КОЛОНКА ЕКСПЕРТА

12.05.2004

Міжбанківський ринок без ажіотажу

      Постанова Національного банку України про введення механізму щоденного обов'язкового резервування перебуває на реєстрації в Міністерстві юстиції. Ідеться про резервування на коррахунках банків у НБУ від 20 до 60 відсотків від загальної суми обов'язкового резервування попереднього періоду (на даний момент період резервування складає один місяць). Остаточно рівень обов'язкового резервування визначить постанова, яку приймуть, виходячи iз ситуації на ринку. Якщо ж таку постанову не затвердять, щоденне резервування становитиме 20 відсотків.

Наш коментар

      Основна мета прийняття цієї постанови — це зменшення коливань на ресурсному ринку в період виконання норм обов'язкового резервування, оскільки банки часто поповнювали обов'язковий резерв саме перед настанням звітної дати, створюючи підвищений попит на грошові ресурси і дестабілізуючи ситуацію на міжбанківському ринку. Середній норматив обов'язкових резервів для банків зараз становить 7,7 відсотка від обсягу залучених коштів і 5,2 відсотка, враховуючи право банків частково формувати резерви за рахунок коштів у своїх касах. До порушників цієї вимоги Нацбанк застосовуватиме санкцію у вигляді зобов'язання банків переказувати кошти обов'язкового резервування не на їхній кореспондентський рахунок в НБУ, а на рахунок Нацбанку. Таким чином банки обмежуватимуть у використанні цих коштів для поточних потреб.

У нас буде Агентство з питань іноземних інвестицій

      Кабінет Міністрів України своїм розпорядженням доручив Фонду державного майна України виступити засновником Агентства з питань іноземних інвестицій від імені держави. Державна частка в статутному фонді Агентства повинна складати не менше 51 відсотка. Фонду доручили визначити інших засновників Агентства і подати перелік державного майна, яке передадуть до статутного фонду цієї нової структури. Уряд планує передати Мінекономіки повноваження з управління корпоративними правами держави в статутному фонді Агентства з питань іноземних інвестицій.

Наш коментар

      Не хотілося б забігати наперед, але можна припустити, що очікувати особливих успіхів від діяльності такої структури, напевно, не варто. Насамперед тому, що її створюють за ініціативою «згори», а не з огляду на реальні потреби бізнес-середовища. Рішення про інвестування коштів у країну інвестор приймає, коли бачить перспективу їх повернення та примноження, і це не залежить від кількості адміністративних служб, які начебто повинні допомагати йому в цьому.

Профіцит і дефіцит

      Кабінет Міністрів України на своєму засіданні схвалив звіт про виконання Закону «Про державний бюджет України на 2003 рік».

Наш коментар

      Стовідсоткове виконання бюджету за підсумками 2003 року — це, звичайно, позитивне зрушення у бюджетній політиці України. Тим паче що протягом 2003 року бюджет із місяця в місяць виконували з профіцитом. При цьому недовиконували його видаткову частину. Відповідно, якщо профіцит існував лише тому, що видатки здійснювали не повною мірою, то це означає: уряд притримував кошти для якихось цілей. У цьому сенсі потрібно згадати, що Рахункова палата, проаналізувавши виконання бюджету 2002 року, звинуватила Мінфін у незаконному спрямуванні 500 мільйонів гривень на погашення боргів за рахунок скорочення видатків бюджету.

(За матеріалами Інституту реформ).