У понеділок у Москві розпочався черговий, уже восьмий за ліком, Форум національних кінематографій країн СНД, Латвії, Естонії, Литви. Проводить його Конфедерація спілок кінематографістів тих самих країн (утворена ще 1990 року, до розпаду СРСР) та російські міністерства культури і закордонних справ. Цей фестиваль не має конкурсу, а відтак тут відсутній дух змагальності, конкуренції. З'їжджаються кінематографісти з усіх колишніх есересерівських республік, дивляться фільми один одного (разом із московською публікою, звичайно), дискутують. До речі, дискусії, так звані «круглі столи» відбуваються практично щоденно. Інтелектуали повинні думати про те, що відбувається в культурному просторі, вибудовувати якісь стратегії поступу... Комусь хочеться уперед, а комусь і назад, у світле комуністичне майбутнє, де так високо цінувалося (і відповідно оплачувалось!) кіно, де так носилися з кінематографістами.
Форум відкрився у Кіноцентрі (це власність Конфедерації, через яку йде довголітня тяжба, включаючи суди і судові позови, із Спілкою кінематографістів, яку очолює Микита Михалков) програмою фільмів, до якої увійшла і стрічка українського режисера Романа Балаяна «Ніч світла». По суті справи, це спільний російсько-український проект, хоча грошей наших північних сусідів значно більше. Одначе творча група наша, київська, та й участь продюсерської агенції «Ілюзіон-філмс» (її очолює сам Балаян) багато важить. Стрічка вже мала в Москві прем'єрний показ і викликала здебільшого негативні відгуки. Мова про кулуарні «рецензії», оскільки з пресою я ще не познайомився. Основні претензії, котрі я поділяю, стосуються драматургії... Режисура, зображальна сторона (оператор Богдан Вержбицький), акторські роботи на доволі високому рівні. Одначе про цей фільм треба писати спеціально, що я зроблю уже по приїзді до Києва.
У програмі ігрового кіно є ще один український фільм — «На краєчку світу» молодого режисера Алли Пасікової. Власне, це дипломна (повнометражна!) стрічка учениці Юрія Іллєнка. Доволі складна за своєю кіномовою... У тексті простежується — що є рідкістю сьогодні — доволі фундаментальна освіченість авторки, вона, вочевидь, непогано обізнана із світовим кіно.
А ще неігрова, документальна картина «Гамлет» з хепі-ендом» одного з «метрів» українського кіно Олександра Коваля та дві анімаційні стрічки — «Війна яблук і гусениць» Наталі Марченкової (її показали на відкритті Форуму) та «Нікого немає вдома» Олега Педана.
Інші країни виставили хто скільки зміг. У фокусі фестивалю — узбецьке кіно. Аж шість (!) повнометражних ігрових фільмів і коментарі московських кінознавців і критиків, які починають говорити про «нову кінохвилю» в Узбекистані...
На банкеті після відкриття я розмовляв із московським критиком Олександром Шпагіним, котрий є чи не найбільшим українським кінопатріотом. Цього разу він говорив про блискучу епоху українського телевізійного кіно — фільми В'ячеслава Криштофовича, Артура Войтецького в першу чергу. Було, було... Добре би тому доброму відродитися. У всякому разі фестивалі — це завжди привід відрефлектувати, глибше продумати — як минуле, так і майбутнє. Ми там будемо, але якими? Залежить від того, якими себе спроектуємо. Ідеалізм, звичайно. Тільки без ідеалів та ідеалізму культура не твориться.