамперед тому, що в ті часи тут переважали давні козацькі, а значить — вільні поселення, в яких не було місця осоружній йому кріпаччині.
Справжню ціну волі знав і сам Петро Ротач, котрий упродовж 40 років перебував під «недремним оком» КДБ як «український буржуазний націоналіст», учорашній бранець–остарбайтер із публікаціями власних художніх творів у «ворожих» закордонних виданнях, і взагалі «нерадянська людина». На Батьківщині вільно почав друкуватися тільки у «перебудовні» часи, а видавати книжки — вже в незалежній Україні. Прикро, та в повному обсязі головний твір свого життя Петро Петрович так і не побачив. Бо ж, ознайомившись із сигнальним примірником першого тому «Полтавської Шевченкіани», відійшов у вічність 2007 року. Впорядкування другого тому завершували його дружина Алла Олександрівна та син Олександр.
Простором стійкості, любові, втрат, бережливого ставлення до спогадів про український південь стала документально-містична виставка «Херсон. >>
Виставка «Мистецтво після 2000-го. Глосарій» у Києві відкриватиметься 18 липня і триватиме до 24 серпня. >>
Минулого тижня українські митці, дослідники і музейники активно стратегували у Римі. >>
У жовтні цього року виповнюється 200 років від дня смерті Дмитра Степановича Бортнянського (1751—1825). >>
У Національному художньому музеї України в Києві показують роботи Івана Падалки, Давида Бурлюка, Віктора Пальмова, Оксани Павленко та інших художників, чиї роботи опинилися у 1937—1939 роках у так званому Спецфонді — спеціально створеному засекреченому зібранні картин українських митців >>
Український композитор та опермейстер Ігор Поклад пішов з життя у віці 83 років. >>