Ціни на бензин у США підскочили до найвищого в історії рівня. За даними американського уряду, ціна звичайного бензину на цей час становить 1,94 долара за галон, тобто 52 центи за літр. Щоправда, з урахуванням інфляції ціни на пальне все ж нижчі, ніж під час паливної кризи на початку 80-х років, але вони й так зросли на 30 відсотків упродовж останнього року. А в деяких штатах, зокрема в Каліфорнії, галон бензину коштує вже 2,5 долара. Американці занепокоєні, а газети переповнені порадами, як їздити ощадно. Зокрема нагадують, що найбільш «економною» швидкістю є 55 миль за годину. Також рекомендується встановлювати так звані крузери, прилади, які дозволяють підтримувати швидкість авто на постійній позначці. Експерти радять краще планувати трасу щоденних поїздок автомобілем, зокрема купувати продукти по дорозі з роботи додому.
Ціни на бензин у Сполучених Штатах усе ще значно нижчі, ніж у Європі. Але при цьому потрібно враховувати, що Америка — це країна великих відстаней. Вантажівка, яка везе товари з Нью-Йорка до Лос-Анджелеса, має подолати відстань в 4500 кілометрів, а звичайні американці їздять на роботу за кілька десятків кілометрів в один бік. У четвер минулого тижня ціна одного бареля сирої нафти подолала на біржі у Нью-Йорку магічний бар'єр у 40 доларів і становила 40,05 долара за барель. Це все ще нижче рекорду всіх часів, який було зафіксовано у жовтні 1990 року після нападу Іраку на Кувейт, коли ціна нафти на біржі у Нью-Йорку підскочила до 41,15 долара за барель. У Великій Британії ціна на нафту є найвищою за останні 13 років, зазначає Бі-Бі-Сі.
Зростання ціни на нафту спостерігається у всьому світі. Це явище викликане кількома чинниками: малими запасами нафти та бензину в США, діяльністю ринкових спекулянтів, насиллям в Іраку, постійними нападами на іракські нафтопроводи та нафтові термінали та останнім гучним скандалом зi знущанням американців над в'язнями іракських в'язниць. Якщо високі ціни на нафту та нафтопродукти збережуться впродовж наступних місяців, то це значно зменшить шанси Джорджа Буша бути переобраним на президентських виборах у листопаді.
Обгрунтованість побоювань цінового зростання підтвердив в інтерв'ю впливовій британській газеті «Файненшл Таймс» голова Організації держав-експортерів нафти (ОПЕК) та міністр енергетики Індонезії Пурномо Юсгіанторо, який вважає, що високі ціни на сиру нафту можуть утримуватися до кінця літа. І додав, що така ситуація є невигідною для всіх, але його організація майже не має впливу на розвиток подій. Завдяки вжитим ОПЕК заходам позавчора вдалося зменшити ціну бареля нафти на біржах Нью-Йорка та Лондона приблизно на долар. На час завершення понеділкових торгів у Нью-Йорку вона становила 38,93 долара, а в Лондоні — 35,97 долара. Алі Наїмі, міністр енергетики Саудівської Аравії, яка є найбільшим у світі виробником та експортером нафти, закликав колег по ОПЕК негайно збільшити добові обсяги видобутку на 1,5 млн. барелiв (на шість відсотків) з метою відновлення балансу поставок і попиту, що має загальмувати як зростання світових цін на нафту та нафтопродукти, так і викликане ними зростання цін на товари та послуги.
Приклади останнього вже є. Австралійські авіалінії «Кантас» запровадили додаткові доплати до цін на авіаквитки: шість австралійських доларів (4,20 долара США) на місцеві авіарейси та 15 австралійських доларів — на міжнародні, повідомив учора інтернетівський сайт Бі-Бі-Сі. Керівництво компанії обгрунтувало цей непопулярний захід тим, що ціни на авіапальне в Австралії впродовж останнього року зросли на 60 відсотків. Інші провідні світові авіаперевізники, зокрема британська «Брітіш Ейрвейз» та скандинавська SAS, також попередили про можливість запровадження подібних підвищень цін на квитки. А прогнози фахівців залишаються невтішними. У зв'язку з наближенням літнього сезону, коли люди значно більше користуються машинами, ціни на нафту у США можуть зрости до 50 доларів за барель, повідомляє Бі-Бі-Сі.