Батон із пігулкою

12.08.2010

Голова Полтавської облдержадміністрації Олександр Удовіченко та директор хлібокомбінату «Куліничі» Володимир Мисик підписали «меморандум щодо стабілізації цінової ситуації на соціальні сорти хліба». Згідно з цим документом, аграрії області продадуть згаданому комбінату 20 тисяч тонн зерна продовольчої пшениці за наперед визначеною ціною — 1300 гривень за тонну. Причому цей обсяг сировини для випікання хліба «не виходитиме» за межі Полтавщини і становитиме фактично третину її регіонального резерву з відповідним зберіганням у «державних засіках». Водночас «Куліничі» зобов’язалися впродовж року з дня підписання меморандуму не підвищувати ціни на так звані «соціальні» сорти хліба.

Прикметно, що підписанти «вдарили по руках» уже наступного дня після того, як керівництво асоціації «Полтавахліб», що об’єднує найпотужніші підприємства цієї галузі в області, заявило про необхідність негайно підняти ціну кілограма хліба «десь на одну гривню». Інакше вони через різке подорожчання складових своєї продукції просто не виживуть, оскільки вже зараз змушені працювати собі на збиток, без достатніх запасів борошна, з «вимитими» обіговими коштами і хронічним дефіцитом грошей на зарплату... Щоправда, такі «крамольні» наміри місцевих хлібопекарів одразу наразилися на рішучу заборону з боку очільників облдержадміністрації та контролюючих структур: мовляв, тільки–но спробуйте їх реалізувати — «заклюємо» перевірками і величезними штрафами! За таких умов нечувана щедрість «чужаків» (для непосвячених нагадаємо, що комбінат «Куліничі» має харківське коріння і сьогодні працює вже в кількох областях) багатьма сприймається як спрямована на подальше «захоплення» ринків збуту піар–акція, що не вирішує тієї ж таки «цінової» проблеми для більшості споживачів.

У Полтаві пам’ятають, як чотири роки тому, також напередодні місцевих виборів, згадані «харків’яни» вперше «заходили» в обласний центр. Щоб вгніздити свої торгові точки в найвелелюдніших місцях, вони також укладали з міською владою відповідні угоди, головною «фішкою» яких стали випікання та реалізація «дешевого» хліба для малозабезпечених. Однак такий хліб надходив у торговельну мережу в обмежених обсягах, а його якість не задовольняла навіть невибагливі смаки нужденних... Зрештою, й сьогодні хліб «Куліничів» у Полтаві, м’яко кажучи, не найпопулярніший — набагато ходовішим товаром у їхніх кіосках залишаються різноманітна здоба та кондитерські вироби...

 

ДО РЕЧІ

Кількома днями раніше голова облдержадміністрації Олександр Удовіченко підписав іще масштабніший «меморандум порозуміння» між облдержадміністрацією та майже двома десятками суб’єктів господарювання, що торгують в області ліками. Згідно з цим меморандумом, фармацевти зобов’язалися продавати найпопулярніші лікарські засоби (у доданому переліку налічується 84 позиції) з торговельною націнкою «не вище 25% до ціни придбання». При цьому вони мусять гарантувати ще й наявність згаданих препаратів у своїх аптечних мережах, а також «не допускати необґрунтованого зростання роздрібних цін».

Неважко здогадатися, що й цю угоду очільники області видають ледь не за панацею від усіх «цінових» бід фармацевтичного ринку. Та чи є вона такою насправді? Надто з огляду на те, що термін її дії закінчується 31 грудня 2010 року, тобто саме тоді, коли фактично лише... розпочинається сезонний пік захворюваності, а значить, і потреби в лікарських засобах.