Неллі Корнієнко,
академік НАМУ, доктор мистецтвознавства, директор Національного центру театрального мистецтва ім. Леся Курбаса
1. Незалежність держави завжди вимірюється її залежністю від Культури — для третього тисячоліття це вже не метафора. Стратегія. Тому невипадково найкращі інтелектуали планети — 150 нобелівських лауреатів (!) — уже на найближчий час прогнозують докорінну зміну світових пріоритетів: «держави газу і нафти» відходять на маргінеси, поступаючись державам, що будуються на гуманітарно–художніх та природничих засадах.
Українська Незалежність визначально була настояна саме на цих цінностях, і тому її століттями виборювали і зрештою вибороли передусім гуманітарії і гуманісти, найчутливіші до фундаментальних цінностей, — письменники, режисери, художники, музиканти. Всі ми пам’ятаємо, що найпродуктивнішими були перші каденції Верховної Ради незалежної України, і саме через присутність у ній моральної, національно орієнтованої художньої інтелігенції, адже відомо: вони — найпотужніші генератори гуманітарних ідей.
Саме тоді в незалежній Україні було ухвалено прекрасний Закон «Про культуру», згідно з яким, на неї мало йти 8% від національного прибутку (!), Закон «Про театр», Закон «Про кіно», Закон «Про свободу совісті», найтолерантніший, либонь, у Європі, як зазначали американці, французи та німці. Законів такого рівня, скажімо, досі не має Росія.
З відомих причин вони не були виконані у повному обсязі. Але навіть їх початок зберіг у складні 1990–ті всі театри. Вибух театрального студійного руху породив до 200 театральних студій і експериментальних лабораторій. Театральна практика, хоч як це дивно, з 1990–х до початку 2000–х встигла «компенсувати» щонайменше півстоліття європейського театрального руху, на яке ми відставали.
Зусиллями таких нових режисерів, як Більченко, Атілла Веднянський, Жолдак, Лазорко, Богомазов, Кучинський, Ірина Волицька, Білозуб, Пасічник, Білоус, Приходько, Гладій, КЛІМ, Троїцький, Нестантінер, — український театральний простір з’явив себе як європейський чинник, попри деяку інфантильність їхніх естетичних пошуків. Це надало імпульсу і репертуарним театрам, у яких з’явилися вистави актуальної громадянської свідомості, — той же «У.Б.Н.» у Федора Стригуна, чи трагічні фрески Держипільського за Марією Матіос, або серія «історичних» вистав у «франківців». Частково відновився і безпосередньо естетичний пошук.
До здобутків не можу не віднести створення Національного центру театрального мистецтва ім. Леся Курбаса — нині одного з найвідоміших інноваційних європейських гуманітарних осердь, який не тільки веде пошук нової театральної лексики ХХІ століття, а й торує шлях до принципово іншої науки про театр — нелінійного, синергійного театро– й мистецтвознавства. Можливо, саме в Україні небавом виокремиться наука, яку можна буде визначити навіть як «квантове театрознавство». Адже можливий і «квантовий театр»! Рухаємося саме сюди — і не забуваймо, яке «тисячоліття за вікном».
2. Театр (мистецтво) є діагностом свого суспільства. Бажано, щоб про це знала влада, сказати б, юридична, формальна, бо фактична влада завжди належала художнику. А він цю істину знає. У ювілейні дні можна багато говорити про цікаві і вдалі проекти. Але не менш важливо оцінити незвершене, помилки, ілюзії, утопії тощо. У двох словах про все не скажеш. Але театр і мистецтво діагностують нині «кардіограму» чи не найбільшого жертвопринесення останніх років: мародерство влади над культурою, демонтаж гуманітарних основ життя, головних національно–етичних цінностей, нищення фундаментальних духовних орієнтирів — діагноз слабкодухості влади у переддень її падіння.
У цьому контексті, як на мене, найвразливішим за часів незалежності є невтілення в життя найкращого і найефективнішого з можливих проектів Культури (театру зокрема) — створення незалежної України як інноваційної держави. Це був би найкращий внесок української нації в духовність світової спільноти.
Сергій Проскурня,
театральний режисер, продюсер
1. Театральний студійний процес, такий важливий у роки перебудови та наближення до Незалежності України, у 1991—95–х роках одержав кульмінаційне вираження. Театри–студії, незалежні формації, перші приватні театри підтримали сплеск патріотизму, з’явилася нова драматургія, нова генерація режисерів вийшла на кін, повернулися до театрів режисери–дисиденти, не покидало відчуття великих перспектив.
Європейський вектор театрального процесу вимагав інновацій: з’являлися міжнародні театральні фестивалі, реалізовувалися міжнародні проекти, нові українські театри постійно брали участь у престижних театральних форумах.
2. На жаль, сьогодні ми лише згадуємо про бурхливі 90–ті. Давно немає ані «Києва травневого», ані «Мистецького березілля». А тепер і «ГогольФесту». Немає великих імен, великих вистав, а значить, i великих театральних легенд у майбутньому. Почалась епоха директорів театрів, завдання яких — підтримувати свої колективи бодай у тому стані, в якому вони були на початку 90–х. Зникли театральні студії, а ті театри, які одержали статус державних або муніципальних, у більшості своїй забули про інновації та експерименти.
Спілка театральних діячів, одержавши статус Національної, зникла з суспільно значимих обріїв. Разом із втратою «Театру дружби», лабораторій, бібліотеки та каталогу, переписала свій статут під пожиттєвого генерала. Театральне середовище почало купкуватися за принципом початкового театрального капіталізму і зараз готується до двобою з неофеодалізмом директорів–диктаторів.
Закон «Про театри і театральну справу», вимучений теоретиками та практиками, що, пройшовши через горнило цензури ВР та Кабміну, в день його випадкового прийняття вже був застарілим, — не одержав ані додаткових розпоряджень Кабміну, ані відповідних наказів Мінкульту. Залишаючись декоративним, він усе ж таки передував Закону «Про культуру» — теж рамковому і теж поки що декоративному.
Арт: наші у Венеції, Борис Михайлов у МоМА та слабкість державного сектору
Леся Островська–Люта, керівник програм і проектів,
Фонд Ріната Ахметова «Розвиток України», куратор сучасного мистецтва
1. Мушу сказати, що за 20 років в українському мистецтві відбулося значно менше, ніж могло відбутися. Це 20 років утрачених можливостей. Тому й здобутки значно скромніші, ніж можна було б очікувати від такої великої освіченої крани, якою була Україна в 1991 р. (кажучи «освічена», маю на увазі загальний рівень грамотності. І хоча зрозуміло, що наша система освіти не така блискуча, як американська, німецька чи британська, але загальна освіченість суспільства значно вища, ніж у багатьох неєвропейських країнах). До того ж здебільшого це здобутки недержавного сектору. Державний сектор виявився тут украй слабким гравцем. Отже:
* Поява двох поколінь або груп художників, які власне й забезпечують увесь розвиток українського мистецтва за останні 20 років. Умовно — це покоління Нової української хвилі та покоління РЕП. Ці покоління не обмежуються представниками обох згаданих середовищ. Нова українська хвиля і РЕП — це, радше, деякі «кодові назви» для значно ширшого грона художників. Обидва покоління донедавна функціонували без усякої підтримки з боку державних інститутів.
* Модернізація Національного художнього музею України. Музей поступово перетворюється з інституції, зосередженої на історії українського мистецтва до 1991р., на активного каталізатора художніх процесів. Це є вагомим позитивним сигналом до розвитку для всієї мистецької сцени країни, включно із системою художньої освіти, яка потребує реформування.
* Участь України у Венеціанському бієнале. Це водночас і здобуток, і втрата. Здобуток, оскільки Україна взагалі з’явилася в міжнародному мистецькому контексті. Втрата, оскільки це була запізніла поява з проектами, що жодного разу не привернули позитивну увагу міжнародної критики.
* Виставка Бориса Михайлова в МоМА, Нью–Йорк. МоМА — один iз найвпливовіших світових музеїв, і ретроспективну виставку тут можна вважати вінцем кар’єри художника. Це також і значний здобуток дипломатії країни його походження, оскільки дозволяє презентувати національну культуру на найвищому міжнародному рівні, яким би дискусійним не було саме поняття національної культури. Скажімо, Польський інститут у Нью–Йорку вже кілька років працює над лобіюванням і підготовкою виставки Аліни Шапочніков у МоМА. Але виставка Бориса Михайлова відбулася без втручання українських державних служб, отже, є здобутком самого художника.
2. Manifesta 2016 — одна із найвагоміших міжнародних мистецьких подій (мандрівне бієнале Manifesta відбувається кожнi два роки в різних містах Європи). Фундація Manifesta висловила готовність розглянути заявку на проведення форуму в Україні. Це велетенський аванс. Зазвичай європейські міста жорстко конкурують за право представити Manifesta. Але, здається, Україна вкотре втратила шанс активно долучитися до міжнародного художнього обігу.
— Венеціанське бієнале. Попри те, що Україна почала брати участь у цьому форумі, досі не існує чітких зрозумілих для всього художнього середовища процедур.
— Музей сучасного мистецтва. Протягом останніх 10 років не раз обговорювалися можливості створення українського музею або центру сучасного мистецтва, й жодного разу прожект не отримав свого втілення. Тим часом у Варшаві існують мінімум три великі державні інституції сучасного мистецтва з міжнародним реноме, а в Москві — щонайменше два.