Мисляча людина Сергій Шишкін

22.12.2010
Мисляча людина Сергій Шишкін

Сергій Шишкін.

У 1989 році на перший Всеукраїнський фестиваль української співаної поезії «Оберіг» уперше злетілися молоді артисти, яких згодом назвуть батьками–засновниками цілого жанру — Андрій Панчишин, Марія Бурмака, Стас Тризубий, Олександр Смик, Едуард Драч, Сергій Шишкін. Останній вирізнявся тим, що акомпанував собі не на гітарі, а на клавішних інструментах. На другому «Оберезі», у 1990–му, Сергій отримав Гран–прі, а на третій «Червоній Руті»(1993) — титул лауреата. Пізніше він брав участь у журі кількох знакових імпрез, таких як «Тарас Бульба», «Срібна підкова». Будучи жителем провінційного, але гордовитого і з легендарною історією містечка Володимир–Волинський, він створив фестиваль «Володимир», яким опікується вже 15 років. Щороку «Володимир» збирає на своїх майданчиках найкреативніших, найцікавіших артистів з усієї країни. За 20 років творчої діяльності Шишкін записав 5 повноцінних альбомів, але не видав жодного. Утiм невдовзі (щось у лісі здохло) вийдуть друком «Западенська зима, весна, літо...» та «Мисляча людина» — два альбоми співака, які можна позиціонувати як вибране і найкраще від Сергія Шишкіна.

 

 

— У середині 80–х кожен із нас, бардів, мав свій специфічний досвід спілкування із структурами КСП (клуби самодіяльної пісні). Щоб вижити у тих жорстких тоталітарних умовах, вони свідомо не заглиблювалися у соціально–політичну тематику так, як це робили ми. До речі, мій польський аналог — це клавішник–бард Гжегош Турнау, дуже дорогий і шанований виконавець, центр стилю й естетики. Я пригадую як у КСП усіляко обмежували наші «походи» у суміжні жанри. Наприклад, ти не міг застосувати якісь джазові елементи, бо отримував ярлик космополіта. Власне тому ми й побили горшки з КСП і назавжди вийшли з тих структур.

— Знаю, що для тебе є непростим питання власного позиціонування як артиста.

— Якось Сашко Положинський на форумі в інтернеті зауважив, що я в його розумінні роблю український шансон. Не той непотріб, який споживає маргінальна публіка колишнього Союзу, а дійсно благородний напрям, де є і музика, і слово, де є сенс. До речі, я справді поважаю і Шарля Азнавура, і Турнау, і багатьох інших. Живучи фактично під польським кордоном у Володимирі–Волинському, я слухав багато польської музики і віддавна відчував, що Польща активно інтегрована у життя європейської спільноти. Одного разу від концерту геніального Чеслава Нємена у Львівській опері мені просто знесло дах. І я в нього багато чого навчився.

— Ти називаєш себе представником урбаністичної, тобто міської культури.

— Хоча мої батьки не з міста, себе я свідомо вважаю представником міської культури. Традиційно всі навколо вважають, що колискою української цивілізації є село і нічого, окрім фольклору, не бачать. Але забувають, що справжні потужні інформаційні потоки існують лише у місті...Що це означає? Усе просто — якщо наші міста не стануть українськими з усіма складовими, то ми, програвши інформаційні війни, можемо втратити незалежну державу...

— Знаю, що ти майже у буквальному сенсі живеш в інтернеті...

— Для мене мережа сьогодні — основний спосіб комунікації. Усі нові треки я розміщую в інтернеті, там же відстежую реакцію зацікавлених. У ЖЖ разом з Едуардом Драчем ми відкрили свою сторінку, аби активніше спілкуватися з «братами по духу». До речі, людей на свої концерти ми теж збираємо віртуально, взагалі будь–які проекти готуємо за допомогою інтернет–ресурсів.

— Через 20 років творчої діяльності одночасно виходять два твоїх альбоми. Це нагадує відому біблійну притчу про «час збирати каміння»...

— Не так давно ми з колегами відзначали 33 роки моєї творчої діяльності. Саме на тому концерті я остаточно переконався, що мої диски потрібні людям. Пісні з альбому «Мисляча людина» робилися ще у 90–ті, і там усе замішано на болю, на свідомій драматизації пісенних мотивів. З іншого боку, там присутні епатажні речі, таке собі невимушене трюкацтво. «Западенська зима» — робота двох останніх років і концептуально, так би мовити, це хитріший альбом. «Западенська зима» — цілком патріотична пісня, але бере за душу не гаслами, а чимось іншим... Я б сказав, заміною ментальних кліше цілком людськими переживаннями. «Балада про пана Степана» — це також зразок не галасливого патріотизму.

— Хто з твоїх друзів–музикантів найактивніше долучився до створення тих пісень?

— Це, передусім, Григорій Лук’яненко — гітарист групи «Рутенія» і продюсер тих релізів. З ним у мене цілковите взаєморозуміння. Яскраве джазове забарвлення надають трубач Олег Баковський та Василь Карапулько, який грає на саксофоні, флейті, сопілці, губній гармоніці. n

  • Знайти «скриньку», де захована ваша пісня

    Усе життя я соромилась співати. І на те були всі підстави: відчувала, що неправильно відтворюю мелодію, голос здавався якимсь «глухим», нецікавим. Але парадокс у тому, що з дитинства саме спів надзвичайно вабив мене: весь вільний час я слухала музику. Можливо, та любов передалася від тата. Він самостійно вивчився грі на декількох народних інструментах, завжди натхненно співав у колі друзів. >>

  • Гімн як літургія, марш і романтика

    Ось уже півтора місяця найпопулярнішим музичним хітом в Україні є Державний Гімн. Ще ніколи не звучав він так часто і так масово. Його виконанням були позначені трагічні передранкові години 30 листопада та драматична ніч 11 грудня. Він палко лунав із вуст кожного, хто приходив на Майдан. З ним зустрічали Новий рік півмільйона українців. >>

  • Паливо революції

    Раніше, ще до середини грудня, на Майдані раніше суворо дотримувалися традиції щогодини співати «Ще не вмерла». Чоловіки знімали шапки і разом із жінками прикладали руки до серця, виконуючи Гімн України. Новий закон Майдану всім настільки сподобався, що заради виконання Гімну переривалася будь–яка робота, розмова, дискусія. >>

  • Ведмідь на вухо наступив, та співати будеш

    У Японії, коли дитина йде до школи, вона знає 300 народних пісень. В Україні навіть не кожен студент може підтримати своїм голосом співочу компанію. У школах на «народознавство», де б мали вчити звичаї та обрядові пісні, виділяється одна година на тиждень, і то не всі вчителі ставлять перед собою мету розспівати молоде покоління. >>

  • Вояки з гітарами

    Для тих, хто не сприймає фольклор у чистому вигляді, музиканти подають етномузику у сучасних обробках. Буває, слухаєш якусь рок–ватагу з роззявленим ротом від захоплення, і навіть не підозрюєш, що цю пісню музиканти привезли з експедиції з Полтавщини чи Карпат. >>

  • «Вопіющі» 26 років

    Здається, лише ці корифеї українського рок–панку знають, що таке справжні «танці». У далекому 1987 році квартет молодих зухвалих хлопців уперше вийшов на фестивальну сцену Київського року–клубу і зіграв так, неначе знав, що на наступну чверть століття місце легенд українського року вже їм забезпечено. >>