Звучання Київської Русі
Але серед нині сущих шукачів нового етнозвучання є й такі, що у своїх пошуках рухаються не по горизонталі, а, так би мовити, вглиб — до коренів. Саме вони, а йдеться про київський гурт «Воанергес», є справжніми новаторами, про творчість яких лише починають говорити. Усі музиканти «Воанергес» — у перекладі «Сини грому» — згідно з біблейськими першоджерелами, мають якісну музичну освіту, свідомо обраний християнський світогляд, а в пошуках власного стилю спиралися на інтуїтивний досвід прожитого. Крок за кроком хлопці у своїх композиціях намагалися відтворювати звучання давньоукраїнської музики. Робили це, збираючи по крихтах автентичне звучання обрядових пісень часів Київської Русі. Очевидно, не існує складнішого завдання, ніж спроба реставрувати справжнє звучання зниклого фольклору... І не просто відтворити первісні дух і форму, а й інтегрувати усе це на цілковито модерний ґрунт арт–року. Мало кому подібне вдавалося, але коли слухаєш арт–рок–фолькові речі «Маранафа», «Злата врата», «За Русь–Україну» та інші, у тебе по шкірі «бігають мурашки», і ти кожною клітинкою відчуваєш — так, саме такою могла бути музика Київської Русі.
До речі: не так давно групі «Воанергес» повірили в далекій Португалії і запросили на один із великих європейських «ворлд–мюзік–фестів». «Фестиваль у місті Сендім, яке знаходиться в Центральній Португалії, — це міжнародний музичний форум етно– і ворлд–музики, що тривав три дні й став змаганням поміж кращими європейськими формаціями цього напряму, — говорить учасник групи «Воанергес» Геннадій Бень (труба, флюгельгорн, ріжок, сопілка, спів). — Сприймала нас публіка просто чудово, хоча наших гастарбайтерів там майже не було. Групи, які грали з нами у той самий день, десь нагадували одна одну відбірною сумішшю балканських ритмів Горана Бреговича з елементами джазу. Нас у Сендімі відзначили як головну музичну знахідку фестивалю, як гурт iз неповторним самобутнім звучанням. До того ж організатори здійснили повноцінний відеозапис нашого концерту, який ми збираємося видати в Україні у форматі DVD».
Про похід на Західну Європу
— Стало відомо, що недавно у Польщі та Великій Британії виникли, незалежно один від одного, два інтернет–сайти гурту «Воанергес». Це правда?
— Це справді так, — відповідає Геннадій Бень. — Після відвідин міжнародного фестивалю в Польщі, у місті Торунь, з нами зв’язалися зовсім молоді дівчата — наші прихильниці. Вони запропонували створити наш сайт у Польщі, аби сприяти розповсюдженню дисків «Воанергес», в організації концертів, у популяризації групи. Інтернет–сайт у Великобританії — це проект нашого земляка, який так само прагне посприяти у просуванні музики гурту. Ми постійно відчуваємо зворотну реакцію слухачів і прислухаємося до них, продовжуємо писати нові пісні, вдосконалюємо звучання і нині готуємо третій альбом — «Бугай–Бугі». Ми точно знаємо, що наша музика далеко не гірша за ту, яка нині звучить в українському інформ–просторі. Більше того, ми впевнені, що наша музика робить людину кращою, глибшою. Взагалі–то ми робимо доволі серйозну музику, до якої більшість людей, на жаль, не звикла, але віримо, що українці — це мудрий поміркований народ, який, зрештою, перестане слухати пісні про «сіськи–піськи», а зверне увагу на цікаві тексти, незвичні, але рідні мелодії.
— Існує статистика щодо українських артистів, які реально гастролюють у країнах Європи, зокрема — у Польщі. Це вже десятки колективів. Між іншим, на концерт «Піккардійської терції» там потрапити простіше, ніж тут, в Україні. Враження таке, що в Польщі українську музику знають і слухають більше, ніж на батьківщині, де, як це не прикро, надають ефіри в першу чергу якимсь «пaющім трусам»...
— Поки держава не повернеться обличчям до своєї культури, нічого доброго не буде. Потрібні гранти. Якщо говорять, що українське у нас слабко купується, треба згадати, що 200 років поспіль над цим добряче «попрацювала» шовіністично–пропагандистська машина Російської імперії, а потім — ще сімдесят років «працювала» імперія радянська. Ясно з якою метою: аби виростити покоління маргіналів–безбатченків. І виростили... Тим, хто творить нині високохудожнє українське мистецтво, потрібні тимчасові гранти, державний протекціонізм, елементарні ефіри на радіо і ТБ. Адже насправді українські артисти виживають хто як може. Звідси, між іншим, виникає прагнення працювати за кордоном, тому що там ставлення до якісної музики адекватне й оцінюється за європейськими мірками.
— Мені здається, є ще один актуальний аспект — щоденна неприхована інформаційна війна між духовністю і бездуховністю...
— Згоден. Ми всі були свідками того, як повстали люди, аби захистити свою душу, ідеали і як наші лідери були не готові до того, аби піти з народом. Найстрашніше те, що у нас за бездуховністю — проаналізуйте репертуар телеканалів — стоять величезні грошові мішки...
Ми ж обрали реставровану нами музику Київської Русі на зламі епох, тобто — дохристиянську і музику Русі похрещеної. Нам цікаво зрозуміти, як Русь язичницька стала християнською, цікаво, як люди тоді розуміли світ та його цінності. Записали два альбоми — «Злата Врата» і «Гайдамаки». Обидва видані компанією «Компмюзік» і зараз розповсюджуються по всій країні. Ми як група не потребуємо попсової розкрутки, оскільки наша музика цілком самодостатня і вимагає тільки одного — чесного, відвертого і взаємокорисного діалогу з нашими слухачами.
ДОВІДКА «УМ»
До складу «Воанергес» входять:
Роман Макогон — клавішні, тексти і музика; Валерій Огородник — гітара, музика і текст; Геннадій Бень — духові інструменти; Валентин Янковський — ударні інструменти; Вадим Соколик — бас–гітара.