Куди заведе освіту Табачникова концепція?

26.01.2011
Куди заведе освіту Табачникова концепція?

За антиукраїнську політику Міносвіті вже запропонували змінити табличку. (Олени БІЛОЗЕРСЬКОЇ.)

На сайті Міністерства освіти, науки, молоді і спорту України в рубриці «Громадське обговорення» виставлено проект «Концепції мовної освіти в Україні». Цей документ представлено у згаданій рубриці останнім у 2010 році. Часу на «пропозиції та зауваження» відвели менше місяця. Чому такий поспіх стосовно далеко не досконалого, а місцями недолугого тексту? Чому, на відміну від проекту «Концепції літературної освіти в 11–річній загальноосвітній школі», що має визначений предмет регулювання, проект «Концепції мовної освіти» претендує на всеохопність — «в Україні»?

Куди цілеспрямовується текстоцентризм?

Що ж нам підсовують під тією «Концепцією мовної освіти в Україні»? У першу чергу — набір фраз із різних чиновницьких документів та методик навчання іноземних мов, іноді мало пов’язаних між собою. Надзвичайно сирий документ, змонтований (саме так, а не написаний чи підготовлений) у формі, яка не тримається купи.

Для ілюстрації наведу кілька прикладів. У розділі «Структура мовної освіти» сказано, що на дошкільному етапі навчання мови «велике значення надається розвиткові умінь розуміти чуже мовлення, правильно вимовляти звуки, будувати та інтонувати речення, заучувати напам’ять вірші, спілкуватися, дотримуватися мовленнєвого етикету». Виявляється, що для змісту мовної освіти (в однойменному розділі) важливим є не його власний предмет, а «ознайомлення з основним культурним національним набутком у контексті діалогу різних окремих культур і культури світової; розуміння загальнолюдського змісту цінностей, спільного й національно–специфічного в різних культурах, витоків культури, менталітету, способу життя, здатності будувати взаємини між людьми на основі взаємоповаги, толерантності, пошуку компромісу та ін.». Не менш наукоподібно і від того аж ніяк не зрозуміліше звучить інше речення з цього ж розділу: «Якщо у мовній змістовій лінії провідними елементами є конкретні знання й уміння, то в інших змістових лініях істотно вагомішу роль відіграють аспекти, пов’язані з особистісними характеристиками учнів».

Концепція мовної освіти рясніє сумнівними неологізмами («профілізація мовної освіти», «на суміжжі», «культуровідповідність», «цілеспрямовуватися», «текстоцентризм»), кальками з російської («особистісна багатомовність», «виучувана мова», «заучувати», «діяльнісні уміння»).

У велемовному вступі (а це найбільший розділ «Концепції») — йдеться не про мову, а про «глобалізаційні тенденції розвитку сучасного суспільства», «утвердження гуманістичної концепції в новій філософії освіти», «освітньо–культурний діалог у таких напрямах: знання, культура комунікації, новітні технології спілкування, проникнення в сутність предметів, явищ», «ціннісні відношення і нові смисли» та інше «бла–бла–бла».

Виховаємо громадянина у природовідповідному середовищі

Серед усіх цих «перлів» погляд спотикається об твердження про те, що Україна є багатонаціональною державою, тому особливого значення набуває виховання громадян у природовідповідному (!) середовищі національної культури і становлення патріота України. От де нова філософія освіти! Але чомусь така новація не відповідає Конституції України. У статті 2 чорним по білому записано: «Україна є унітарною державою». У статті 15 зазначено, що суспільне життя в Україні ґрунтується на засадах політичної, економічної та ідеологічної багатоманітності. Про національну багатоманітність — анічичирк. Може, для кращого розуміння варто писати білим по чорному?

Не зовсім зрозумілою (а тому маніпулятивною) видається сентенція, що при оволодінні мовою враховується вплив різних чинників формування «як окремої особистості, так і національності в цілому». Про яку національність ідеться, не пояснено.

Анонімні автори Концепції зазначають, що «вона ґрунтується на основних положеннях Конституції України, законів України «Про освіту», про мови, Державної національної програми «Освіта» (Україна ХХІ століття), Європейської хартії регіональних мов або мов меншин, Національної доктрини розвитку освіти України у ХХІ столітті, Загальноєвропейських рекомендацій з мовної освіти». Цікаво, якими є основні положення Конституції України для «монтерів» цього тексту? Чому не згадана чинна «Концепція державної мовної політики» (про неї — нижче)?

Мабуть, невипадковим є і протиставлення рідної та державної мов — мовна політика держави спрямована «на досконале володіння рідною мовою кожним її носієм, обов’язкове оволодіння державною українською мовою» — щоб ніхто, борони Боже, не помилився, якою є державна мова, і передчасно не подумав, що нею вже стала російська.

Важливим для анонімів з Міносвіти стало і твердження, яке також не спирається на українське законодавство: «Для значної кількості громадян України рідною є російська мова, якою вільно володіє більшість мешканців нашої країни. Це мова міжнаціонального спілкування, одна із поширених міжнародних мов, близькоспоріднена з українською».

Та найголовніше положення, заради якого і було змонтоване таке «інтелектуальне вариво» — це вільний вибір мови навчання, який є «важливою характеристикою демократичного суспільства та концепції мовної освіти в Україні». Саме це і є справжньою метою «Концепції мовної освіти в Україні».

15 лютого 2010 року Президент України Віктор Ющенко підписав Указ №161/2010 «Про Концепцію державної мовної політики». На сайт цей документ було виставлено 22 лютого того ж року, за два дні до закінчення каденції Ющенка. І відтоді Концепція хоч і чинна, але «зайва» для нинішніх правителів освіти. Про неї майже ніхто не згадує, але Дмитру Табачникові, схоже, вона не дає спокою.

Наприкінці травня 2010 року міністр освіти і науки України, зневаживши новостворену вертикаль влади, проігнорувавши профільного віце–прем’єр–міністра і самого Прем’єр–міністра, звернувся одразу до Президента України Віктора Януковича з таким листом: «Вношу пропозицію про скасування Указу Президента України від 15 лютого 2010 р. №161/2010 «Про Концепцію державної мовної політики» у зв’язку з необхідністю продовження опрацювання проекту Концепції з метою повного врахування вимог Конституції України та міжнародно–правових документів, згода на обов’язковість яких надана Верховною Радою України».

З того задуму у Дмитра Табачника поки що нічого не вийшло. Тож не зумівши взяти фортецю напролом, було вирішено схитрувати. Та, як видно, з великої хмари — малий дощ.

Тарас МАРУСИК, колишній завідувач відділу з питань мовної
та етнонаціональної політики секретаріату Президента України

P.S. Поки готувався цей матеріал, проект «Концепції мовної освіти в Україні» загадково зник iз міністерського сайту 20 січня, якраз у день, коли мало закінчитися громадське обговорення документа. А, наприклад, згадувана «Концепція літературної освіти в 11–річній загальноосвітній школі», обговорення якої закінчилося ще 17 серпня 2010 року, і далі висить на сайті.

  • За що воюємо на Донбасі?

    У Станично-Луганському районі Луганської області, більша частина якої підпорядкована Україні, із 24 середніх шкіл усього дві школи є українськомовними. Одна з таких шкіл — Чугинська загальноосвітня І — ІІІ ступенів, де впродовж 15 останніх років навчання здійснюється винятково державною мовою. >>

  • «Ми розробили тести, здатні розпізнати справжнього вчителя»

    Останнім часом в iнтернеті з’явилися повідомлення про суперечності та недоліки, що нібито притаманні визнаному лідеру педагогічної освіти України Національному педагогічному університету імені М. П. Драгоманова, помилки, допущені його керівництвом тощо. Складається враження, що «хтось» прагне системної дискредитації вишу. >>

  • Майбутнє пам’яті

    Якою була б сьогодні Україна, якби 25 років тому на полицях наших книгарень з’явилися сотні видань про українську історію і культуру — для дітей і дорослих? А школи отримали б новенькі комплекти репродукцій картин видатних українських художників на історичну тематику, портрети знаних постатей, краєвиди природних перлин України? >>

  • «ХНУРЕреволюція»

    Міністерський аудит виявив у Харківському національному університеті радіоелектроніки багатомільйонні розтрати, у результаті чого одразу три проректори позбулися своїх посад. Але, незважаючи на сенсаційність цього повідомлення, його важко назвати фінальним акордом війни, що триває у цьому ВНЗ з осені минулого року. >>

  • Луцький уже йде на посадку?

    Максим Луцький та весь екіпаж колишніх керівників Національного авіаційного університету чекає для себе «льотної погоди». Екс-депутат ВР від Партії регіонів, екс-голова Солом’янської райдержадміністрації Києва, екс-проректор НАУ, близький товариш сановитих утікачів Дмитра Табачника та Рената Кузьміна, Луцький прагне позбутися хоча б одного «екс» — разом із чотирма колегами з керівної верхівки НАУ, звільненими в.о. ректора університету через незаконне призначення та заключення контрактів екс-ректором Миколою Куликом з перевищенням службових повноважень. >>

  • Усе почалося з Брейгеля...

    Не кожна школа може похвалитися багаторічною історією. Столична Предславинська гімназія №56 функціонує в ошатному приміщенні колись міського училища для однорічного навчання грамоти дітей малозабезпечених киян, ухвалу про створення якого прийняла Київська міська дума ще у 1902 році. >>