Ще років 25 тому школярі всуціль хотіли бути космонавтами й стюардесами. Сьогодні ж вони обирають більш земні професії і хочуть бути юристами та економістами. Одначе ринок праці диктує свої реалії. За даними Державної служби зайнятості, сьогодні на ринку праці великий попит мають лікарі, програмісти, також не вистачає тих же юристів, топ–менеджерів і бухгалтерів, але — високої кваліфікації. А от фахівцями–початківцями майже перестали цікавитися здебільшого через нестачу професійного досвіду. Також розвиток промисловості диктує сьогодні величезний попит на інженерів. Багато заявок надходить від роботодавців на висококваліфікованих представників робітничих професій: електрогазозварників, токарів, слюсарів, фрезерувальників тощо. За прогнозами, в найближчі 5—10 років попит на такі кадри тільки зростатиме.
Але молодь поки що неохоче освоює ці професії, посилаючись на стереотип, що це важка та низькооплачувана робота. Але сьогодні, акцентують у Державній службі зайнятості, великі підприємства оснащені сучасним високотехнологічним обладнанням, робота на якому потребує неабияких професійних знань та навичок. Саме тому висококваліфікований токар або слюсар отримує сьогодні таку ж високу заробітну плату, як і юрист чи бухгалтер.
Для того, щоб допомогти нинішнім школярам зорієнтуватися й не прогадати з вибором майбутньої професії, служба зайнятості та Міністерство освіти розробили «Профорієнтаційний діловий щоденник школяра». 400 тисяч його примірників упродовж вересня вже безкоштовно роздано учням сьомих–восьмих класів українських шкіл. На перший погляд — це звичайний щоденник, куди школярі записують розклад занять та домашнє завдання. Але його ще й доповнено розділами з профорієнтаційною інформацією. Тобто в такому щоденнику учні можуть ознайомитися iз сучасними професіями, підготуватися до усвідомленого вибору трудової діяльності, сформувати уявлення про свою майбутню професію, з’ясувати, яких знань, умінь і навичок вимагає вона і наскільки є затребуваною на ринку праці України.
У щоденнику описано десять професій, зокрема інженера–конструктора, програміста, слюсаря з ремонту автомобілів, фельдшера, вихователя дитячого садка, зоотехніка, овочівника, перукаря, аерографа та машиніста бульдозера. Як зазначають у службі зайнятості, ці професії були обрані за принципом найбільш затребуваних на сучасному ринку праці.
Окрім того, у щоденнику школярі можуть пройти спеціальні тести на профпридатність. А також знайти поради на всі випадки життя: як надати першу медичну допомогу, яких правил безпеки слід дотримуватися на дорозі та в конфліктних ситуаціях, коментарі до законодавства про працю та навіть інформацію про Євро–2012.
«Наш проект, який реалізується під гаслом «Живи і працюй в Україні», спрямований на те, щоб допомогти молоді вже в шкільні роки зорієнтуватися у складному світі професій, — каже директор Державної служби зайнятості Володимир Галицький. — А чим більше школярі знатимуть про професії, навчальні заклади, реальну ситуацію на ринку праці, тим свідоміше вони будуть підходити до вибору свого життєвого шляху. Наш щоденник у пізнавальній, розважальній, ігровій формі дає підліткам уявлення та знання про світ праці й кар’єри, формує корисні навички, які стануть передумовою правильного вибору професії в майбутньому. Це, у свою чергу, допоможе нам пом’якшити вплив на ринок праці професійно–кваліфікаційного дисбалансу, трудової міграції та демографічної кризи, звести до мінімуму незатребуваність молоді на ринку праці».