За словами Бориса Колесникова, головною проблемою останнього року підготовки є українські дороги. А працювати, як виявляється, є над чим. Наразі наші дорожні служби із залученням іноземних фахівців активно працюють над міжміським сполученням і до початку турніру обіцяють їх довести до пристойного рівня. «Але, щоб довести дороги до ладу, Україні потрібно ще 30—40 років», — констатує директор Євро–2012 в УЄФА Мартін Каллен.
«Ділянки доріг Львів—Рівне—Житомир—Київ та Київ—Харків стануть дорогами європейського рівня. Хороша дорога буде між Харковом та Донецьком», — обіцяє заступник голови Нацагентства з питань підготовки до Євро–2012 Валерій Жалдак.
Щодо міст, чи не найбільш «убитими» є вулиці в Харкові — там асфальтні роботи зараз розгорнуто на повну котушку. У центрі уваги — 53 вулиці в районі стадіону «Металіст».
У Львові із міськими шляхами — теж «караул». «Окрім центральних вулиць, де перестилають австрійську бруківку, акцент на сполученні між головними об’єктами турніру — стадіоном, аеропортом, фан–зоною та готелями», — каже мер міста Андрій Садовий.
Щодо обласних доріг — найбільша проблема зі Львівщиною, яка, до всього, є нашими воротами із польського боку. Трасу Львів—Краковець до кордону мають відремонтувати до кінця 2011 року. «Зараз тривають ремонтні роботи, які передбачають вирівнювання старого полотна з упорядкуванням кутів, добудуванням заїздів, а також укладання нового шару асфальту», — розповів голова Львівської облдержадміністрації Михайло Цимбалюк. Водночас оновлення іншої траси міжнародного сполучення — Львів—Шегині — гальмується через брак фінансування. Кошти є лише на ямковий ремонт.
У Донецьку із 63 пріоритетних ділянок комунальних доріг на початок 2011 року було завершено 36 проектів. Попереду — роботи над кільцевою дорогою, яка повинна звільнити місто від транзитного транспорту, та інформатизація міста двома тисячами знаків та показчиками, у тому числі англійською мовою.
Та, схоже, в УЄФА дорогами переймаються найменше. «Можливо, десь дорогу не відремонтують, можливо, одна зірочка з готелю впаде. Після оглядового туру всі наші сумніви стосовно того, що все буде добре, зникли», — заявив Джанні Інфантіно.
Для більш швидшого пересування територією України Борис Колесников обіцяє навесні наступного року поставити на українські рейки десять електропотягів корейської фірми «Хюндай», які зможуть долати відстань від столиці до Львова за 4,5 години, до Харкова — за 3,5, а до Донецька — за 5.
Щодо готелів, то з ними, схоже, особливих проблем не буде. За словами Бориса Колесникова, всі готелі в Україні будуються за гроші інвесторів. Тож ростуть вони, як гриби після дощу. «Спочатку їх не було, а під час наступного візиту невідомо звідки з’явилися», — так свого часу коментував будівництво готелів в Україні Платіні.
У Харкові вболівальників із квитками на руках планують розселяти зокрема й у відреставрованих радянських гуртожитках. Теж саме робитимуть і в Києві, додавши до переліку ще й кемпінги. У столиці попередили, що студентам доведеться вкоротити наступний навчальний рік, аби завчасно вивільнити додаткові житлові площі. У Львові розраховують також на потенціал місцевих санаторіїв та профілакторіїв.
Цікаве вирішення житлової проблеми знайшли в Донецьку. Тут у 2012 році планують розбити кемпінг–парк на 5–6 тисяч гостей. Містечко, в якому буде польова кухня, спортивні майданчики, місце для стоянки автомобілів, розташовуватиметься на виїзді з міста. Цікаво, що це — ініціатива приватного інвестора. Схоже, так планують зустрічати вболівальників насамперед із Росії. За словами Колесникова, звідти на Євро–2012 може завітати близько 500 тисяч осіб.
Для численних любителів футболу в кожному місті будуть споруджені фан–зони.
А найменше проблем в організаторів чемпіонату Європи повинно бути з волонтерами. У національному оргкомітеті кажуть, що конкурс на заміщення вакансій волонтера дуже високий, тож працюватимуть найкращі.
Віце–прем’єр Борис Колесников каже, що для його команди найважчим у підготовці до Євро є боротьба з бюрократичною машиною — мовляв, «уряд продовжує лишатися Раднаркомом», Мінфін усіляко гальмує виділення коштів. З іншого боку, громадські контролери і преса, навпаки, закидають владі надмірне спрощення процесу. Так, за рішенням уряду, проекти ЧЄ–2012 реалізуються без тендерів, за спрощеною схемою, тож тут є величезне поле для багатомільярдних зловживань і корупції. Чого варті лише лавки у харківському метро по 63 тис. грн. за штуку. І подібних прикладів — безліч.
Транспорт: летимо і їдемо
Київ
«У нас ще 20 років тому, окрім Шереметьєво, не було іншого вікна у світ. Але Україна завдяки Євро–2012 отримала чотири сучасні аеропорти, а наступного року отримає швидкісне сполучення залізницею», — заявив Борис Колесников на прес–конференції, присвяченій «року до початку Євро–2012».
«Перше, що побачать наші гості, прилетівши до Києва, — буде аеропорт «Бориспіль». З жовтня минулого року відкрито термінал F, у серпні ми відкриємо термінал В, у грудні — D», — це вже голова КМДА Олександр Попов звітує перед іноземними мас–медіа, для яких організували прес–тур Україною.
Як розповів пан Попов, із «Борисполя» з інтервалом в одну хвилину курсуватимуть 60 автобусів, які доставлятимуть пасажирів до станції київського метрополітену, а вже звідти вболівальники зможуть дістатися футбольної арени. Час у дорозі — від аеропорту до «Олімпійського» — становитиме 45—50 хвилин, а власники квитків на футбольний матч матимуть право безкоштовного проїзду в громадському транспорті. З такою ж ініціативою виступають і мери інших міст.
Для швидшого та комфортнішого трансферу з «Борисполя» до Києва нове керівництво аеропорту разом з «Укрзалізницею» планують придбати власним коштом 500 автомобілів із лічильниками кілометражу та апаратами для розрахунку кредитками. Курсуватимуть ці авто між аеро– та залізничним вокзалами. А ось обіцяний «під Євро» проект швидкісного залізничного сполучення між летовищем та Києвом, схоже, залишиться тільки на папері. За рік устигнути побудувати цю трасу нереально навіть із залученням китайських грошей та зусиль.
У «совдепівському» аеропорту «Жуляни» тим часом уже 10 червня запустять два нові зали прильоту, а в березні 2012 року — новий міжнародний термінал.
Донецьк
У Донецьку підходить до завершення облаштування нової потужної злітно–посадкової смуги (ЗПС), яка дозволить приймати великогабаритні трансатлантичні «Боїнги» та «Аеробуси». Тестування її функціональності заплановане на липень 2011–го. А термінал будівельники обіцяють завершити в останній місяць року.
Разом із повітряними воротами у столиці Донбасу розширюють і наземні. Реконструкція залізничного вокзалу «Донецьк» передбачає подвоєння пропускної здатності.
Львів
Так само, як і стадіон, в авральному режимі будується львівський аеропорт. Новий термінал наразі готовий на 60 відсотків: повністю засклений сучасний фасад, прокладаються інженерні мережі, тривають оздоблювальні роботи. Нова ж ЗПС надасть можливість Львову приймати міжконтинентальні рейси з Америки та Китаю.
Натомість є проблеми з автобусами для Львова. Як каже Колесников, інші міста без проблем закупили саме львівські автобуси «під Євро», тоді як Львів посилається на проблеми з банками: мовляв, не виділили кредити.
Харків
Поки в Донецьку та Львові готуються до випробувань нових терміналів та ЗПС, у Харкові вже чекають на ревізора Колесникова, який має взяти участь в опробуванні пропускної здатності нового терміналу а/п «Харків». У столиці Слобожанщини спокійні за кінцевий результат. «Усі роботи ведуться згідно з графіком. За останні півроку до нас вісім разів приїздили інспектори УЄФА, всі їхні зауваження враховані, тож наші об’єкти повністю відповідатимуть вимогам», — каже начальник управління Харківської ОДА з підготовки до Євро–2012 Олександр Токар.
Григорій ХАТА,
Нестор ДИМ