Минулого місяця Українському центру оцінювання якості освіти виповнилось п’ять років. Але «ювілейна» дата, до якої можна було б звітувати про успіхи, аж ніяк не втішає експертів. Більше того, вони заявляють, що впродовж останніх двох років Міністерство освіти цілеспрямовано зводить нанівець значення Зовнішнього незалежного оцінювання як механізму прозорого та рівного доступу до вищої освіти. Адже ті нововведення, які торік з’явилися в Правилах вступу до вищих навчальних закладів, цьогоріч були «вдосконалені». І саме вони створюють нерівні умови для абітурієнтів і зменшують рівень прозорості доступу до вищої освіти.
З чим їдять сумарний бал?
На думку першого керівника Українського центру оцінювання якості освіти Лілії Гриневич, під час цьогорічної вступної кампанії абітурієнти та їхні батьки будуть змушені захищатися від можливих маніпуляцій. Наприклад, сумарний бал для вступу у виші буде складатися з результатів ЗНО, середнього балу атестата та бонусних балів за те, що ви прослухали підготовчі курси або брали участь в олімпіадах. Річ у тім, що в рейтинговому списку буде оприлюднено тільки сумарний бал, на відміну від попередніх років, коли потрібно було показати, з чого він складається. Таким чином, є широке поле для маніпулювання балами, а отже, для корупційних схем, з якими так завзято бореться уряд.
«Усі підготовчі курси платні, і далеко не кожен абітурієнт, навіть який живе у межах доступності до них, може заплатити 2,5—3 тисячі гривень, — пояснює екс–керівник УЦОЯО Ігор Лікарчук. — Якщо ми одним даємо можливість отримати 20 балів на підготовчих курсах, а інші такої можливості не мають, то чи не є це прихованою формою того ж самого хабара?».
Документи поштою. Електронною
Викликає сумніви ще одне нововведення Міносвіти — запровадження системи електронної подачі документів. Ідея насправді хороша — ті абітурієнти і батьки, які торік вистояли шалені черги на пекучому сонці під приймальними комісіями, з цим погодяться. Але як насправді працюватиме ця система — досі ніхто не знає. «До часу подачі документів залишається три місяці, а суспільство не бачило жодного нормативного документа, яким регламентується робота електронної системи, ми не маємо інформації, наскільки вона захищена від стороннього втручання, — додає Ігор Лікарчук. — Більше того, ця система подачі документів ніяк не пов’язана з іншими базами даних про абітурієнтів. Тобто, якщо ми маємо цей узагальнений бал вступу, відсутність захищеної системи подачі документів через мережу інтернет і неконтрольованість ситуації, які дані туди вноситимуть, то маємо всі підстави говорити, що цим створено додаткові умови для маніпулювання пiд час вступної кампанії».
«Старі» випускники отримали пільгу і... програли
Ігор Лікарчук наголошує, що програли і ті, хто закінчив школу до 2007 року, а відтак отримав сумнівну пільгу — міг не проходити тестування або подавати «старі» сертифікати. За даними фахівців, які аналізували вступну кампанію, саме ця категорія абітурієнтів програла, тому що вони не змогли поліпшити середній бал атестата, бо він уже був у них на руках. «Результати вступної кампанії 2010 року показали, що середній бал атестата, порівнюючи з середнім атестатом 2009 року, значно виріс, — констатує пан Лікарчук. — Але виріс він у так званих «свіжих» випускників, які закінчили школу в 2010 році. Я вже не кажу про збільшення майже у півтора раза кількості медалістів, про значне зростання успішності випускників шкіл у селах та селищах, — це все є, але від цих усіх новацій насамперед програли випускники минулих років».
У цілому, констатує екс–директор УЦОЯО, вступна кампанія 2011 року буде набагато складнішою. «Умови прийому сформульовані так, що контроль за прозорістю і чесністю вступної кампанії дуже обмежений. Тому в нас є єдина порада для абітурієнтів та їхніх батьків: ми не повинні мовчати. Саме участь громадськості у цих процесах є надзвичайно важливою і значущою», — підсумував Ігор Лікарчук.
Данило ФІЛОНЕНКО,
Ліна КУШНІР
ДУМКА З ПРИВОДУ
Євген Бистрицький,
виконавчий директор Міжнародного фонду «Відродження»:
— Саме Фонд «Відродження» свого часу ініціював виникнення в Україні Зовнішнього незалежного оцінювання. Якщо ви окинете оком реформи в Україні, то фактично це єдина реформа, яка була успішно втілена. Фонд працюватиме над тим, щоб не зупинятися на системі тестів лише при вступі у ВНЗ, а розповсюджувати оцінку Зовнішнього тестування на всі рівні школи. Це забезпечить рівний доступ до освіти і до її якості.
Мені Ірина Бекешкіна (старший науковий співробітник Інституту соціології НАНУ, очільниця фонду «Демократичні ініціативи». — Ред.) надала дані опитування. На запитання «Чи доводилося вам стикатися з випадками корупції у ВНЗ?» 33% відповіли: особисто стикався та 29% — чув. На запитання «Чи доводилося вам особисто в процесі навчання дарувати подарунки викладачам?» ствердно відповіли 31% відсоток опитаних, надавати викладачам послуги, купувати пропоновані особисто ними навчальні матеріали, книги — 27%, купувати реферат, курсову, дипломну роботу — 21%, платити гроші за оцінку — 24%. «Якщо ви особисто робили щось iз переліченого вище, то з якою метою?» — для того, щоб вступити у ВНЗ — 8%, щоб отримати потрібну оцінку — майже 52%, щоб викладач прихильно ставився під час здачі сесії — 28%. «У яких ситуаціях прояви корупції найбільш поширені у вузах?» — при складанні заліків та іспитів — 74%, при захисті дипломних робіт — 23%, щоб уникнути відрахування — 23%.
Отже, введення ЗНО різко знизило рівень корупції при вступі, але вона перемістилася вже у сам навчальний процес. Тому варто посилювати Зовнішнє оцінювання і поширювати його вже на оцінювання викладання у вузах. Тому що це єдиний спосіб, не реформуючи виші, стримувати корупцію, яка підриває якість освіти, а значить, і якість нашого майбутнього.
ДО РЕЧІ
За «лівих» студентів нікого не покарали
Екс–директор Центру оцінювання якості освіти Ігор Лікарчук зазначає, що торік за промахи під час вступної кампанії нікого з ректорів вишів не було покарано. Хоча за попереднього міністра освіти Івана Вакарчука застосовували заходи дисциплінарного впливу до керівників університетів, які порушували умови прийому, — аж до позбавлення ліцензій деяких вищих навчальних закладів. За результатами ж вступної кампанії в 2010 році УЦОЯО було перевірено 1017 наказів про зарахування до ВНЗ і встановлено, що 1,5 тисячі абітурієнтів до університетів були зараховані з результатом, меншим нiж 124 бали. Майже по 5 тисячах абітурієнтів у системі «Конкурс» показані результати, які не відповідають тим, що є реально в базі даних Українського центру. 3,5 тисячі «засвітилися» у базі даних абітурієнтів, які мали проходити Зовнішнє оцінювання, не проходили його взагалі і стали студентами. Майже 4 тисячі тих, чиї номери і прізвища сертифікатів у рейтингових списках і в системі «Конкурс» не відповідають базі даних Українського центру. «І жоден керівник вищого навчального закладу за такі речі покараний не був», — обурюється Ігор Лікарчук.