Минулого тижня мій дід запропонував віддати мені у тимчасове користування свою стару «дев'ятку». «Моєї пенсії на бензин точно не вистачить, — мотивував він своє рішення. — Звичайно, незручно їздити на город на автобусі, але сотню гривень за бак я не потягну». Спочатку я зраділа новому надбанню, але потім подумала, хай стоїть у гаражі до кращих часів, адже за умови подальшого підвищення цін навіть моя зарплатня цілком і повністю вилітатиме у вихлопну трубу у прямому сенсі. За статистикою, оптові ціни на нафтопродукти за останній тиждень виросли від 20 до 30 відсотків, а якщо порівнювати із травневими показниками минулого року, вони підскочили на цілих 40-60 відсотків.
Підвищення ціни на нафту і на бензин давно перейшло із суто економічної площини у політичну. І досі в уряді та парламенті, а тим більше у бізнесових колах не вщухають пристрасті навколо причин різкого злету цін на енергоносії. Тим часом громадяни побоюються, що досить скоро зростання цін на пальне відіб'ється й на подорожчанні інших життєво необхідних продуктах, насамперед харчів. Якщо безнин, тобто вартість транспортування будь-якої продукції, закладається у первинну вартість товару, логічно, що кінцева ціна продукту підніметься прямо пропорційно до зростання ціни на перевезення. А економісти вважають, що значне підвищення ціни на паливо стане інфляційним фактором для всієї економіки держави.
Шерше ля ЄЕП
Як не дивно, і досі знаходяться романтики, згодні вважати, що головною причиною подорожчання бензину є зростання світових цін на нафтопродукти. Наприклад, такий висновок зробив Антимонопольний комітет України за результатами аналізу ситуації на ринку палива України. Як передає «Інтерфакс-Україна» із посиланням на прес-службу АМКУ, глобальна тенденція посилилась несприятливою кон'юнктурою українського внутрішнього ринку, а найперше — експортом нафтопродуктів і тимчасовою призупинкою роботи найбільших нафтопереробних заводів, а також експортним митом на російську нафту і подвійним стягненням ПДВ за її ввезення.
Крiм економічних причин подорожчання нафтопродуктів, про які «УМ» вже писала, існують і політичні. Наприклад, народний депутат Іван Заєць вважає, що найголовніша причина зростання ціни — прямий наслідок участі України у створенні Єдиного економічного простору, який уже набив оскомину. «В черговий раз громадяни України пересвідчились у брехливості уряду, — каже він, — який неодноразово заявляв, зокрема, устами першого віце-прем'єр-міністра Азарова, що після вступу України в ЄЕП Росія постачатиме в Україну енергоносії за внутрішніми цінами, що на українському ринку відбудеться здешевлення бензину». Результат, як можемо пересвідчитись, прямо протилежний сказаному.
Українська кишеня — не російська
Водночас вищезгаданий віце-прем'єр Микола Янович заявляє, що уряд України вважає за недоцільне різке підвищення цін на нафтопродукти і має вжити заходів для їхньої стабілізації. «Ми занепокоєні невиправданим відвищенням цін. Ми про це кажемо нашим російським колегам зараз», — відзначив він. Як-то кажуть, пізно пити «Боржомі», коли нирки відмовили. Адже Росія вже ухвалила підвищення вивізного мита на нафтопродукти, яке вступить в дію за тиждень, з першого червня. Як відзначають фахівці нафторинку, зараз економіка Росії перебуває в ненайкращому стані, отже, потребує фінансових ресурсів, головними з яких є, звичайно, нафто-долари. Отож, логічно, що «старші брати» скористались ситуацією і вирішили за рахунок України (яка не має альтернативних джерел нафтоживлення: за три останні місяці до вітчизняних НПЗ надійшло 6,5 мільйона тонн нафти, з яких 5,75 — російської) поліпшити своє економічне становище. «Через підвищення цін на бензин Росія суттєво послабляє, принаймні в короткостроковій перспективі, економіку України, знижує конкурентоздатність вітчизняної продукції, — стверджує Іван Заєць. — Через підвищення цін Росія створює сприятливі умови для просування російської продукції на український ринок, що блокуватиме українське виробництво». Таким чином Україна щоденно посилює свою енергетичну залежність від Росії, і без диверсифікації постачання енергоресурсів держава завжди залишатиметься вразливою від зовнішніх впливів, зокрема Росії. За зростанням цін на нафту на світовому ринку ринок український стає менш привабливим для росіян. Так, за даними аналітиків нафторинку, Росія вже знизила графік постачання нафти на другий квартал на два мільйони тонн. Якщо ж світові ціни піднімуться іще, українські НПЗ відчуватимуть шалений дефіцит, отож, ціни на паливо підвищуватимуться до безкінечності. Тим часом, стверджують аналітики, Україна має можливості для задіяння альтернативних джерел постачання. Наприклад, за умови задіяння нафтопроводу Одеса—Броди Україна може імпортувати нафту з Європи та постачати на Дрогобицький чи Надвірнянський НПЗ. Проте таке рішення має прийматись на рівні уряду. Як і рішення про демонополізацію виробництва та постачання палива споживачам. «Для цього слід зважитись на створення національної компанії з видобутку і переробкит нафти на базі видобувних українських підприємств та НПЗ, де держава володіє достатнім обігом акцій»,— вважає Іван Заєць. А це — Дрогобицький, Надвірнянський та Кременчуцький НПЗ.
«Підвищення цін на бензин — це механізм, за допомогою якого правлячий режим має вкрасти приховані урядом Януковича десять мільярдів гривень, — впевнено каже народний депутат Заєць. — Уряд не поспішав із підвищенням пенсій, стипендій, заробітних плат, соціальних виплат, допоки не було ясно, в який спосіб ці кошти будуть вилучені в громадян для мафії». Підвищення цін на бензин — не що інше, як винайдений механізм: значна кількість прихованих коштів осяде в кишенях нафтових олігархів, причому інтернаціональних, російсько-українських. Решта ж осяде іншим, вже суто вітчизняним, коли розкрутиться інфляційна спіраль. Таким чином вдасться «роздерибанити» і гроші з кишені громадян, які будуть активніше витрачатись у разі подорожчання всіх товарів.
Після бійки кулаками помахати
Тим часом не затрималася й офіційна реакція уряду. Так, Кабмін добився того, що відтепер нафтопереробні заводи узгоджуватимуть із урядовцями графіки своїх ремонтів. «Ми домовились (із НПЗ. — Авт.), що ремонти будемо узгоджувати, аби не було цих (цінових. — Авт.) провалів», — сказав віце-прем'єр-міністр Андрій Клюєв. Не оминув «караючий меч» і звичайних автозаправок. Так, аби убезпечитись від тих же цінових стрибків, АЗС всіх компаній, присутніх на українському ринку («ТНК-Україна», «Лукойл-Україна», «Альянс-Україна», «Укрнафта», «Укртатнафта»), пообіцяли знизити рентабельність роботи власних або джобберських заправок із 18-20 відсотків до 13. А рентабельність компаній, що реалізують нафту оптом, планується знизити до семи відсотків. Як пообіцяв головний урядовий нафтоспеціаліст Андрій Клюєв, у результаті заходів, які будуть вжиті нафтовими компаніями, найближчими днями ціни знизяться принаймні на десять відсотків.
Іще один стратегічний захід уряду задля ліквідації дефіциту — призупинення експорту з України світлих нафтопродуктів. Про це повідомив Прем'єр-міністр Віктор Янукович. Для наповнення столичного ринку, якщо вірити урядовцям, уже зараз направлено нафтопродукти Шебелинського ГПЗ.
...Поки що «дев'ятка» стоїть у дідовому гаражі. Чекає кращих часів. Але чомусь здається, що, швидше за все, аби вижити на «підвищену» урядом пенсію, дід не дочекається зниження цін на бензин, їздитиме на город на автобусі, а може, й продасть авто зовсім, аби хоч на деякий час убезпечити себе від інфляції, спричиненої тією ж бензиновою лихоманкою.
Уже з'явились перші ластівки глобального подорожчання, викликаного підвищенням цін на бензин. Так, наміри збільшити вартість проїзду мають автоперевізники Львова, Луцька та Харкова. Львівські власники маршрутних таксі просять міський виконком дозволити підвищити ціни на проїзд у їхньому транспорті на 70 копійок, тобто до півтори гривнi. Схожі наміри висловлюють і їхні харківські колеги. Вони збираються збільшити вартість квитка на 10—20 копійок, аби не працювати собі на збиток. Приміські та міжмiські автобуси поки що тримають ціни на попередньому рівні, але лише тому, що перевізники не встигли прорахувати економічне обгрунтування тарифів. А луцькі приватні автоперевізники вже збільшили ціну квитка на 10 копійок, і тепер пасажири сплачують за одну поїздку не 70, як ранiше, 80 копійок. Оперативно відреагували на подорожчання бензину і столичні таксисти. У службах телефонного виклику відучора називають ціни, що перевищують звичні (до подорожчання палива) на 20—50 відсотків.