Леді Гага пише пісню під сукню, а в мене — навпаки
— 27 серпня у вас був день народження. Прийміть і наші запізнілі дещо вітання. Як святкували? Наскільки я зрозуміла з розмов з піар–менеджером, вечірка з приводу планувалася особлива.
— Це було грандіозно! Я звикла, що завжди мої свята відбувалися вдома, із сім’єю, а тут мені влаштували цілковитий сюрприз. Мені повідомили, що на цей день призначений виступ, і поцікавилися, чи я не проти. «Чому би й ні, — подумала я. — День народження можна відсвяткувати й наступного дня». Але коли приїхала на місце, то побачила всіх друзів, які відразу почали співати Happy Birthday, і все зрозуміла. Це було неймовірно! Хоча виступити мені все ж довелося, бо не буває такого, щоб якесь свято у нашій компанії закінчилося без сейшена. Слава Богу, всі люди в моїй команді музичні: Денис Козловський, прес–аташе, грає на гітарі, Ігор Тарнопольський, генеральний менеджер, — на барабанах, Лєра Левицька, концертний менеджер, — на басу.
— Як сформувалася ця команда? Адже працювати з ними ви почали одразу, як відійшли від Олени Коляденко.
— Я впевнена, що у житті нічого не буває випадково, і зустріч із Лєною не була випадковою, і я не шкодую ні про що ні хвилини. Але ще коли я працювала з Лєною, то більшість часу проводила тут, на студії Major Music Box, де писала пісні з Євгеном Філатовим (The Maneken. — Ред.). Тоді подружилася з Тетяною Скубашевською, дружиною Ігоря Тарнопольського, яка зараз пише вірші до моїх пісень. Потім коли я вирішила піти у вільне плавання, Ігор і Таня простягли мені руку допомоги: «Давай спробуємо, а якщо не сподобається, ти — вільна...».
— Ми знаємо Джамалу як сильну співачку з оригінальним образом. Такою ми вас побачили відразу після «Нової хвилі». Це наслідок ваших внутрішніх пошуків чи такий образ допоміг знайти дизайнер Назар Дідик?
— І те, й інше, я би сказала, — 60 на 40. Із Назаром ми відчували однаково: тільки я це пояснювала по–своєму, по–простому, а він — професійно. Мій образ — це насамперед моя музика, все інше формується від цього — спідниця, тканина, чалма. В якомусь інтерв’ю я прочитала, що Леді Гага пише пісню під сукню. А в мене навпаки.
— Цей образ уже сформований, як у Мірей Матьє чи Едіт Піаф? Чи ви готові мінятися?
— Якщо ви простежите мої виходи, то я з’являюся і з розпущеним волоссям, і просто з «хвостиком». Так, мені подобається музика 60–х, я східна дівчина і виховувалася повністю на класиці. Можливо, через це мене інколи називають консервативною — я не люблю перебір. І якщо хтось думає, що наді мною можна експериментувати, то це не так. Я не можу так, як Гага, віддаватися неймовірній фантазії перукарів і дизайнерів: на голові щось подібне до банки, збоку — меч...
Слава Богу, зараз я можу купувати речі відомих західних дизайнерів. Також люблю співпрацювати і з нашими — при цьому, повірте, ціна, що шити у наших, що полетіти у Лондон і купити там, фактично однакова. Хоча я людина, яка працює в Україні і яка любить свою країну, тому намагаюся підтримувати наших дизайнерів. І коли зараз кажуть: «Це закордонне, отже, класне», то хочу, щоб так говорили і про українську музику чи моду.
— Після «Нової хвилі» ваш рейтинг співачки дуже піднявся. Чи вдалося вам потрапити чи наблизитися до сходинки, яку в нас займають «Океан Ельзи», «Бумбокс», «ВВ» чи Потап і Настя Каменських — я маю на увазі за кількістю й вартістю виступів?
— Якщо вірити журналу «Фокус», то я увійшла до 30–ки найуспішніших українців — зірок шоу–бізнесу та спорту. Але я не прагну до цього. І повірте, якби хотіла зробити пісню, як у Насті, що ротується весь час по радіо, то зробила б це за два дні. Але мені потрібно не тільки це. Головне — це музика, яка відповідає моєму внутрішньому світу. Я йду своїм шляхом, а популярність — це просто питання часу.
Хто стомився від Брітні Спірз, слухає Еммі Уайнхауз
— Ваша музика складна не лише для виконання, а й для сприйняття непідготовленим слухачам. Джаз і соул — святе місце, що до появи Джамали в українському шоу–бізнесі фактично пустувало. Свого часу до джазу зверталися Доліна та Повалій, але відмовилися заради можливості бути поп–співачками. Наскільки у вас є готовність бути вірною своєму вибору до кінця?
— Не знаю навіть.. Я дуже люблю те, що роблю, люблю класику. Як на мене, я роблю цю музику доступнішою... Коли є час, ходжу в клуби, де виходжу на сейшени, імпровізую з музикантами. У 60—70–ті з’явилося багато нереальної музики: у класиці — зазвучав Шостакович, у джазі — Хербі Хенкок, Чік Корія, Джеймс Браун, трохи раніше — Біллі Холлідей. І зараз ми повертаємося туди. Та ж сама Еммі Уайнхаус; вона порвала увесь світ, тому що люди втомилися від Брітні Спірз та Крістіни Агіллери й захотіли почути музику Біллі Холлідея. Я вірю, що зараз це потрібно й дуже актуально.
— Фактично не поміченою залишилася ваша участь в оперних постановках: опера Моріса Равеля в Києві та постановка «Бондіани» в Росії. Це були разові акції?
— Равеля я співала у Великому залі консерваторії. Це була постановка молодого режисера, при підтримці французького посольства. Я виконувала головну роль, партію Концепсьйон. Було непросто, бо треба було вивчити французький текст, крім того, моя героїня — дівчина легковажна: у неї чотири хлопці, яких вона періодично зустрічає–проводжає, і на сцені ми боролися так, що я мала закидати на чоловіків ноги. Уявіть, при моєму пуританському вихованні! А коли я з’явилася у нічній сорочці — хоча насправді це була сукня — з–під якої виглядали мережива панчіх, моя мама була просто в шоці...
Але повернімося до опери. Для мене класика — це чудова школа. Зараз навіть я збираюся відновити уроки у Наталії Горбатенко, свого педагога з консерваторії. Хоча сама займаюся щоденно, але стала помічати, що з часом у ставленні до вправ з’являється деяка розхлябаність.
— Існує у вас режим для голосу?
— Звісно! Я по–доброму заздрю людям, які ведуть нічний спосіб життя, ходять на дискотеки і після цього можуть співати. А я не можу виходити на сцену з хриплим, несвіжим голосом. Тому я не палю, не вживаю алкоголь. Навіть усе літо боролася з кондиціонерами, бо як тільки переходжу з тепла в холод, голос відразу сідає.
«У мене є готова пісня на «Євробачення»
— З жовтня треба буде представляти свою оригінальну пісню на «Євробаченні». Ви вже визначилися з композицією?
— У мене є готова пісня — правда, я збираюся її трохи переробити. Думаю, вона буде в середньому темпі, хоча я сама дуже люблю лірику. Але ця пісня подобається «моєму двору» — це моя мама, педагог із фортепіано, тато–диригент і племінниці трьох і п’яти років, які просто кричать: «Постав цю пісню». Взагалі діти мене якось по–особливо відчувають і сприймають мою музику. Мені здається, що я з ними перебуваю на одній хвилі і сприймаю світ очима дитини.
— Це чудово, але часто наївність й інфантильність призводять до того, що світ виявляється особливо жорстоким. Не доводилося ставати жертвою таких ситуацій?
— Аж таких випадків не було. Але можу сказати, що для мене великим розчаруванням став розрив із Лєною. Не так я хотіла розійтися із нею і з Назаром. Люди, які казали, що допомагають і люблять мене, не могли так вчинити... Може, я вимагаю занадто багато, але коли ти кажеш: «Знаєш, напевно, це не моє», у відповідь хочеш почути: «Добре, йди...».
— Це як у прощанні з чоловіком, коли ти хочеш, щоб усе було легко й просто, а він не може відпустити.
— Коли людина по–справжньому любить, то відпускає. У мене так було, коли я не могла відповісти на любов чоловіків до мене.
— Давай привідкриємо двері на вашу творчу кухню, звідти виходять чудові продукти — кліпи Бадоєва, Каті Царик, зараз ви знімаєте кліп із Чарлі Стедлером, який працював у Лос–Анджелесі. Задоволення не з дешевих...
— Я зрозуміла в чому запитання. Розказати, чому він приїжджає? І працює практично «на шару» — українські кліпмейкери не взялися б знімати за такі гроші? Ми з ним познайомилися у цій студії: Чарлі працював із Женею Філатовим і почув, як я співаю. Йому дуже сподобалася пісня It’s Me Jamalа, і він запропонував знімати на неї відео. Якось так у мене в житті стається — там відкриються дверцята, там хтось трапиться...
— Але на підготовку до «Євробачення» ніхто знижки не робить. Ви готові, як Світлана Лобода й Альоша, ув’язатися в кредит?
— Я вже говорила, що хотілося б, аби це робилося на державній основі. Як воно буде — не знаю. Це завдання менеджменту. Я займаюся музикою.
— Паралельно у вас є плани на Америку...
— Ну я б так голосно не заявляла. Америка просто вийшла на мене: у facebook один чоловік мені написав: «Джамала, ти мені дуже подобаєшся як співачка. Приїжджай в Лос–Анджелес». Потім я дізнаюся, що це — Вольтер Афанасьєв, який працював із Селін Діон, Мерайею Керрі, Майклом Джексоном, Джастіном Тімберлейком.
Зараз ми у процесі переговорів, думаємо, як усе зробити, адже переїжджати у Лос–Анджелес я не збираюся. Хіба що це буде тимчасовий переїзд для запису альбому, а, може, просто пісні...
«Джамал» арабською означає «прекрасний»
— Готуючись до інтерв’ю, я виявила, що, незважаючи на молодий вік, у вас насичена й цікава біографія. Візьмімо з початку: будучи кримською татаркою, ви народилися в місті Ош, у Киргизії. Як ваша сім’я туди потрапила?
— Це важка історія. Моїх прабабусю й прадідуся депортували в Андіжан, це Узбекистан. А я вже народилася у Киргизії, де мій тато зустрів мою маму. Киргизію ми покинули, коли мені було дев’ять місяців, і переїхали в Мелітополь, а потім — у Крим. Мій тато — справжній патріот: він хотів повернутися на Батьківщину, незважаючи на те, що в Мелітополі у нас був будинок, й на те, що його не прописували як кримського татарина — і це вже після відлиги! Через це батькам довелося розлучитися, і маму вже прописали як вірменку. До речі, ми були першими кримськими татарами, які купили будинок у Криму: татові у тих важких умовах довелося кинути музику й зайнятися вирощуванням тюльпанів. Звісно, він міг цього й не робити, сказати, що він музикант, що його руки не для цього, але наші чоловіки дуже відповідальні у питаннях, що стосуються сім’ї. Щоб зрозуміти, яке ставлення до кримських татар тоді панувало в Криму, я скажу, що господиня будинку, яка його нам продала, мало не проклинала нас, дізнавшись, що ми кримські татари. Як влада їх зазомбувала! І за що така агресія?! Вони ж такі люди, як ви!
Більше того, коли я їхала у 2001 році вступати до консерваторії, мені радили міняти прізвище, бо, мовляв, не приймуть. Але в Києві ставлення виявилося абсолютно протилежним: всі цікавилися мною, моєю культурою. Пам’ятаю, на колоквіумі при вступі все, що запитав мене відомий баритон Микола Кондратюк: «Як буде татарською «я тебе люблю»?». «Мен сені севем!» — відповіла я. Так і пройшла цей іспит.
— Цікаво, що означає Джамала. Чому ви вирішили змінити своє ім’я?
— Це сталося спонтанно. Як на мене, у імені Джамала є все: Схід, сила, класика, джаз, соул, етно. А Сусана таке солоденьке... Джамал — це також ім’я, що входить у 99 священних імен Аллаха і арабською означає «прекрасний».
— У вас часто запитують про те, чи маєте коханого чоловіка, яким би бачили свого обранця... Наскільки я знаю, кримські татари досить закриті у питаннях, що стосуються дотримання традицій, родини, тобто ваш обранець обов’язково має бути кримським татарином...
— Не обов’язково. Наприклад, моя сестра вийшла заміж за турка, вони зараз живуть у Стамбулі. І мій тато не заперечував, хоча, очевидно, хотів, аби вона знайшла людину своєї нації.
У мене в житті були випадки, коли до мене залицялися кримські татари, але у нас виявлялися різні світосприйняття. Очевидно, я надто вільна, приміром, у виборі між написанням пісні й приготуванням обіду віддам перевагу першому, хоча 90% кримських татар — гурмани, і їжа для них — культ. У той же час я східна дівчина, люблю почуватися «за мужем» — мені подобається, коли чоловік — господар.
ДОСЬЄ «УМ»
Джамала (Сусанна Джамаладінова) виконує джаз, соул, world music, ритм–н–блюз з елементами госпелу. Популярність до співачки прийшла після перемоги на конкурсі в Юрмалі «Нова хвиля–2009». Закінчила Сімферопольське музичне училище і Національну музичну академію по класу оперного вокалу. Мріяла стати солісткою міланської опери La Scala.
Батьки — Алім Джамаладінов, хоровий диригент, Галина Тумасова — піаністка (фортепіано). Має два сингли й відео до них: History Repeating (реж. Алан Бадоєв) і You’re Made of Love (реж. Катя Царик). Готує дебютний альбом, вихід якого заплановий на початок 2011 року.
Інші нагороди: на міжнародному конкурсі I Concorso Europeo Amici della musica (Італія) та на джазовому фестивалі молодих виконавців Dо#Dж junior 2006 (Україна). Любить слухати композиції Стіві Вандера, Арети Франклін, Джонні Мітчелла. Сама пише музику. У побуті любить гарні речі, з дизайнерських марок відзначає Вів’єн Вествуд, Соні Рікель, Крістіана Лабутена. П’є зелений чай. Мріє відвідати Індію, Кубу, Республіку Домінікана, Грузію та Вірменію.