Рейдери у рясах

10.12.2010
Рейдери у рясах

Саме на цей храм зазiхає Московський патрiархат. (Фото з сайту cherkva.dn.ua)

Українська православна церква Київського патріархату б’є на сполох і закликає владні структури та колег із УПЦ МП припинити зазіхання на храмові споруди та майно, що належать її парафіям. Приводом до зверення стала подія, що відбулася 6 грудня у селищі Кам’янка, в Тельманівському районі на Донеччині. Тут посеред дня священики УПЦ МП за допомогою бізнесменів із Донецька та «невизначених охоронних структур» намагалися незаконним шляхом заволодіти храмом Вознесіння Господнього, який належить релігійній громаді УПЦ КП.

 

Захоплення храму готували таємно і заздалегідь

Ідеться про храм, настоятелем якого є отець Христофор. Саме завдяки йому та ентузіазму членів церковної громади — вірним Київського патріархату — напівзруйновану церкву, яку раніше використовували як склад, відбудували й наразі використовують за призначенням. За законом, храмова споруда належить Донецькій Єпархії УПЦ КП.

Щоб дізнатися про події з перших вуст, «УМ» зв’язалася з архієпископом Донецьким і Маріупольським, керуючим Донецькою єпархією УПЦ КП Сергієм, якому довелося стати учасником події. Владика розповів, що захват храму готувався таємно і заздалегідь. Упродовж кількох тижнів до селища приїжджали чужі люди і розповсюджували неправдиву інформацію стосовно законності української церкви. У своєму лексиконі вони використовували слова «розкольники, безблагодатні».

«А 5 грудня о 23.30 отцю Христофору зателефонували якісь бізнесмени з Донецька і запросили прийти на збори, що мали відбутися у приміщенні місцевої школи, — розповідає архієпископ Донецький і Маріупольський Сергій. — Як з’ясувалося опісля, люди, наближені до архієпископа Донецького і Маріупольського УПЦ МП Іларіона, на загальних зборах села намагалися «передати» храм з усім його майном і навіть релігійною громадою Московському патріархату. Звичайно ж, без дозволу настоятеля храму і самої релігійної громади. За це новоявлені благодійники обіцяли зробити у церкві сучасне опалення та позолотити баню церкви. Проте не все золото, що блищить...»

Стурбований такою несподіваною перспективою, отець Христофор запросив на збори архієпископа Сергія та представників духовенства Донецької єпархії УПЦ КП. «Але довгий час мене та ще шістьох благочинних Донецької єпархії у приміщення колишньої сільської контори, де проходили збори, насильницьким шляхом не допускала «служба безпеки» невідомого підприємства — хлопці атлетичної статури у шкірянках. Один із «охоронців» штовхнув мене ліктем у груди та розірвав пояс на підряснику, вимовив: «Тебе запрещается моим шефом здесь присутствовать», — розповідає владика Сергій. — Люди, обурені поведінкою охоронців–самозванців, усе ж змусили впустити нас на ці збори. Водночас представники Московського патріархату безперешкодно могли заходити у приміщення».

На самих зборах усе йшло за заздалегідь написаним сценарієм. «Під час зібрання представники МП та їхні прихильники висловлювали образливі слова на адресу Святійшого патріарха Філарета, намагалися провести примусове голосування, аби найближчим часом передати церкву Московському патріархату.

Із 1200 мешканців Кам’янки на зборах були присутні не більше 80—90 осіб, більшість з яких не є жителями села, а отже, не могла бути парафіянами церкви УПЦ КП, однак вони брали участь у голосуванні. У результаті президія прийняла звернення до митрополита Іларіона, керуючого Донецькою єпархією УПЦ МП, про реорганізацію церковної парафії на користь МП. Відбувався фактично рейдерський захват храму і парафії», — підсумував архієпископ Донецький і Маріупольський Сергій.

«Господь — не в силі, а в правді»

У зв’язку з подіями навколо храму архієпископ Донецький і Маріупольський Сергій звернувся із заявою до начальника управління з питань національності і релігії Донецької облдержадміністрації Сергія Гавриша: «Представниками бізнесу Донецька Анатолієм Корюком та Наумом Малтопаром було організовано зібрання частини мешканців селища, які намагалися сфабрикувати документи про передачу (реорганізацію) типового приміщення храму Вознесіння Господнього та громади УПЦ КП під юрисдикцію УПЦ МП. ...Хочемо заявити, що церковна громада храму Вознесіння Господнього з отцем настоятелем Христфором є і залишаються вірними УПЦ КП. Просимо захистити нашу парафію від захоплення її представниками УПЦ МП, тому що пiд кiнець зборів пан Корюк та його прихильники пообіцяли «довести свою справу до кінця».

У розмові з кореспондентом «УМ» владика Сергій повідомив, що жоден парафіянин храму постанову зборів не підписав. А як з’ясувалося пізніше, Кам’янська селищна та Тельманівська районна ради визнали постанову зборів нелегітимною. Владика застеріг священиків МП та їхнiх прибічників від застосування силових методів. «Я боюсь, що вони наважаться відібрати храм силовими методами, і тоді буде бійка. Наші священики та парафіяни налаштовані рішуче й готові захищати наше законе майно різними методами. Ми цього не хочемо, але нас до цього змушують. Господь — не в силі, а в правді. А правда і закон на нашому боці. Справи тих, хто сподівається на гроші, прихильність теперішньої влади та криміналу, не будуть успішними. Ми не віддамо свого храму», — наголосив архієпископ Донецький і Маріупольський Сергій.

 

ДОВІДКА «УМ»

Церква Вознесіння Господнього, яка розташована в селі Кам’янка Тельманівського району Донецької області, є однією з найдавніших православних пам’яток Донеччини. Її збудували грецькi архітектори, яких Катерина ІІ переселила з Криму до Донбасу. На території храму розташований пам’ятний знак жертвам Голодомору 1932—1933 років в Україні.

 

ДО РЕЧІ

Випадки силового і протизаконного захоплення православних церков Київського патріархату на Донеччині мають довгу історію. В 2008 році відбулося перше рейдерське захоплення храму УПЦ КП у Старобешівському районі. «Храм Різдва Іоанна Хрестителя в Новоселівці був переданий до власності УПЦ МП шляхом проведення нелегітимних зборів мешканців селища під пильним наглядом представників УПЦ МП та криміналу. Внаслідок проведення цих зборів готувався відповідний протокол про вимогу жителів села передати храм на баланс УПЦ МП, який спрямовувався до місцевої районної державної адміністрації. Вона, у свою чергу, вирішила питання про передачу храму УПЦ МП. При цьому, звичайно, нехтували не тільки права парафіян храму Різдва Іоанна Хрестителя, а й закони України, оскільки речники парафії не вповноважували нікого представляти їхні інтереси на цих зборах. Кажучи сучасною мовою — це було рейдерське захоплення храму УПЦ КП. Побачивши відсутність протидії з боку органів МВС, прокуратури і СБУ, рейдери вирішили за допомогою цієї схеми захопити й інші храми УПЦ КП в Донецькій області», — розповів «УМ» координатор Громадської ініціативи Донеччини з відновлення історичної пам’яті, історик Станіслав Федорчук.