Минуло трохи більше трьох місяців від трагедії в бакинському аеропорту (український Іл-76 після дозаправки розбився під час злету, тоді загинуло троє українців), як сталася нова, майже аналогічна, катастрофа. Трагедія, внаслідок якої загинуло шестеро українських пілотів, сталася біля північно-західного китайського міста Урумчи: Іл-76 зазнав катастрофи у вівторок об 11 годині за місцевим часом. Вантажний літак здійснив посадку в міжнародному аеропорту міста (Синьцзян-Уйгурський автономний район) для дозаправки, виконуючи політ з міста Тайюань (провінція Шаньси) за маршрутом Тайюань — Урумчи — Баку — Рига. А через дві хвилини після зльоту Іл-76 впав поблизу житлових будинків, приблизно в десяти кілометрах від злітно-посадочної смуги. Очевидці кажуть, що при падінні літак вибухнув і згорів. МЗС України вже підтвердило факт загибелі українських громадян. «Згідно з інформацією китайської сторони, усі члени екіпажу, які були громадянами України, — орієнтовно 6 осіб — загинули», — повідомив учора на брифінгу речник відомства Маркіян Лубківський. Для з'ясування всіх обставин учора на місце трагедії в Урумчи мав відбути співробітник українського посольства у Пекіні. Маркіян Лубківський також додав, що список жертв уточнюється. Стало відомо, що в аварії також загинув один громадянин Азербайджану.
Інформацію про те, що Іл-76 належав українській приватній авіакомпанії, учора спростував Укравіатранс. Директор відомства Володимир Максимов учора під час брифінгу повідомив журналістам, що українські льотчики працювали за вільним наймом в азербайджанській авіакомпанії «Скай Вінд». «Літак жодного відношення до України не має, — сказав Володимир Олексійович, — цю інформацію вже підтвердив заступник генерального директора державного концерну «Азербайджан Хава-Йоллари» Анатолій Талонін».
Щоправда, злощасний Іл-76 таки був українським до 1997 року. Саме сім років тому близько 20 літаків, у тому числі й Іл-76, було знято з державного реєстру. За попередньою інформацією, літак, що розбився учора в Китаї, належить приватній американській компанії «Стайран», власник якої є громадянином України.
За повідомленнями російських агентств, літак під прапором Азербайджану доставляв вантаж з китайського міста Тайюань в Уральськ на замовлення російської фірми. Про вантаж та його «прописку» офіційної інформації на час, коли верстався номер, не надходило. Щоправда, за неперевіреними даними, він належав українській стороні. Найiмовірніше, за словами Володимира Олексійовича, це були якісь товари широкого вжитку. Згідно з інформацією, отриманою посольством України в КНР від канцелярії у зовнішніх справах народного уряду Синцзян-Угурського автономного району, урядом району створено комісію з розслідування загибелі екіпажу літака. Зараз тривають пошуки «чорної скриньки», місце події оточено поліцією. Причиною трагедії могло стати перевантаження літака в умовах дуже спекотної погоди — в Урумчи наразі більше 35 градусів за Цельсієм. Поки що ці версії — найбільш iмовірні.
Державний департамент авіаційного транспорту України висловив свої співчуття сім'ям загиблих українських пілотів. Наразі особи загиблих встановлюють. Однак, за словами Володимира Максимова, вже відомо, що четверо пілотів — із Мелітополя, один із Кривого Рогу та з Узина. Сьогодні за кордоном за вільним наймом працює кілька сотень українських льотчиків.
Марина ТКАЧУК,
Наталя ДМИТРЕНКО.
ДОВІДКА «УМ»
Вантажний літак Іл-76 не призначений для перевезення пасажирів — лише для військових та господарських вантажів. Літак створений конструкторами наприкінці 60-х років, перший дослідний політ здійснено 25 березня 1971 року. Серійне виробництво ведеться з 1972 року, і до 1992 року таких суден було збудовано близько 700. Екіпаж складається з 7 осіб. З 1996 року до сьогодні на території СНД сталося 8 аварій Іл-76, у результаті яких загинули люди. Літаки, що були виготовлені ще за часів СРСР, як правило, застаріли й вичерпали свої ресурси. На них у більшості працюють екіпажі з колишніх радянських республік.