Костянтин Лінартович,
актор, режисер театру й дубляжу:
— Батьки лукавлять, коли кажуть, що не хочуть, щоб їхні діти продовжували їхні професії, бо це може бути важко. Але я не насідав на сина, право вибору в нього було. У театр він потрапив уже через півроку після народження (мати Дмитра Лінартовича — актриса Наталя Заболотна. — Ред.): я брав його у велику спортивну сумку, і коли їхав у тролейбусі, люди думали, що я якийсь ненормальний тато. А він отримував кайф: у театрі йому було все цікаво, всі з ним хотіли бавитися.
Як на мене, акторство — незвичайне заняття — воно поєднує всілякі професії: актор може зіграти і лікаря, і льотчика, і бандита, і бізнесмена. Можливо, після цього навіть у людях краще розбираєшся.
Дмитро Лінартович,
актор театру «Київ», у фільмі «Тойхтопройшовкрізьвогонь» зiграв головну роль — Івана Додоки:
— «Я вже визначився, хочу бути актором», — так я написав батькові з армії. Там багато часу, є над чим подумати. А до того багато професій попробував: два місяці у швейному училищі вчився, спортом займався — вільна боротьба, підводне плавання, стрибки з парашутом, футбол, акробатика. Коли прийшов з армії, відразу почав до вступу в Карпенка–Карого готуватися, батько мене підтримав: розказав про драматургію, що таке входження в образ, поводження на сцені. Взагалі, першу акторську школу я пройшов у нього: коли мені було років 13, я грав хлопчика у виставі «Голодомор 33–го», потім чортика, кухаря на Січі. У Карпенка–Карого ж прошов справжню школу: зараз можу сказати, що викладачі там просто чудові. Звичайно, я щасливий бути актором.
Михайло Слабошпицький,
письменник, лауреат Шевченківської премії:
— Я категорично не хотів, щоб Мирослав був режисером. Коли почалася руїна перебудови, я його застерігав, що кіно — професія голодних, і з цього нічого не буде. Ми мали навіть конфлікт. Я тоді хотів, щоб він поступав на юридичний факультет. Але цей вірус уразив його ще з дитинства: він постійно пропадав у кіно, вдома терзав нас виставами і кіносценаріями. Ще на нього колосальне враження справили Миколайчук і Драч (Мирослав ріс у Будинку творчості письменників в Ірпені), які в той час писали сценарій про Лисенка. Тобто він був підготовлений. Це добре, що він займається спорідненою працею, але по–людськи мені шкода, бо я бачу, як важко йому в кіно.
Мирослав Слабошпицький,
сценарист, кінорежисер:
— Моїх батьків часто не було дома: батько то в Будинку творчості в Ірпені, то в газетах–журналах, мама працювала у видавництві «Радянська школа». Але тато непогано заробляв: міг дати карбованець чи три кишенькових, і, починаючи з другого класу, я почав ходити в кінотеатри. Пам’ятаю, що точно вирішив бути режисером десь на початку 80–х, після перегляду індійського фільму «Абдула».
На формування моєї особистості дуже вплинуло те, що батько був членом Спілки письменників, це була країна привілеїв, і він мав доступ до кімнатки письменників у «Сяйві», звідки міг притягти, скажімо, якогось американського детектива, про який простий смертний міг лише мріяти. Взагалі, у мене був шок, коли я почав ходити в гості до однокласників і побачив, що в когось удома може бути менше ста книжок, Слабошпицького ж книжки виселяли з дому.
Кричевські
Василь Лінде–Кричевський,
кераміст, онук Василя Кричевського, автора музею Шевченка у Каневі, Полтавського земства:
— Коли я був молодим, можливо, через дух супротиву, не хотів підтримувати художню спадковість своєї сім’ї. Вивчився на бухгалтера і довгий час працював у фінансових інституціях, займаючись мистецькими проектами лише зрідка. Але прийшов час, і я усвідомив, що саме це моє. Хоча дух супротиву й тут спрацював: я не став живописцем, а зайнявся керамікою, скульптурою. Я ніколи не хотів бути таким, як знаменитий дід: для мене він — геній, який був спроможний займатися різними видами мистецтва й робити це успішно. Його творчість не мала меж. Я ж намагаюся наслідувати його ідеї, але не його творчість.
Мій син Василь також виріс у творчій атмосфері — його мама художниця. Не дивно, що наш дім був у першу чергу арт–студією, де він ріс серед полотен, фарб, глини, пензлів… Інколи, коли ми викладали, то брали його із собою на заняття. Але бажання Василя бути художником — це його власний вибір.
Василь Лінде–Кричевський–молодший,
дизайнер:
— Якось я вирішив використати орнаменти, розроблені прадідом, для дизайну взуття. Для мене цікаво поєднувати старе і нове, і я завжди відчував, що орнаменталістика Кричевського може бути сучасною, і що її треба відтворювати, щоб вона не була втрачена.
Зараз я відвідую підготовчі курси для іноземців — вивчаю зокрема, російську, математику — у Полтавському національному технічному університеті. Це обов’язкова умова для того, щоб розпочати арт–студії. Для мене трохи дивно, що для того, щоб стати українським художником, треба вивчити російську мову.
Марчук — Півненко
Іван Марчук,
художник, лауреат Шевченківської премії:
— Коли у 1979 році я мав виставку в Москві, першу в СРСР, одна дівчина написала такий відгук: «Здається, у вас серйозна музична освіта». А я ноти від ноти не відрізню! Тепер це можу сприймати як компенсацію: Богдана талановита скрипалька і з моїм характером.
У мене був дуже талановитий батько: багато чого міг зробити, був фантастичним математиком, міг спати по три години — цю працьовитість я взяв від нього. Я вважаю, що у дітей має бути заняття, яке вони шалено люблять.
Богдана Півненко,
скрипалька, солістка Національного ансамблю солістів «Київська камерата»:
— Приклад тата на мій вибiр професії не вплинув. Але він завжди був і є для мене прикладом несамовитого завзятого Творця. Менi завжди хотiлося, щоб вiн мною пишався. А от скрипалькою я хотiла бути з шести років — свiдомо i наперекiр усьому. Скрипка — це частина мене, мого життя, i я не мислю себе без концертiв, без творчостi.
Але для сина Богдана я не планую професiю музиканта. Взагалi, я намагаюсь дати йому можливiсть знайти себе i займатись тим, чим вiн буде горiти.