Трійкою коней по підземеллю

29.09.2010
Трійкою коней по підземеллю

Такий палац обіцяють туристам...

Це нині кожен українець, мабуть, лише завдяки маслу «Тульчинка» знає, що є такий райцентр на Вінниччині — Тульчин. Проте коли душа потребує харчу духовного, то в Тульчині на вас чекає несподівано поживне меню! Варто лише знайти гіда серед місцевих мешканців — а вони справжні фанати рідного міста і знають багато такого, про що в книжках не написано, — і зможете посмакувати кожною хвилиною, проведеною тут.

 

Подільський Версаль

Першою на в’їзді в сучасне місто гостей зустрічає головна історична пам’ятка Тульчина — палац графа Станіслава Потоцького. Потоцькі володіли багатьма маєтками в Польщі та в Україні, але чому граф вирішує перенести родинну столицю саме в Тульчин — історики й досі сперечаються...

Фасад головного будинку прикрашений колонами. Над ними колись був напис позолоченими літерами: «Збудований у 1757 році графом Михайлом Потоцьким». Вище напису красувався величезний мідний герб роду Потоцьких. (Під час одного з народних повстань герб разом iз літерами переплавили на дзвони). У багатьох кімнатах збереглося ліплення на стелі, на стінах, зустрічаються карнизи і вставки з білого, чорного та рожевого мармуру.

Комплекс називали подільським Версалем. «Колись із якогось жіночого журналу приїхав фотограф, аби зняти палац для рубрики «Міста України», — розповідає колишня вчителька Оксана Балацька. — Фото в журналі вийшли просто чудові, якби я не жила у Тульчині, мені б захотілося сюди приїхати. Але я живу тут і бачу, в якому стані пам’ятка насправді, адже на фото — тільки центральна відреставрована частина». Справді, контраст просто вражає: будівля має досить непоганий вигляд; але лівий бічний флігель в аварійному стані — лишилася лише напівзруйнована основа приміщення. Заокруглена ж галерея, яка з’єднувала його з центральною будівлею, не так давно зруйнувалася до підмурків. Правий флігель стоїть у риштуванні (за словами місцевих мешканців, уже давно). Із тилу він ще виглядає пристойно, якщо ж обійти ззовні — можна побачити ще невідреставровану частину. «Он угорі герб Потоцьких — сфотографуйте, бо через кілька років його може вже не бути! — зауважує пані Оксана. — Тут колони ще не реставровані, з тогочасної цегли, а цемент — на яєчних жовтках замішували. Он скільки вже стоїть!» Нині в центральній частині палацу — Тульчинське училище культури.

Садиба Потоцьких є архітектурним ансамблем, який складається з палацу і двох бічних флігелів, картинної галереї, бібліотеки, невеликої друкарні, манежу, турецьких лазень, стаєнь (зруйновані), оранжереї, декількох службових приміщень, садибного театру. Театр мав репертуар із п’яти–семи опер та двох–трьох концертів, а трупа налічувала близько 200 акторів. У деяких тогочасних житлових, а нині вже аварійних приміщеннях, зараз мешкають люди. Будинки облуплені, потріскані. Їхні мешканці скаржаться,що не мають права навіть за власний кошт трохи підрихтувати, надати людського вигляду своїм помешканням — це змінить історичну пам’ятку, а коштів на реставрацію в місцевому бюджеті немає.

«Місту потрібен добрий господар, — зітхає пані Оксана, — он в уманську «Софіївку» вклали кошти — вся Україна їздить туди, а в Тульчині теж є на що подивитися, якщо довести до ладу».

Розкішний парк — тепер город

На особливу увагу заслуговує десятигектарний парк із назвою «Хороше». У XVIII столітті тут переважали сосни та італійські тополі. Галявини парку прикрашали альтанки, фонтани, скульптури. Нині парк жахає хащами і бур’янами. А ходити стежками навколо палацу з боку парку навіть небезпечно. Проте в заростях очерету і верб є свої таємниці. Довідатися про них допоможуть лише знавці. «Ось ці два дерева — ще з часів графа, а сусідні два вже пізніше виросли, — показує місцевий мешканець Руслан. — Он там, вдалині, бачите дерева? Якщо згори подивитися, то можна прочитати «соф» — все, що лишилося від висадженого деревами напису «Софія». Софія — дружина графа і одна з найвродливіших жінок свого часу, це на її честь було закладено парк «Софіївка» в Умані.

Раніше в парку була система каналів, ставків, острівці. Тепер усе це нагадує чи то болото, чи то річку, що вийшла з берегів. На одному з островів хтось навіть город собі посадив. «Он там є кілька кладок, — показує далі Руслан. — А картопля там яка родить! Бо на торфі». Далі вглиб парку пройти не вдалося — вже хлюпала вода під ногами. Проте на цьому несподіванки не закінчилися. «Отам далі є втоплений в озері німецький танк. Від нього лише маківка стирчить із води, як острівець», — сміється хлопець.

Римський храм у мініатюрі

У центрі міста стоїть Домініканський собор XVII століття (нині собор Різдва Христового). На площі перед собором — пам’ятник Суворову на коні, встановлений у 1954 році. Він є точною копією монументу, що стоїть в Ізмаїлі. У 1796—1797 роках у Тульчині, в палаці Потоцьких, жив фельдмаршал Суворов, на той час командувач Південно–Західною армією. Саме в Тульчині Олександр Васильович написав свою славнозвісну працю «Наука перемагати». Одне з рідкісних її видань зберігається в місцевому краєзнавчому музеї.

Споруда самого ж собору нагадує перевернуту літеру «Т». За задумом архітекторів собор мав у мініатюрі повторити знаменитий храм святого Петра в Римі. Всередині головний зал вражає красивою ліпниною, частина якої збереглася й донині. Нагорі, під самим склепінням, видно частину балкона, що проходив стінами всього залу і надавав йому оригінального вигляду. Наскоки татар та козацькi визвольнi походи собор зруйнували. Але в 1780 році його відбудували.

Вулиці наземні й підземні

Від палацу Потоцького до костьолу Домініканського монастиря, розташованого на пагорбі в центрі Тульчина, і нині пролягає дорога. Проте сам граф послуговувався нею не завжди. І тут слід зазначити, що першість підземних перевезень в Україні належить зовсім не Київському метрополітену — граф Потоцький трійкою коней їздив на службу Божу... підземним ходом! Відкриті вже сучасниками підземні ходи вражають: вони настільки широкі і просторі, що ними дійсно можна було їздити кіньми.

Місцевий будівельник Олег Чернописький розповідає, що колись у дитинстві йому довелося бачити приблизну карту підземних ходів міста: «Ними змережане все місто!». На них і досі натикаються. Коли будували фундамент торговельного центру, то наткнулися одразу на три тунелі, які йшли паралельно. Вони лишилися тут від турків (у другій половині XVII століття край потерпав від набігів ординців. — Авт.) та графа Потоцького. Біля палацу раніше був вхід до підземної кімнати, де колись жила челядь, проте його нині закрили, бо туди часто провалювалися люди. Подейкують, що був навіть тунель із виходом аж у Брацлаві (відстань від Тульчина до Брацлава становить приблизно 40 км. — Авт.). «Ще як вчився у школі, то ми часто чекали, доки сторож не пильнуватиме, і лізли в ті підземні ходи, — пригадує Олег. — Проходили метрів із 10—15, а потім назад лізли, бо вже не вистачало повітря дихати, навіть факели загасали». Серед його частих знахідок — в основному старих російських та польських монет (їх і нині можна знайти навколо палацу. — Авт.) — були й цікавіші експонати: якось трапився ефес шаблі. «Ті ж хлопці, які не боялися, що присипле землею, і лізли далі, знаходили навіть уцілілі шаблі та елементи старих обладунків», — додає він.

Окрема історія — підземелля самого палацу. За переказами, в них таємно мешкали ченці–алхіміки, які нібито робили золото — ніяк інакше місцеві мешканці не могли пояснити походження мільйонів Потоцького. Правда це чи ні, але факт існування підземної скарбниці письмово засвідчив Леон Потоцький, небіж господаря палацу. Одного разу, розповідав він, Станіслав Потоцький вирішив віддячити племінникові за надані послуги. Удвох вони спустилися в підземелля, заставлене шафами iз золотими монетами. Але відомий своєю скнарістю дядько в останню мить зупинився, трохи поміркував і вручив Леону лише одну монету.

«Тут, під палацом, є підземні кімнати. Ось тут, де клумба зараз, — показує пані Оксана, — ще зовсім недавно був відкритий вхід, але його закрили, аби не провокувати підлітків»...

 

ДОВІДКА «УМ»

Польський історик Олександр Яблоновський у своїх «Жьрудлах дзейових» («Історичних джерелах») наводить дані від початку ХVІІ ст., де вперше зустрічається назва «Тульчин». Перша згадка про нього в актах любельського трибуналу датується 10 травнем 1607 року, де йдеться про втікачів із містечка Косів та села Косівки до Нестервара — так тоді називався Тульчин. За однією з версій, назва Нестервара походить від імен перших поселенців Нестера і Варки; за іншою — від річки Дністер і слова «вар», що означає місто. У 1609 році новий власник Нестервара пан Каліновський перейменував місто на Тульчин.

 

СЕ ЛЯ ВІ

Розриті могили

Зазвичай кладовище — не дуже привабливе місце, але старий єврейський цвинтар у Тульчині зацікавлює. Місцеві мешканці стверджують, що наймолодшим надгробкам тут по 400 років. За даними всеросійського перепису населення, на 1897 рік у місті мешкало 16245 осіб, із яких 61,9 відсотка — євреї. Написи на кам’яних плитах зроблені винятково на івриті й не так, як у нас заведено, а ззаду надгробка. Цвинтар розміщений на пагорбі, тому крайні захоронення поступово сповзають разом із ґрунтом. Могилки розміщені дуже тісненькими рядами, поросли лозами й бур’янами. Сюди давно ніхто не навідується, крім туристів. Не дивно, що зустрічаються й перекинуті плити. «Люди розривали могили, — розповідає Руслан, — шукали скарби, бо євреїв, як і циган, хоронили із золотом та коштовностями». Одні хотіли забрати з собою щастя, інші тепер розривають і шукають те примарне щастя в землі...

 

ДО РЕЧІ

Батьківщина «Щедрика»

Значна частина творчого життя «українського Баха» — композитора Миколи Леонтовича (1877—1921 рр.) — пов’язана з Тульчином. З 1908 року він викладає співи в єпархіальному жіночому училищі. Працюючи там понад 10 років, отримує казенну квартиру, навколо якої був садок. За цей час він створив близько 200 хорових творів і десять духовних хорів. У 1914 році з Тульчина вилітає його знаменитий «Щедрик» — різдвяний гімн усіх християн, який співали в багатьох містах і який став своєрідною емблемою хорової музики. І не випадково називають Тульчин містом Леонтовича. Тут пам’ятають і шанують митця. У 1969 році йому встановлено пам’ятник, біля якого ніколи не в’януть квіти. До 100–річчя з дня народження композитора відкрито меморіальний музей–квартиру.

  • Чим славний Конотоп

    «То ви з Конотопа? Уже втопили свою відьму?» — часом запитували мої нові знайомі. «Та нема вже в нас тих традицій», — ображено відповідала я, не зразу розуміючи, що йшлося про депутатку, «прогресивну соціалістку». І вже спокійно розповідала про славні історичні сторінки свого міста та видатних земляків. >>

  • Магнетизм малого Хрещатика

    Зі столицею України невеличке село Хрещатик поєднують дві історичні події, розділені тисячоліттям. Перша — християнізація Русі князем Володимиром, втікаючи від якої, непокірні кияни-язичники пропливли човнами за течією Дніпра цілих півтори сотні кілометрів, сховавшись на безлюдді. >>

  • Неземне тяжіння Нескучного

    Зінаїду Серебрякову тут «пам’ятають» хіба що джерело зі смачнючою водою та дерев’яний старезний зруб у колодязі, дбайливо схований під саркофагом із міцних дощок. Утiм мінімальна автентичність ніскільки не применшує історичну значимість хутора, оскільки під його небом жили і творили одразу дві династії митців — Бенуа і Лансере, у творчості яких Нескучне служить чимось на зразок апогею пережитих емоцій. >>

  • Віч-на-віч з Очаковим

    Очаків — місто невелике, та славі його можуть позаздрити міста більш значні. Щоправда, з історичних романів, дожовтневих і радянських енциклопедій Очаків відомий нам досить однобічно — як місто воїнської слави Російської імперії. І чомусь російські історики майже завжди замовчували видатну роль в історії цього міста на березі Дніпровського лиману запорозьких козаків. >>

  • Вужі, бобри і... Євромайдан

    Шукати звичного центру села в Конопельці — справа марна. Його просто немає. Тут кожна хата, яка ще вціліла, — свій центр, довкола якого все обертається. І сосни з ялинами, які мов вартові, охороняють неймовірну зимову тишу. Ліс тут усюди. Він то вигулькує, то зникає; навіть на колишніх колгоспних землях, де колись родило все, росте лісовий самосів. >>

  • Біла під європейським прапором

    Давно я не поверталася із сільського відрядження з таким хорошим настроєм! Як правило, поїздки в села Тернопільщини впродовж останніх років залишали важке враження напіврозрухи і безперспективності. Але остання поїздка переконала: навіть при усій складності проблем цілком реально суттєво покращити життя українського села зусиллями лише його громади. >>