КОМЕНТАР

13.09.2011

Замість закону, прийнятого відповідно до норм чинного законодавства, Президентові України підсунули на підпис «фальшивку», і під час розгляду цього закону в Конституційному Суді України «випливуть» усі фальшування, які були здійснені в парламенті при його ухваленні. Виявиться не лише факт неправомірного «перескакування» спікером парламенту з поправки № 28 відразу на поправку № 46, а й усі інші факти грубого порушення Закону України «Про Регламент Верховної Ради України».

Зокрема, головуючий у парламенті мав поставити на голосування питання про підтримку рішення профільного комітету не обмежувати максимальним розміром ті привілейовані пенсії, які призначені до набрання чинності цим законом. У редакції закону, що була прийнята в першому читанні, усі пенсії, без винятку, обмежувалися максимальним розміром 10 прожиткових мінімумів для непрацездатних — близько 8 тис. грн. на місяць. Спікер парламенту ніби не помітив цієї несуттєвої «дрібнички» і внаслідок хитро розробленого сценарію деякі особи і надалі одержуватимуть свої захмарні пенсії у десятки, сотні тисяч гривень на місяць.

Проте, «перескакуючи», головуючий у парламенті недогледів, що однією з пропущених поправок була так звана «поправка Яценюка» № 40, яка «затесалася» до положень про обмеження пенсій максимальним розміром, хоча й близько не стосується цього питання. За своєю суттю так звана «поправка Яценюка» є недосконалою, бо вона насправді лише частково вирішувала один з аспектів пенсійної несправедливості в Україні, а саме, що розмір пенсії може залежати не від стажу та заробітку, а... від дати звернення за призначенням пенсії. Поправка передбачала, що з 1 січня 2012 року мали би перерахувати пенсії усім звичайним українським громадянам, які вийшли на пенсію до 2009 року включно, виходячи з показника середньої заробітної плати в державі за 2009 рік — 1650,43 грн. Відразу виникають запитання: «А чому від середнього заробітку за 2009 рік, якщо тим особам, які виходять на пенсію в 2011 році, пенсію обчислюють від середнього заробітку за 2010 рік, а тим особам, яким призначатимуть пенсію у 2012 році, будуть враховувати середній заробіток за 2011 рік, який становитиме, за попередніми розрахунками, понад 2300 грн.? У двох осіб з однаковим стажем та заробітком, які звернуться у різні роки за призначенням пенсії, розміри пенсій знову можуть різнитися майже на третину? Для чого встановлювати нову пенсійну несправедливість? Чому б не застосувати для обчислення усіх пенсій один показник середнього заробітку в державі?»

На жаль, і нинішня опозиція не здатна запропонувати реальні шляхи подолання пенсійної несправедливості в Україні. Всі альтернативні законопроекти є примітивними. А через невігластво можновладців, чиновників керівних органів ПФУ та Мінпраці страждають мільйони звичайних українських громадян.

Олекса Чорнота,
правозахисник