XXVI Московський кінофестиваль усе ближче до світових стандартів. Один із пунктів «стандарту» полягає в тому, що слід «розкручувати» фільми, які виходять у прокат. На відкритті 18 червня й крутонуть новий здобуток американця Квентіна Тарантіно — «Убити Білла-2». Колись сінемафіли прагнули в ту Москву, немов мусульмани в Мекку. Нині ж спокуха, браття, Білл днями постане і в наших кінотеатрах. А кому не до снаги доїхати туди — поможуть пірати, вони зі своїми касетками вже напоготові.
Впроваджено й ще один стандарт: господар дому з особливим ентузіазмом частує гостей власним продуктом. Із 17 фільмів, заявлених у конкурсній програмі, чотири — російського виробництва. Два з них належать людям відомим — Дмитро Месхієв представить фільм «Свої», а режисер та актор Володимир Машков покаже «Тата». Імена інших двох поки що нічого не скажуть любителям кіно. Це Марина Разбєжкіна («Час жнив / Время жатвы») та Вагіф Мустафаєв («Національна бомба»). В конкурсі загалом чимало дебютів, що не завадило організаторам фестивалю запропонувати новацію — паралельну конкурсну програму «Перспектива», яку складають винятково дебютні стрічки (їх одинадцять із такої ж кількості країн). Тим самим фестиваль перетворюється на такий собі форум молодого кіно. Мабуть, саме цю нішу хочуть зайняти росіяни у світовому фестивальному просторі. Де в чому таке рішення є вимушеним — найпомітніші фільми кіносезону вперто обминають Москву, вершки дістаються Каннам, Венеції, Берліну, Локарно, Сан-Себастьяну...
Велике журі очолить знаменитий американо-британський режисер Алан Паркер («Опівнічний експрес», «Серце ангела», «Міссісіппі у вогні»). На допомогу йому мобілізовано кінознавця і колишнього керівника російської кінематографії Армена Медведєва, письменника Бориса Акуніна, акторів Барбару Зукову та Єжи Штура, французького архівіста Юмбера Бальсана. У «Перспектив» своє осібне журі, до якого входить пітерський режисер Олексій Учитель, румунська актриса Діана Думбрава та польський кінознавець Стефан Лаудін. Як бачимо, виявлено особливу довіру кінознавчому клану, що нині на фестивалях зустрічається рідко.
Як завжди, у Москві покажуть чималу кількість ретроспектив. Щоправда, більше не буде «Айфорії», «Восьми з половиною фільмів» та «Великих надій». Усе це злилося в єдину і неділиму «Панораму» сучасного світового кіно. Збережено програму «Національні кінохіти», де буде й кілька фільмів із країн СНД (до прикладу, узбецька «Велетень та коротун» Джахангіра Касимова). В Україні такого хіта не знайшлося, як і чогось іншого. Щоправда, відбіркова комісія готова була взяти до конкурсу новий фільм Кіри Муратової «Настроювач» (спільне україно-російське виробництво), одначе не вийшло. Судячи з усього, продюсер і режисер вирішили запропонувати стрічку іншим, поважнішим фестивалям.
Дирекція обіцяє навалу зірок світового (читай американського) кіно. Слідом за своїм «Біллом» приїде сам Тарантіно. Буде й актриса Меріл Стріп, у якої днями напівкруглий ювілей і котрій мають вручити премію імені Станіславського. Іншій «зірці», тільки режисури, Еміру Кустуріці також належить отримати приз — «За внесок у світове кіномистецтво». Хто ще навідається до столиці нашої колишньої батьківщини — велика таємниця. У зірок, знаєте, завжди сім п'ятниць на тижні. Ждьом-с.
В останні роки фестивальні служби було прописано в Манежі, у самому центрі Москви. Одначе недавно Манеж згорів... Чому й навіщо — про це чимало пліток і версій. У підсумку фестиваль перемістився до Будинку кіно, надто тісного для такого масштабного заходу. Будемо сподіватися, що, як мовить російська приказка, тіснява не спричинить образ, що екранні образи не переростуть у щось образливе. У будь-якому разі, це свято кіногурманів. У свята ж завжди є щось святе...