Колективне підсвідоме

05.10.2011
Колективне підсвідоме

Фрагмент фотографії «Писанкарі. Космач». (Фото з сайту focus.ua.)

Паралельно з проектами «САМАН, або Київські відьми», «9 місяців + 3 дні», «Родини України», «Космос українського хліба» та «Українці» київський фотограф Ігор Гайдай робив ще одну справу. Упродовж восьми років він цілком таємно зі своєю командою їздив по Україні, домовлявся спершу з високими чинами, потім із сотнями робітників, аби втілили свою шалену мрію — сфотографувати колективну енергію. Зусилля і витрачені на цей задум 200 тис. доларів не минули марно: вражаючий результат реалізувався у фотокнизі й масштабному проекті «РАЗОМ.UA», що відкрився у «Мистецькому арсеналі».

 

Чорнобильський експеримент

Коли зі студії Ігоря Гайдая запросили на виставку, повідомивши, що вперше в Україні будуть презентовані 32 чорно–білі триметрові фотографії, на яких зображено колективи заводів, прихожан церков, весілля, президентський полк, дитячі будинки, подумалося, що у цьому випадку розмір має більше значення, ніж зміст. Але після відвідин «Мистецького арсеналу» стало соромно за цю спонтанну реакцію. Насправді у роботах Гайдая закладена глибока думка, що прочитується при уважному розгляданні. Сила цієї серії в тому, що одночасно, щоб сфотографуватися, збираються 100 осіб, а краще — 200, а ще краще — 1000. Тоді починається ейфорія, яку відчуває фотограф за камерою (до речі, знімали спеціальним апаратом Fujі Gx 617 Professional, який коштує 13,5 тис. євро), громада — перед об’єктивом, а згодом усі, кому на очі потрапляють ці знімки.

Історія проекту «РАЗОМ.UA» бере початок з 1987 року, коли Ігор Гайдай після вибуху на Чорнобильській АЕС у селі Чорний Ліс знайшов стару фотографію працівників місцевого кооперативу. «Я відчув поштовх зробити сучасний варіант, де б люди презентували себе в колективі. З тієї фотографії, якій було більше 100 років, і з робіт, які я знiмкував, відчував, що для людей дуже важливо сфотографуватися разом, громадою. Я, як наркоман, захопився їх­ньою енергією і почав фотографувати колектив за колективом», — пояснює Гайдай. Через десяток років фотограф повернувся на радіоактивні землі із завданням зняти працівників на Чорнобильській АЕС. І якщо на згуртування колективу в інших місцях витрачалося дві години й більше, то на фотозйомку на тлі енергоблока з міркувань безпеки виділили не більше 11 хвилин. Довелося у підготовці прораховувати все до найменших дрібниць. У цьому випадку про час на експерименти можна забути.

Індивідуальне у колективі

За словами Ігоря Гайдая, його моделей об’єднує спільна мета: когось професія, когось хобі (наприклад велосипедистів і байкерів), а хтось прийшов вшанувати молодят на весіллі. Фотограф каже, що найскладніше для колективного фото було зібрати шахтарів, адже вони — люди забобонні: відпрацювали зміну під землею і мерщій додому — добре, що живі повернулися. А найлегше було знiмкувати військових — тому що у них є командир і не треба витрачати значні зусилля на вишкіл.

Здавалося б, характер індивідуальності розкривається у портреті, натомість у колективі особистість зливається з іншими в одне ціле. Проте робота над створенням колективного підсвідомого працівників генштабу Збройних сил, виявила, що одна й та сама людина на всіх фотографіях прикриває своє обличчя. Чим не індивідуальний характер?

Гайдай починав свій проект із фотографування колективів на підприємствах із метою, що їхні власники частково виступлять спонсорами зйомок. Спершу все так і було. Та, втягнувшись у процес, фотограф узявся за власний кошт знімати громади сіл. Завдяки дружнім стосункам Гайдая з отцем Іваном iз Криворівні Івано–Франківської області маємо чудове всміхнене фото гуцулів на Водохреща. Знімок особливий тим, що гори зазвичай у цей період вкриті снігом, а на фото Гайдая буяє весна, та коляднички все одно несуть у собі різдвяну радість. Натомість сніговий момент удалося схопити під час фотографування кримських татар у Старому Криму біля найдавнішої мечеті в Україні — такі погодні явища на цих землях бувають рідко.

Загалом, серія робіт «Разом.ua» налічує більше 50 фотографій. На сьогодні зроблено по дві копії деяких світлин, які мають триметрову ширину. Перед «Мистецьким арсеналом» українців у колективі виставляли у Лондоні — у штаб–квартирі Європейського банку реконструкції та розвитку та в одній галереї у Франції. Неприємний казус трапився з французами: під час виставки з галереї вкрали дві роботи, проте організатори не заявляли в поліцію, оскільки не бажали розголосу, відшкодувавши Гайдаю собівартість фотографій. До речі, роботи з цієї серії коштують від 6 тис. до 10 тис. доларів. Форс–мажорні обставини у Франції не відлякали фотографа від популяризації проекту. Відразу після відкриття в Україні частину виставки «Разом.ua» Ігор Гайдай презентував у Лейпцигу. В «Мистецькому арсеналі» колективну енергію українців за Гайдаєм можна буде вивчати до 9 жовтня.