Упродовж лютого–березня 2011 р. працівники Кримської дирекції Українського державного підприємства поштового зв’язку «Укрпошта» забили тривогу — місцеві органи соціального захисту населення почали досить активно «рекомендувати» громадянам, котрі отримують матеріальну допомогу, негайно відкривати рахунки в банках, бо віднині через пошту ці виплати не будуть здійснюватися. Про такі «рекомендації» мешканці багатьох населених пунктів дізнавалися чи то з дошок оголошень, чи навіть із письмових повідомлень.
До речі, з проханням про безкоштовне (!) розповсюдження таких листів місцеві управління звернулися до тієї ж таки пошти. Спантеличенню поштовиків не було меж, коли вони ознайомилися з текстом одного з послань: «В связи с недостаточностью средств на услуги почтовой связи просим срочно до 20 марта текущего года перейти на банковское обслуживание (открыть счет в одном из предложенных банков: Ощадбанк, Приватбанк, Аваль). Реквизиты предоставить в кабинет № 10 Управления труда и социальной защиты населения».
Очевидне прагнення заощаджувати добре характеризує державні органи, але де ж турбота про малозахищених громадян, забезпечувати яку вони покликані? Нагадаємо, що Постановою КМУ від 27 грудня 2001 р. N 1751 «Про затвердження Порядку призначення і виплати державної допомоги сім’ям з дітьми» (зі змінами), зокрема ст. 52, закріплено право громадян отримувати матеріальну допомогу за вибором у відділеннях Укрпошти за місцем проживання або через уповноважені банки, визначені в установленому законодавством порядку.
Знехтувавши правом людей на вибір місця отримання соціальних виплат, отримувачів допомог загнали в глухий кут. Як, скажімо, сільському жителю з віддаленого населеного пункту діставатися до найближчого банку чи банкомата, щоб отримати свою пенсію? Хто порахував витрати селянина на дорогу до райцентру? А чи зважали на здоров’я стареньких, яким доведеться і в сніг, і в дощ, і в спеку їхати за своїми кровними? Кого хвилює становище матері, якій доведеться щонайменше на півдня кидати дитину, аби отримати необхідні кошти? Власне, за такого стану справ витрати знецінять саму допомогу.
Прикро, що така ситуація спостерігається не лише в Криму. Один за одним надходять тривожні «дзвіночки» з Херсонщини, Волині, Хмельниччини...
В Укрпошті заспокоюють своїх споживачів, роз’яснюючи про їхнє право обирати, де їм зручніше й краще отримувати грошові виплати, та не піддаватися на відвертий шантаж.
Держава, гарантуючи своїм громадянам соціальний захист та максимальну зручність у користуванні послугами, поклала на національного оператора поштового зв’язку завдання забезпечувати доступність послуг встановленого рівня якості по всій території України. З цією важливою соціальною місією УДППЗ «Укрпошта» упродовж багатьох років добре справляється. Успішна діяльність та надійність національного оператора підтверджені й складними роками економічної кризи.
Підприємство, маючи майже 15–тисячну мережу поштових відділень по Україні, може здійснювати виплати матеріальної допомоги у найвіддаленіших населених пунктах. Та основним надбанням державної ваги є те, що за бажання споживачів грошові виплати доставляються отримувачам додому. У сільській місцевості це майже в 100 % випадків.
Отже, варто дослухатися до людей і дати їм змогу самим вирішувати, що для них зручніше: обслуговуватися в банку чи на пошті.
Іван Перебийніс