Напередодні 1 вересня у Києві офіційно презентували нові підручники, за якими вчитимуться одинадцятикласники. Зпоміж свіжовіддрукованих навчальних видань із правознавства, фізики чи географії найбільший резонанс викликала презентація підручників з історії України для 11го класу. Адже в експертів та журналістів до нового посібника є чимало запитань: автори повернули до навчального курсу термін «Велика Вітчизняна війна», суттєво скоротили відомості про діяльність ОУН та УПА (не забувши натякнути на «прислужників окупантів»). Немає у підручнику відтепер і поняття «Помаранчева революція».
У науковців — своє бачення шкільної програми з історії. Авторка одного з двох ухвалених державою підручників, професор Олена Пометун скорочення відомостей про український націоналістичний рух пояснює «технічним» чинником: мовляв, у зв’язку з поверненням до 11річки скоротили всі навчальні програми, а тому доводилося й коротити всі розділи підручника. «Але й ОУН, і партизанський рух ми скоротили однаково», — запевняє Олена Іванівна. А якщо школяреві не вистачатиме якогось факту, скажімо, про УПА, то, переконана автор, він завжди його знайде... в інтернеті. «На тлі сучасного інформаційного вибуху підручник — це лише струмочок інформації», — каже професор.
Щодо терміна «Велика Вітчизняна війна» (а йому відведено у підручнику почесне місце), то, на думку авторки, цей вислів не замінює поняття «Друга світова війна». «Ми робили аналіз, за 20 років існування програм історії незалежної України термін «Велика Вітчизняна війна» двічі зникав, але більшість років був присутній. І я вважаю, що він має право на життя. Україна була частиною державного утворення СРСР — хочемо ми того чи ні. І як частина держави брала участь у воєнних подіях». (Прикметно, що саме на важливості терміна «Велика Вітчизняна війна» завжди наголошував й одіозний міністр освіти Дмитро Табачник. Хоча раніше цей термін також існував у підручниках, але його не використовували для позначення всієї Другої світової війни. Термін «Велика Вітчизняна війна» було введено радянськими ідеологами).
У новому підручнику більше не застосовується термін «Помаранчева революція». Бо автори не вважають події на Майдані революцією. «Революція — це перехід влади і зміна суспільного устрою. А нічого подібного не відбулося, — каже Олена Іванівна. — Це був просто сплеск протестних настроїв суспільства». Відповідно, й відомості про події тих років подано з енциклопедичною сухістю, без оцінок та деталей.
Олена Пометун разом зі своїми співавторами новим дітищем задоволена і вважає його зразком «західного підручника»: «Ми уникали навішування ярликів, крайніх оцінок, позицій і політики. Намагалися зробити його з максимальною безпристрасністю. Але у будьякому разі це є авторська версія історії», — переконує професорка. У підручнику, каже автор, представлено чимало документів, біографічних довідок, поглядів «різних людей на одні й ті самі події», діаграм і графіків. Є, мовляв, і запитання для розмірковування, тести, «бо ж дітей треба готувати до тестування».