Існують професії, які предковічно прийнято вважати чоловічими, тому поява на цих аренах жінок сприймається як чудо й подвиг. Такими свого часу були жінки–машиністи, жінки–пілоти, жінки–кранівниці. Міняються часи, міняються й герої. Сьогодні ми зустрічаємося із першою та єдиною в Україні жінкою–кліпмейкером — Катею Царик. На вид це дівча студентського віку. Але Катя не конфузиться щодо такого компліменту, каже, що всередині себе десь зупинилася в тому часі. Симпатична, натуральна (мінімум косметики, а то й відсутність такої), стильна (строге сіре пальто й сірі високі чоботи, прикрашені кокетливою маленькою торбинкою). Оскільки минуло всього пару тижнів, як вона та її чоловік — оператор Юрій Король (до речі, Катя взяла його прізвище, хоча у творчих проектах використовуватиме дівоче ім’я) повернулися з весільної подорожі, тому я намагаюся «прощупати» настрій та відчуття щойно одруженої. Хоча до цього статусу Катя ставиться спокійно — з Юрою вони разом дев’ять років.
Весільний переполох
— Ви були режисером весілля вашої подруги Ані Лорак. Який сценарій розробили для власного свята?
— Основна ідея сценарію — відсутність будь–якого сценарію (Посміхається). Я не належу до категорії жінок, які з дитинства мріють про весілля і чітко знають, яким воно буде. Взагалі, це свято ми організували, щоб зробити приємне батькам, особливо мамі, яка хотіла, щоб у мене було гарне весілля, — можливо, це бажання можна пояснити тим, що її власне весілля було дуже скромним... Оскільки для мене було головним зібрати найближчих родичів, то нікого зі знайомих відомих людей я не запрошувала, хоча мене поздоровили Ані Лорак із Муратом, Світлана Лобода, Алан Бадоєв — багато артистів, з якими я працювала.
Ми з Юрою хотіли, щоб усе було елегантно. Для церемонії вибрали Львів: крім того, що я львів’янка, для половини гостей, які ніколи не були у цьому місті, наше весілля стало подвійним святом. Одружувалися у Будинку вчених — це місце, де знімали фільм «Д’Артаньян і три мушкетери», для мене воно ще особливе й тим, що там я вчилася грі на гітарі. Також ми запросили струнний квартет: я хотіла, щоб грала жива музика і замість маршу Мендельсона була композиція Луї Армстронга What A Wonderful World. Після того ми поїхали в готельний комплекс, а наступного дня — на відпочинок.
— Вашому весіллю передував медійний бум: новина про одруження, примірка сукні, анонс події. Наскільки ви готові бути публічною особою?
— Оскільки про мене мало особистої інформації, то мас–медіа підхопили цю новину, хоча у нас не було мети роздмухати повідомлення на всю країну. Я ніколи не мала на меті бути настільки публічною, щоб мене впізнавали на вулиці. Наприклад, є багато пропозицій від каналів зняти програму про моє особисте життя, але я відмовляюся. Так, я хотіла би зніматися в кіно — це бажання внутрішньої реалізації, а не пошуку популярності — хотіла би грати трагічних героїнь.
— Весільну подорож ви здійснили по Європі. Чому не омріяний Нью–Йорк?
— Ми з Юрою досить непосидючі, тому вибрали подорож «три країни, чотири міста» — це Амстердам, Париж, Ніцца, Барселона. Хоча у Франції ми вже були, але нам дуже імпонує ця країна — культурою, мистецькими уподобаннями, культом їжі. Зрештою, хотіли надихнутися музеями: д’Орсе, Ван Гога, Далі, творіння Гауді. В Амстердамі ми також відвідали музей вітряків під відкритим небом і музей виробництва сиру. А знаєте, що мене найбільше вразило в тому місті? Люди там не закривають вікна шторами! Вони ніби показують своє життя у величезних вікнах: сидять, читають книжки, танцюють, розмовляють, готують їжу.
— Чудовий сюжет для кліпу! Але, взагалі, до Амстердаму їздять за іншим...
— Чесно вам скажу, ми з Юрою не вдаємося до цього, так би мовити, засобу натхнення. Колись ми спробували й не відчули жодного ефекту, тоді зрозуміли, що це не наше.
Стрес від зірок
— Який стан речей щодо реалізації заповітного бажання зняти кіно? У проекті короткометражок «Закохані в Київ» ви заявлені як автор одного із сюжетів.
— Через мій нестабільний графік роботи довелося вийти з цього проекту. Але завдяки йому ми з Олександрою Березівською приступили до написання сценарію. Згоду на участь у цьому короткометражному фільмі дав Андрій Мерзликін, ми тісно з ним спілкуємося, він — відкрита людина і йому цікаво експериментувати. Фільм не входитиме в рамки якогось проекту, ми його презентуємо окремо — плануємо це зробити до квітня наступного року й потім відправлятимемо на фестивалі.
— І про що буде картина?
— Загалом, про кохання, але точніше — про внутрішні проблеми людини, яка втомлюється від напруженого ритму у своєму житті. Їй здається, що вона знаходиться в певній проблемі, але щоб зрозуміти, в чому річ, треба вийти з цієї проблеми. Власне, наші герої зустрічаються для того, щоб один одному допомогти.
— Це екстраполяція власного досвіду?
— Частково, так. Це власні переживання, може, навіть певні моменти винесені з депресії. Хоча фільм не буде депресивний, швидше — лірично–філософський.
— Які фактори у вашій професії є найбільш стресовими?
— Це людський фактор. Найбільша проблема у взаємовідносинах — чиїсь комплекси. Буває, людина не достатньо освічена або будує свої позиції, не чуючи тебе, або надто віддана обраному образу, через що важко докопатися до її сутності. Це може сильно ранити.
— Як часто доводиться поступатися своєю ідеєю, позицією і йти на компроміс?
— Компроміс малою кров’ю завжди присутній. Зараз, слава Богу, завдяки моїй репутації до мене приходять артисти з чітким розумінням, чого вони хочуть. Їм подобається моє бачення, і вони намагаються його не ламати. Я дуже люблю категорію артистів, які кажуть: «Ви краще знаєте...», «Як ви буде вважати...», «У мене є побажання, але якщо ви буде вважати...»
— Чесно кажучи, не віриться, що такі репліки можливі з уст Наталії Могилевської чи Фiлiпа Кіркорова.
— Коли я йшла на зустріч із Кіркоровим, то пам’ятала все, що про нього пишуть, але це виявилася людина високого професіоналізму: він не ламає, а довіряє. Наталка — та хоче бути і продюсером, і артистом, і режисером, і мало не оператором. Але якщо ти попередньо з нею все обговорив, то вона може виключити в собі продюсера та режисера і залишитися просто артистом. Звичайно, я дуже люблю Ані Лорак — ми одне одному повністю довіряємо. Мені дуже подобається працювати з російськими артистами — Саті Казановою, наприклад. Приємні враження залишилися від Таїсії Повалій.
«Броділкі», оголені тіла та інші тренди кліпмейкерства
— Кліпи на наших телеканалах досить однотипні — це через те, що всі ідеї вичерпані, чи просто існують модні тенденції, які всі наслідують?
— Є такий момент — кожен артист знає свої найкращі ракурси, і дуже важко його переконати щось змінити. Щодо цікавості кліпів, то тут багато диктує ринок. З появою фотоапарата, на який можна знімати досить якісне відео, стало можливим робити недорогі, бюджетні кліпи — приміром, за 30 тисяч доларів. У такому кліпі артист ходить в одному інтер’єрі або по місту — тому вони й однотипні. Таке відео ми називаємо «броділкі». Гарний кліп із творчим підходом — дороге задоволення.
Мені особисто подобається те, що зараз мало використовують, — цікаві людські історії. Я вважаю, що за ними майбутнє. Про це першим сказав Джеймс Кемерон, одразу після виходу «Аватару», — що наступний його фільм буде про стосунки між людьми й романтичне кохання, без графіки і спецефектів.
— Ще одна ознака сучасного музичного відео — засилля голих тіл на екрані. Чи готові ви використовувати цей «тренд» у своїх роботах?
— Секс завжди продавався дуже добре, тому ним часто спекулюють. Мені подобається знімати інтимні сцени (як на мене, гарною вийшла сцена у кліпі Ані Сєдакової з Андрієм Малаховим), але я намагаюся не зловживати цим.
— Комп’ютерною графікою в музичному відео зараз нікого не здивуєш. А як часто в кліпах використовують можливість підрихтувати зовнішність на кшталт того, як це роблять у глянцевих журналах?
— Інколи це є.
— Ви хочете сказати, що не кожна співачка вимагає, щоб її образ покращили?
— Не кожна. Хочу вам сказати, що в останній роботі Таїсія Повалій попросила мінімальної корекції її зовнішності, вона сказала: «Мені подобаються зморшки, я хочу щоб вони були». Зараз нова тенденція: люди хочуть, щоб усе було природно. Так, є те, що обробляється, якщо цього потребує ідея відео. Зрештою, не ми це придумали — всі античні скульптури зроблені з ефектом «занадто» — занадто гарне тіло, занадто випуклі м’язи.
— Мене здивувала інформація, що проявку плівки та її обробку ви здійснюєте в Москві. В Україні немає таких можливостей?
— У нас уже є ці студії, але до них я ще не зверталася, оскільки важливе не тільки обладнання, а й досвід працівника.
— Зараз ви задіяні у телепроектах «Пороблено в Україні» та «Народна зірка». Багато режисерів та акторів, які йдуть на ТБ, нарікають на низьку якість продукту, проте погоджуються в цьому брати участь через вигоду — гроші, піар. Якщо не лукавити, ці мотиви були серед ваших пріоритетів?
— У третьому сезоні «Народної зірки», куди мене запросили режисером, мене привабила можливість безпосередньо ставити номери й працювати з артистами, оскільки в майбутньому я планую знімати кіно. Ця робота розкриває певні риси, загартовує, хоча у мене ніколи не було мети працювати саме на телебаченні. А те, що це хороший заробіток, — це також є.
— Чи є для вас у кліпмейкерстві гуру — режисери чи артисти, у яких ви вчитеся?
— Мені дуже подобається Бруно Уїльям — він працює у Франції, знімає багато реклами — він створив свій неповторний стиль. Подобаються роботи Coldplay, Земфіри, російських кліпмейкерів Гоші Таїдзе та Ірини Міронової. Але мені подобаються різні роботи, немає певного типу, що викликає найбільше захоплення.