Народжені у мистецтві

14.02.2012

Кажуть, на дітях геніїв природа відпочиває. Досвід же відділу культури «УМ» категорично заперечує це заяложене кліше: дивлячись фільми, читаючи книги, відвідуючи концертні й театральні зали, ми давно для себе визначили — таланти в українських мистецьких династіях не переводяться. Від усім відомих прикладів Ліна Костенко — Оксана Пахльовська — Ярослава Франческа Барб’єрі, Богдан Ступка — Остап Ступка (а підростає ще й Дмитро), Ада Роговцева+Кость Степанков=Катя Степанкова й до нещодавно відкритої шоу «Голос країни» дочки Назарія Яремчука Марії. Про ці роди можна й треба писати книги… Тим часом до Дня Валентина «УМ» зібрав окремі «плоди творчого кохання».

 

Ушкалови

Леонід Ушкалов,
доктор філологічних наук, професор кафедри української та світової літератури Харківського національного педагогічного університету ім. Сковороди:

— Сашко з дитинства був надзвичайно творчим, але я не думав, що він буде письменником, просто хотів, щоб він займався творчою діяльністю. А починав він з поетичних мініатюрок: щойно вступив в університет, як у них організувалося коло, яке назвали «захарполітяни» (з моєї секретної подачі, «Захарполіс» — так Сковорода називав Харків).

Взагалі, у нас філологічна хата: наша матуся Олександра — редактор наших книжок, був ще кіт Еней — наша муза, який «друкував» на друкарській машинці.

 

Сашко Ушкалов,
поет,прозаїк, перекладач:

— Якщо не помиляюся, свій перший твір я написав років у п’ять: це був кумедний віршик про те, як малий кіт щось там не поділив із малим собакою. У мене тоді прямісінько в квартирі була гойдалка. Батько почепив її на дверях. Я гойдався й написав свій перший текст. Виходить, батько спонукав через гойдання (усміхається).

Усвідомлення того, що я хочу бути, як тато, прийшло у ранньому дитинстві — тоді я не підозрював, що батько виробляє в літературознавстві, але бачив, як він класно грає в футбол. Тепер я знаю, що Ушкалови — це рівень, і чим би не займалися нащадки Ушкалових, у них завжди буде творчий підхід до справи. Ушкалови інакше не можуть!

 

Лінартовичі

Костянтин Лінартович,
актор, режисер театру й дубляжу:

— Батьки лукавлять, коли кажуть, що не хочуть, щоб їхні діти продовжували їхні професії, бо це може бути важко. Але я не насідав на сина, право вибору в нього було. У театр він потрапив уже через півроку після народження (мати Дмитра Лінартовича — актриса Наталя Заболотна. — Ред.): я брав його у велику спортивну сумку, і коли їхав у тролейбусі, люди думали, що я якийсь ненормальний тато. А він отримував кайф: у театрі йому було все цікаво, всі з ним хотіли бавитися.

Як на мене, акторство — незвичайне заняття — воно поєднує всілякі професії: актор може зіграти і лікаря, і льотчика, і бандита, і бізнесмена. Можливо, після цього навіть у людях краще розбираєшся.

Дмитро Лінартович,
актор театру «Київ», у фільмі «Тойхтопройшовкрізьвогонь» зiграв головну роль — Івана Додоки:

— «Я вже визначився, хочу бути актором», — так я написав батькові з армії. Там багато часу, є над чим подумати. А до того багато професій попробував: два місяці у швейному училищі вчився, спортом займався — вільна боротьба, підводне плавання, стрибки з парашутом, футбол, акробатика. Коли прийшов з армії, відразу почав до вступу в Карпенка–Карого готуватися, батько мене підтримав: розказав про драматургію, що таке входження в образ, поводження на сцені. Взагалі, першу акторську школу я пройшов у нього: коли мені було років 13, я грав хлопчика у виставі «Голодомор 33–го», потім чортика, кухаря на Січі. У Карпенка–Карого ж прошов справжню школу: зараз можу сказати, що викладачі там просто чудові. Звичайно, я щасливий бути актором.

 

Слабошпицькі

Михайло Слабошпицький,
письменник, лауреат Шевченківської премії:

— Я категорично не хотів, щоб Мирослав був режисером. Коли почалася руїна перебудови, я його застерігав, що кіно — професія голодних, і з цього нічого не буде. Ми мали навіть конфлікт. Я тоді хотів, щоб він поступав на юридичний факультет. Але цей вірус уразив його ще з дитинства: він постійно пропадав у кіно, вдома терзав нас виставами і кіносценаріями. Ще на нього колосальне враження справили Миколайчук і Драч (Мирослав ріс у Будинку творчості письменників в Ірпені), які в той час писали сценарій про Лисенка. Тобто він був підготовлений. Це добре, що він займається спорідненою працею, але по–людськи мені шкода, бо я бачу, як важко йому в кіно.

Мирослав Слабошпицький,
сценарист, кінорежисер:

— Моїх батьків часто не було дома: батько то в Будинку творчості в Ірпені, то в газетах–журналах, мама працювала у видавництві «Радянська школа». Але тато непогано заробляв: міг дати карбованець чи три кишенькових, і, починаючи з другого класу, я почав ходити в кінотеатри. Пам’ятаю, що точно вирішив бути режисером десь на початку 80–х, після перегляду індійського фільму «Абдула».

На формування моєї особистості дуже вплинуло те, що батько був членом Спілки письменників, це була країна привілеїв, і він мав доступ до кімнатки письменників у «Сяйві», звідки міг притягти, скажімо, якогось американського детектива, про який простий смертний міг лише мріяти. Взагалі, у мене був шок, коли я почав ходити в гості до однокласників і побачив, що в когось удома може бути менше ста книжок, Слабошпицького ж книжки виселяли з дому.

 

Кричевські

Василь Лінде–Кричевський,
кераміст, онук Василя Кричевського, автора музею Шевченка у Каневі, Полтавського земства:

— Коли я був молодим, можливо, через дух супротиву, не хотів підтримувати художню спадковість своєї сім’ї. Вивчився на бухгалтера і довгий час працював у фінансових інституціях, займаючись мистецькими проектами лише зрідка. Але прийшов час, і я усвідомив, що саме це моє. Хоча дух супротиву й тут спрацював: я не став живописцем, а зайнявся керамікою, скульптурою. Я ніколи не хотів бути таким, як знаменитий дід: для мене він — геній, який був спроможний займатися різними видами мистецтва й робити це успішно. Його творчість не мала меж. Я ж намагаюся наслідувати його ідеї, але не його творчість.

Мій син Василь також виріс у творчій атмосфері — його мама художниця. Не дивно, що наш дім був у першу чергу арт–студією, де він ріс серед полотен, фарб, глини, пензлів… Інколи, коли ми викладали, то брали його із собою на заняття. Але бажання Василя бути художником — це його власний вибір.

Василь Лінде–Кричевський–молодший,
дизайнер:

— Якось я вирішив використати орнаменти, розроблені прадідом, для дизайну взуття. Для мене цікаво поєднувати старе і нове, і я завжди відчував, що орнаменталістика Кричевського може бути сучасною, і що її треба відтворювати, щоб вона не була втрачена.

Зараз я відвідую підготовчі курси для іноземців — вивчаю зокрема, російську, математику — у Полтавському національному технічному університеті. Це обов’язкова умова для того, щоб розпочати арт–студії. Для мене трохи дивно, що для того, щоб стати українським художником, треба вивчити російську мову.

 

Марчук — Півненко

Іван Марчук,
художник, лауреат Шевченківської премії:

— Коли у 1979 році я мав виставку в Москві, першу в СРСР, одна дівчина написала такий відгук: «Здається, у вас серйозна музична освіта». А я ноти від ноти не відрізню! Тепер це можу сприймати як компенсацію: Богдана талановита скрипалька і з моїм характером.

У мене був дуже талановитий батько: багато чого міг зробити, був фантастичним математиком, міг спати по три години — цю працьовитість я взяв від нього. Я вважаю, що у дітей має бути заняття, яке вони шалено люблять.

Богдана Півненко,
скрипалька, солістка Національного ансамблю солістів «Київська камерата»: 

— Приклад тата на мій вибiр професії не вплинув. Але він завж­ди був і є для мене прикладом несамовитого завзятого Творця. Менi завжди хотiлося, щоб вiн мною пишався. А от скрипалькою я хотiла бути з шести років — свiдомо i наперекiр усьому. Скрипка — це частина мене, мого життя, i я не мислю себе без концертiв, без творчостi.

Але для сина Богдана я не планую професiю музиканта. Взагалi, я намагаюсь дати йому можливiсть знайти себе i займатись тим, чим вiн буде горiти.