Інший погляд: про воєнний альбом Андрія Котлярчука «Звільнена Київщина»
Попередній воєнний альбом Андрія Котлярчука «Добровольці. >>
Сцена з вистави: Дмитро Кузьмiн (Водемон), Лілія Гревцова (Іоланта). (Фото надане Національним театром опери і балету і мені Шевченка.)
У багатьох прихильникiв класичної музики оперна спадщина видатного росiйського композитора Петра Іллiча Чайковського асоцiюється у першу чергу з найвiдомiшими його шедеврами в цьому жанрi — «Євгенiй Онєгiн» та «Пiкова дама». На жаль, iншi, не менш талановитi, опери Чайковського, зокрема такi, як «Черевички», «Орлеанська дiва», «Мазепа», «Чародiйка», значно рiдше можна почути в театрах України. Єдиним винятком є остання опера композитора — «Іоланта», створена ним за два роки до передчасної смертi. Так, на сценi Київського театру опери i балету для дiтей i юнацтва вже близько 20 рокiв вона йде з незмiнним успiхом; три роки тому вдала сценiчна версiя «Іоланти» прикрасила репертуар оперної студiї Нацiональної музичної академiї України ім. П. Чайковського (до речi, чудовi декорацiї та костюми для цiєї постановки виготовили в Харкiвському театрi опери та балету).
У Нацiональній опері України цей шедевр уперше поставили 7 грудня 1961 року. Оновити ж постановку взялися лише через 50 років: прем’єра «Іоланти» вiдбулася 1 липня. Над виставою працювали: головний диригент театру, народний артист України та Росiї Володимир Кожухар, молодий режисер Микола Третяк i народний художник України Марiя Левитська. Вони спробували поновому прочитати чудову i сповнену поетичної досконалостi казку про любов i шляхетнiсть. Ефектне тло для розгортання сюжету створює сценографiчне рішення у чорносiрих, бiлих та синьоблакитних кольорах — сiрий балдахiн iз зiрками у виглядi шатра, скелястий ландшафт на задньому плані, вдалi костюми персонажiв, витриманi у стилi XV століття. Цiкавою також є iдея ввести алегоричнi фiгури у чорному, якi символiзують слiпоту принцеси. Хоча в цiлому режисура вистави виглядає дещо статичною i малодинамiчною. Водночас глядачеві немає що закинути аритистам. Після закінчення опери зал стоячи вітав Лiлiю Гревцову (Іоланта), Тараса Штонду (король Рене), Дмитра Кузьмiна (Водемон), Ігоря Мокренка (Роберт), Олександра Мiлєва (Бертран), Тетяну Пiмiнову (Марта) й Михайла Кiрiшева (ЕбенХакiя).
І все ж шкода, що Нацiональна опера України протягом нинiшнього сезону спромоглася лише поновити «Сiльську честь» П’єтро Масканьї — одноактну оперу — i поставити ще один одноактний шедевр — «Іоланту», яка все ж бiльше придатна для камерної сцени. Згадаймо також балет «Володар Борисфену» на музику Євгена Станковича, однак його художня та мистецька цiннiсть викликає певнi сумнiви.
У новому сезонi керiвництво театру обiцяє порадувати шанувальникiв класичної опери i балету новими солiдними постановками. Але чи вдасться їх втiлити уповнi й якiсно? Лише час зможе дати об’єктивну вiдповiдь на це питання.
P. S. Закриття 143го сезону в Національній опері відбудеться 10 липня постановкою «Запорожець за Дунаєм». Сьогодні на сцені театру можна прослухати «Іоланту».
В основу п’єси «Дочка короля Рене» покладено давню легенду про слiпу вiд народження принцесу, вiд якої оточуючi приховують цей факт. Випадково до замку потрапляє молодий лицар Водемон, від якого Іоланта дізнається про свою сліпоту. Кохання принцеси i Водемона призводить до щасливої розв’язки: Іоланта прозрiває.
Попередній воєнний альбом Андрія Котлярчука «Добровольці. >>
У місті Парк-Сіті американського штату Юта в день відкриття кінофестивалю Sundance 23 січня відбудеться світова прем’єра другого повнометражного фільму українського режисера Мстислава Чернова «2000 метрів до Андріївки». >>
До основної конкурсної програми 75-го Берлінського міжнародного кінофестивалю вперше за 25 років відібрали стрічку української режисерки: цьогоріч - це фільм Катерини Горностай "Стрічка часу". >>
Створену Кременецько-Почаївским державним історико-архітектурним заповідником за дорученням Міністерства культури та стратегічних комунікацій інвентаризаційну комісію - не допустили до роботи представники Свято-Успенської Почаївської лаври. >>
Список із 25 об’єктів світу, що потребують збереження оприлюднив Всесвітній фонд пам’яток (World Monuments Fund, WMF). Серед об'єктів, що увійшли до переліку на 2025 рік – столичний Будинок вчителя, турецьке місто Антак'я, історична міська структура Гази та Місяць. >>
«Я зрозумів, що мушу бути українофілом – це я зрозумів цілком свідомо. І от я жадібно ухопився за українство. Кожнісіньку вільну від «офіційних занять» часину я присвячував Україні. Перша ознака національності є мова – я й нею найперше заклопотався», - писав Агатангел Кримський. >>