Барак із саману, тепло від очерету
«АЛЖИР» розташований лише за 40 кілометрів від столиці Казахстану Астани (колишні назви — Акмола, Цілиноград). Тож чимало туристів заїжджають сюди, щоб ушанувати пам’ять репресованих жінок, дізнатися про їхню «Голгофу» в часи сталінізму й зрозуміти, що подібне не має повторитися знову.
Український підприємець Володимир Скрипник, який також є співголовою громадської ради українських громадських організацій Казахстану при вітчизняній амбасаді, бував у цьому важкому місці неодноразово. Він і став першим екскурсоводом для гостей з України — голови Української всесвітньої координаційної ради Михайла Ратушного, народних артистів України Олега Дзюби і Володимира Болдарєва та інших.
«Клімат казахського степу вкрай суворий, — пояснює пан Скрипник. — Улітку спека сягає 40 градусів, хмари комарів, а взимку — морози до 40 градусів. І цiлий рік не вщухають степові вітри. Взимку — зі снігом, улітку — з піском. Уявіть, у яких умовах доводилося відбувати покарання!»
Ці слова підтверджує побачене на території меморіалу: десятки робітників укладали по–новому плитку на алеях та на будівлі самого музею у вигляді шатра. Різкі зміни клімату не витримує навiть будівельний розчин, натомість через це мали пройти матері, дружини, сестри та діти «ворогів народу». Робітники кажуть, що завершити реставраційні роботи мають до перших морозів.
Натомість перших засуджених сюди привезли етапами у вагонах–«теплушках» на початку січня 1938 року. В люті морози жінки–першоетапниці власноруч будували саманні бараки, встановлювали нари, а матрацами слугувала солома. Новоприбулі будували бараки для наступних етапів.
Тоді територія табору представляла собою 30 гектарів землі, обнесених двома рядами колючого дроту, із вишками охорони по периметру. Нині на території меморіалу також стоїть вишка охорони. А ще наочним експонатом є «теплушка» — саме у таких вагонах могли перевозити до 70 репресованих, а їхній шлях до Казахстану міг тривати до двох місяців!
На території табору було озеро, поросле очеретом. Очерет використовували на будівництві влітку, а перші роки взимку лише ним топили свої бараки. Працівники меморіалу розповідають, що часто жінкам доводилося ледь не по пояс у холодній воді різати очерет, щоб... зігрітися потім. Але очерет давав так мало тепла, що температура в бараках не перевищувала восьми градусів!
Скуштуйте «камінців»
Казахи із сусіднього аулу не мали права допомагати засудженим. НКВС, яке наглядало за табором, мало писати звіти на кшталт, що місцеве населення засуджує цих «ворогів народу». Голова Ради українців Казахстану Юрій Тимощенко, який водночас є заступником голови Асамблеї народу Казахстану (а головою є ніхто інший, як президент Назарбаєв), розповів цікавий випадок...
«Одного дня діти з аулу на радість охороні почали кидати в жінок камінці через колючий дріт, — розповідає пан Тимощенко. — Так тривало кілька днів поспіль: жінки намагалися не звертати уваги на маленьких настирливих казахів, а ті кидали камінці ще з більшим запалом. Нарешті одна з жінок підібрала камінець та уважно його роздивилася. Виявилося, що це не камінь, а курт! Так казахи називають висушене кисле молоко вівці або верблюда! Курт має характерний сірий колір і є одним із традиційних харчів кочівників та скотарів. Після цього жінки з подякою підбирали кожен такий «камінець»!».
У самому музеї вам обов’язково покажуть фільм про «АЛЖИР», під час перегляду якого деякі чоловіки не можуть стримати сліз. Головна архітектурна ідея комплексу теж вражає: з металу зроблено велику споруду, що символізує національні головні убори — жіночий і чоловічий.
«Казах, який потрапляє сюди вперше, спочатку не може відвести від неї очей від здивування, — розповідають працівники меморіального комплексу. — Адже білий головний убір жінки тут покриває чоловічий. А в традиції Середньої Азії жінка не може бути вищою за чоловіка в жодному разі! Але не тут, не в «АЛЖИРі». Бо цей пам’ятник показує, що жінки в цьому пеклі страждали через своїх чоловіків, батьків i синів».
Про «Валерьян Валерьянича»
Показовою є доля першого начальника «АЛЖИРу» Сергія Васильовича Баринова, якого самі засуджені жінки називали «Валерьян Валерьянич». У нього була гарна кар’єра, але він сам ледь не став жертвою репресій. Йому пощастило, його лише понизили у званні та відправили до Казахстану.
Чому ж жінки прозвали його «Валерьян Валерьяничем»? Наразі невідомо, хто саме придумав це прізвисько, але жінки «АЛЖИРу», які лишилися в живих донині, припускали, що через заспокійливу валер’янку. Коли в бараках починався жахливий плач і виття (варто було одній заридати, забитися в істериці, як не витримували й інші), приходив начальник Баринов і починав втішати нещасних жінок. Казав, що їх засудили помилково, невдовзі це з’ясується, їх звільнять, і вони повернуться назад до дітей.
Начальник разом із дружиною налагодили медичну допомогу в таборі iз засуджених жінок — відомих на волі лікарів. Товариш Баринов рятував і дітей табору, влаштував навіть дитячий садок. Звідки діти? Одні жінки пішли по етапу вже вагітними, інші завагітніли вже в «АЛЖИРі» (від кого — це їхня таємниця). Коли Баринова на півроку перевели на інше місце служби, жінки в «АЛЖИРі» почали вмирати сотнями.
Баринов лишився жити в Казахстані. В останні роки існування СРСР цьому пенсіонеру ледь не влаштували суд честі. Він лише подзвонив у Москву, і на його захист негайно встали всі живі на той час колишні засуджені «АЛЖИРу».
...На території комплексу багато меморіальних плит із прізвищами жінок, що відбували тут покарання. Багато національностей з усього СРСР, є й полячки, словачки, китаянки... Багато хто знаходить тут і своє прізвище, прізвище не обов’язково своєї далекої родички. Польща, Росія, Ізраїль та інші держави встановили тут пам’ятні камені на честь своїх співвітчизниць. Михайла Ратушного найбільше вразив саме український: «Донькам України, підступно і безжалісно покараним сталінським режимом за свою вірність».