Партія регіонів не вклалася у графік підготовки до виборів, який намалювала сама для себе. Віктор Янукович і його соратники будь–що хотіли, аби Україна отримала новий закон про вибори народних депутатів за рік до дати голосування. На думку «синьої» команди, це дозволило б уникнути підозр, буцімто новий закон розроблявся під конкретну партію й ухвалювався «на ходу».
Сьогодні Україна переступає символічну межу: до виборів залишається 365 днів. Згідно зі змінами, внесеними до Конституції на початку 2011 року, парламентські вибори відбуваються в останню неділю п'ятого року повноважень Верховної Ради. Це 28 жовтня 2011 року.
Утім, воно й краще, що Партія регіонів відмовилася від поспіху. Законопроект отримав шанси (бодай теоретичні) пройти широке обговорення в парламенті. До того ж, народні депутати приступлять до розгляду документа, вже отримавши висновки Венеціанської комісії та Бюро демократичних інститутів і прав людини (БДІПЛ/ОБСЄ). Тоді як «екстремальний» варіант передбачав можливість розгляду проекту без згаданого висновку Європи. Хоча це ще велике питання — чи захочуть депутати більшості прислухатися до зауважень міжнародної спільноти і своїх опонентів. Адже влада всіляко бажає підігнати правила «під себе», аби взяти найбільше представництво в наступній ВР.
Законопроект влади зареєстровано від групи народних депутатів на чолі з керівником фракції «Регіонів» Олександром Єфремовим. Спершу планувалося, що цей проект унесе Президент. Однак глава держави передав ініціативу нардепам.
Виявилося, що документ із номером реєстрації 9265–1 відрізняється від того, який розроблявся робочою групою міністра юстиції Олександра Лавриновича. «Робоча група працювала над проектом для Президента. Замість цього група депутатів внесла близький до нього проект, який не є тим самим документом, — зазначив у коментарі «УМ» заступник голови Комітету з питань державного будівництва ВР Юрій Ключковський (фракція «НУНС»). — По змісту цей проект на 30 відсотків гірший від того, що писала робоча група Лавриновича. Хоча я й варіант робочої групи ніколи не оцінював за позитивний. А пропонований текст містить іще більше недоліків!»
Просуваючи виборчі ініціативи, влада намагалася легітимізувати свій проект через позитивні відгуки міжнародних інституцій, зокрема, Венеціанської комісії. Міністр Лавринович сприйняв «загалом критичний» висновок комісії як «загалом позитивний». Три ключові зауваження було винесено за дужки: щодо впровадження змішаної виборчої системи (пів парламенту — в мажоритарних округах, так великі шанси отримують «грошові мішки» та носії адмінресурсу, інша половина — від партій), підвищення виборчого бар'єру (з 3% до 5%) та недопущення на вибори громадян із судимостями. Влада залишилася стояти на своїх позиціях, мотивуючи це політичним вибором країни. А тепер іще й виявилося, що парламент розглядатиме видозмінений документ, який пройшов повз очі структур Ради Європи та ОБСЄ.
Окрім проекту Єфремова, в парламенті зареєстровано ще кілька документів щодо виборів народних депутатів; загалом їх було чотири. «Поки що розгляд проектів заплановано на вівторок, але це абсурд! Бо проект не може виноситися (у сесійну залу) без розгляду комітету, а засідання комітету заплановане на середу, — зазначає Юрій Ключковський. — Тому я думаю, що Верховна Рада приступить до проектів у четвер. Але в нас тепер може бути все. Вгадувати я не беруся».
Ключковський не взявся прогнозувати, чи виявиться більшість чутливою до зауважень міжнародної спільноти. Поки що до цих проектів не пропонувалися правки. «Жодних правок не може існувати у принципі, бо для початку законопроект треба схвалити у першому читанні», — пояснює нардеп.
Віце–спікер Микола Томенко (БЮТ) не виключив, що опозиція вдасться до непокори, якщо більшість ігноруватиме альтернативні думки. За його словами, хоча владний проект іще не ухвалено, за округами вже закріплено людей — потенційних кандидатів. А опозиціонерів попередили, щоб вони навіть не висувалися, бо їх знімуть із реєстрації. «Якщо справді ситуація буде виглядати так, що із законом про вибори вже все вирішено, ми будемо використовувати всі методи, і блокування в тому числі, щоб переконати колег по більшості, що фальсифікація виборів карається кримінально», — цитує Томенка агенція «Ліга».
До речі, «проект Лавриновича» передбачав можливість зняти кандидата із реєстрації під час виборчої кампанії хіба що у виняткових обставинах. «Проект Єфремова» дозволяє усунути кандидата після двох попереджень. Відчуйте різницю вже хоча б за цим.