Михайло Крупієвський: Не моя професія забивати цвяхи мікроскопом

04.11.2011
Михайло Крупієвський: Не моя професія забивати цвяхи мікроскопом

Михайло Крупієвський: «Нинішнє вітчизняне телебачення — ніби маленька дитина, що приміряє на себе різні костюми: то сомбреро, то бікіні вдягне». (Юрія САПОЖНІКОВА.)

Керівник компанії Film Plus Production Михайло Крупієвський — продюсер багатьох дуже помітних дійств, зокрема, інавгурації Президента Віктора Ющенка, Київського «Євробачення» 2005 року, літургії святійшого Варфоломея, фестивалю «Наше Різдво», був виконавчим продюсером документального фільму про Холокост в Україні «Назви своє ім’я», співпродюсерами якого стали Стівен Спілберг та Віктор Пінчук. Михайло Крупієвський другий рік поспіль відмовляється входити до експертної ради премії «Телетріумф», яку уже водинадцяте організовують Національна Рада з питань телебачення і радіомовлення та Індустріальний телевізійний комітет.
Цього року зголосилися вибирати найкращі телепроекти та найкращих телевізійників за 37 номінаціями 90 експертів (минулоріч було 40), серед яких, зокрема, топ–менеджери каналів, володарі «Телетріумфів» минулих років і навіть люди досить неоднозначної репутації, як, скажімо, В’ячеслав Піховшек. Узагалі, якось дивно, щоб не сказати непрофесійно, відбувається формування експертного складу телепремії: кандидатури експертів подають канали разом зі списком  своїх телепроектів–номінантів (!?) Зрозуміло, що стати найкращими простіше не каналам–одинакам, а представникам медіа–холдингів. Це яскраво продемонструвала минулорічна премія, коли найбільше статуеток зібрала найбільша телегрупа «Інтер». Хіба могло перемогти найкраще, за оцінкою справді незалежних експертів, ток–шоу Анни Безулик? Для посвячених у тонкощі телевізійних залаштунків — апріорі ні. І не тільки з причин провладної політичної кон’юнктури, а й тому що у списку експертів було дуже мало лобістів об’єктивності загалом і «5–го каналу», який сам по собі, а не «груповий»,  зокрема.
Цього разу відмовилися бути причетними до відзнаки, яка перетворюється здебільшого на церемонію роздавання статуеток своїм, кілька людей. Гендиректор каналу ТВі Микола Княжицький — бо вважає, що оцінка будь–якої творчості, зорганізована державним органом, не може бути об’єктивною. Режисер Роман Балаян — через зайнятість. (До речі, більшість, хто погоджується стати експертом, змушені формально ставити оцінки, бо, щоб продивитися хоча б по одному випуску з заявлених майже 300 проектів, потрібно мати хоча б діб 10 вільного часу без перерв на сон). Телеведуча Тетяна Цимбал пояснила відмову загальним формулюванням «з особистих причин». Режисер Михайло Крупієвський упевнений, що «Телетріумф» не є незалежною премією.

«Маніпуляціями та телерозвагами канали просто заробляють гроші»

— Пане Михайле, залежним від чого є «Телетріумф»?

— Залежною премія є у першу чергу тому, що має відповідний принцип фінансування. Отримує більше нагород телеканал чи медіа–група, яка організовує захід і його телетрансляцію. Це означає, що той, хто фінансує «Телетріумф», обов’язково потім і отримує нагороди. Але це не головне. Головне — що телебачення просто шкідливе для здоров’я. На каналах немає програм, які можна дивитися. Бо мовники здебільшого переробляють чужі програми — адаптують зарубіжні формати.

Нинішнє вітчизняне телебачення — ніби маленька дитина, що приміряє на себе різні костюми: то сомбреро, то бікіні вдягне. Але дитина має рости і змінюватися. У нашого телебачення — затримки розвитку. Бо воно має зростати разом iз людьми, які працюють на ТБ. Натомість, як правило, досвідчених професіоналів звільняють, а беруть молодь, якою простіше керувати. Телебаченню не дають визріти і стати дорослішим.

— Як ви ставитеся у цій конкретній ситуації до переконання, що будь–яка премія стимулює творчість і конкуренцію?

— Нинішній «Телетріумф» не може стимулювати ні творчості, ні конкуренції.

— Яким чином можна реформувати «Телетріумф»? По–іншому обирати експертів? Зовсім відмінити премію?

— Я думаю, що треба змінювати телебачення. Але зараз вже трохи запізно. Не можна працювати тільки для того, щоб заробляти гроші, як це сьогодні робить телебачення. Чому я зараз практично не працюю на телебаченні? Бо не моя професія забивати цвяхи мікроскопом.

Телебачення — дуже складний механізм, який може робити багато речей і в першу чергу формувати світогляд. Те, що ТБ робить сьогодні: заробляє, маніпулює і розважає, — це дуже обмежений сегмент. Мені це не цікаво. Я рік не дивлюся телевізор. Те, що подобається, переглядаю в інтернеті.

— Вітчизняне комерційне телебачення уже було бізнесом і 10 років тому, і 15. Чому, на вашу думку, відчутний перекiс у бік маніпуляцій і розважайлівки відбувається саме зараз?

 — Це проблема не лише телебачення, а суспільства загалом: бізнесові інтереси — понад усе. Сьогодні політика, культура, мистецтво, спорт, телебачення тощо можуть існувати тільки в рамках бізнес–пірамід. І тому ми не маємо вільної політики, вільного телебачення, вільного мистецтва.

— Яким чином на це можна впливати?

— Стосовно телебачення — просто відмовитись від нього і дати йому можливість спокійно померти.

— Як ви оцінюєте професіоналізм вітчизняних телевізійників?

— На сьогодні на телебаченні дуже багато професіоналів. Дуже професійно працює середня ланка: оператори, режисери, які роблять гарні «картинку», звук, декорації. Коли я починав працювати на ТБ оператором, наприкінці 80–х, усі експериментували як аматори. Доходило до смішного: коли оператор працював iз диктором, то виставляв світло залежно від тексту повідомлення, наприклад, робили «характерне» світло з червоною підсвіткою.

Не можу не згадати Олександра Роднянського, який робив канал «1+1»: перший україномовний, з програмами, які змушували глядачів думати. Формування ідеології каналу — це проблема  людини, яка керує каналом. Щоб вона була вільною у виборі, повинна бути власником чи співвласником каналу, і медіа для неї має бути основним бізнесом.

«Наше Різдво» наближається?

— Останні роки ви займалися мистецьким фестивалем «Наше Різдво». Чи відбудеться чергове дійство? Чи мандруватиме фестиваль містами України?

— Ще остаточно не знаю, буде «Наше Різдво» цього року чи ні. Ми домовляємося з Інститутом Віктора Ющенка про те, що дійство може відбутися у Києві, в Мистецькому Арсеналі. Перший рік ми проводили фестиваль у столичному Палаці спорту, два роки поспіль — у Львові. Минулого року «Нашого Різдва» не було, бо не знайшли тих, хто б профінансував проект.

«Різдво» — це дуже гарний проект, я знаю, яким він повинен бути. Знаю, яким має бути візуальне та аудіонаповнення, щоб глядач відчув різдвяний дух, як писав Андрухович, щоб була «пуста» голова. Яким буде фестиваль, якщо буде, — залежить лише від вкладених грошей.   Формат точно буде мінімалістичним, бо на підготовку великого проекту двох місяців мало, його треба готувати рік поспіль.

Ідеально було б, якби усі люди в нашій країні заробляли 2—3 тисячі доларів на місяць, і тоді б їм вистачало грошей, щоб годувати дітей, брати кредити на житло і купувати квитки на концерти. Таким чином люди самі б фінансували проведення того ж таки фестивалю «Наше Різдво». Але наша історія інша. Теоретично проект міг би отримати державне фінансування, якщо отримає державний статус.

— Чи може «Наше Різдво» з українськими виконавцями потрапити в телеефір зараз, коли у програмі каналів — суцільні лінійки з переважно російськими ведучими та співаками?

— Не проблема — домовитися про трансляцію. Проблема — коли проект поставлять в ефір. «Наше Різдво» з Палацу Спорту ставили на «Плюсах» о другій годині дня — не у прайм–тайм проект не міг дати максимальний рейтинг. Проект, який ми робили з «Братами Гадюкіними», поставили взагалі о пів на другу ночі.

Якщо в тебе є гроші спонсорів, то цих спонсорів треба показати в телевізорі. Тому всі гроші, які ти отримуєш від спонсора, а то й більше, ти маєш передати телевізору. Анонсування проекту залежить від суми, яку ти приносиш каналу. А час ефіру — тільки від самого каналу. Комерційний канал ніколи не поставить мистецький проект у слот так, щоб «просів» рейтинг. А це неминуче відбувається, якщо програма дисонує з іншими, якщо не вибудувана лінійка проектів. Якщо показують російську попсу, то Тарас Чубай і ті ж «Брати Гадюкіни» між ними не будуть цікаві більшості глядачів.

— Чим має стимулюватися поява у телеефірі дійсно української телепродукції: квотами, за дотриманням яких справді б слідкували, пільгами?

— Нічого нового вигадувати не треба. Щоб заохочувати виробництво власної продукції, по–перше, встановлюють акцизи на імпортовану. По–друге, багато країн фінансують національний продукт. Наприклад, актори у Словачиннi, Чехії, Польщі мають стабільні пристойні виплати за дублювання фільмів рідною мовою. І це витрати, які бере на себе держава.

— Ваша дружина Ірина Ваннікова, кілька людей iз колишніх «Плюсів» зараз працюють на ТВі. Ви найближчим часом не збираєтесь співпрацювати з цим каналом?

— Думаю, що не займатимуся телебаченням узагалі. Хочу зайнятися зовсім іншим бізнесом. Гадаю, що мені слід зараз сконцентрувати свою увагу на приготуванні їжi.

  • Сашко Лірник: Казку пропускаю через себе...

    Хто не знає Сашка Лірника? Виявляється, є такі. Та з кожним новим днем незнайків стає все менше: то книга з Лірниковими казками до рук потрапить, то диск хтось перепише й дасть послухати, то на телебаченні Лірникову вечірню казочку тато з мамою увімкнуть. Казкар постійно спілкується з читачами, слухачами й глядачами, їздить з волонтерською місією на Донбас, а також за кордон, до українців діаспори. >>

  • Розкадровані мандри

    Професійна мандрівниця Ольга Котлицька цього тижня у Києві збирає друзів, щоб нагадати: телепроекту про подорожі, автором і ведучою якого вона є, уже 20. Спочатку був «На перший погляд», потім він трансформувався у «Не перший погляд». >>

  • Сміятися з леді-боса

    Навіть якщо комедії не ваш улюблений кіножанр, варто подивитися на неперевершений талант однієї з найсмішніших сучасних коміків — американської акторки Меліси Маккарті у новій стрічці «Леді бос», що цього тижня виходить у прокат в Україні. >>

  • «За мною там Непал, Гімалаї сумують»

    Телеведучий Дмитро Комаров на каналі «1+1» показав Камбоджу, Індію, Кубу, Болівію та інші країни такими, як ніхто не здогадувався. Він «вивертає» світ і показує його з вражаючих сторін. У кабінеті Дмитра в офісі «Плюсів», де ми ведемо розмову, ніби зібрані шматочки екзотичних країн, у деталях. >>

  • У новинах немає змоги «погратися»

    Упродовж останніх років вибагливі телеглядачі, які цінують свій час, усе частіше відмовляються від перегляду ефірів так званих великих каналів, де навіть у новиннєвих блоках орієнтуються на «інформацію розваг» — інфотеймент. >>

  • Провокатори з мікрофонами

    У Донецьк прибула група з 20 представників російських ЗМІ, перед якими поставлено завдання «фіксації обстрілів мирного населення українськими військовими», а також «консультацій» з організації провокацій, — повідомили в групі «Інформаційний спротив». >>