Відповідь України

29.07.2010
Відповідь України

Проукраїнська церковна акція на честь Дня Хрещення зібрала 15 тисяч людей — значно більше, ніж московський патріарх. (Фото Івана ЛЮБИША-КІРДЕЯ.)

«Ето Кірілови?» — здивовано питав один офіціант іншого в кафе по вулиці Володимирській, задивившись на маніфестацію священиків та цивільних із синьо–жовтими прапорами й транспарантами. «Нє, ето ж наши!» — гуртом відповіли йому колега й клієнти.

«Голова» багатотисячної хресної ходи — першоієреї Української православної церкви Київського патріархату — в цей час уже була на Михайлівській площі, а «хвіст» ще був на розі більвару Шевченка й вулиці Володимирівської, неподалік від кафедрального Володимирського собору, де перед тим відбулася Божественна Літургія, яку відслужив Патріарх Київський Філарет. Уздовж на тротуарах, в арках, на ґанках під’їздів, на балконах стояли кияни, привітно споглядаючи вбраних у вишиванки чоловіків і жінок та єпископів і священиків у празникових ризах. «Київська Русь тут, ми у себе вдома, — каже в коментарі «УМ» протоієрей УПЦ КП Олександр Фадєєв, корінний киянин, чий батько свого часу був священиком у Володимирському соборі. — Це наше свято. Задача всякого хресного ходу — освячувати повітря. А Бог з неба покропить — і все освятить. Коли нема звідки ждати допомоги — тоді з’являється Божа поміч».

Хресний хід УПЦ КП, приурочений державному святу — Дню Хрещення Київської Руси–України — вдався на славу. Столиця давно не бачила таких масових українських демонстрацій. За різними оцінками, хода зібрала до 15 тисяч учасників. Відповідь Української церкви на візит московського патірарха Кирила та його підтримку режимом Януковича вийшла сильною й гідною, хоча влада багато зробила для того, аби не допустити в Київ патріотичних вірян з областей.

Дружня атмосфера, усмішки, сяючі очі тисяч людей. У лавах — представники православних парафій з усієї України. Ось іде шістдесятник Василь Овсієнко у вишиванці, якого напередодні завернули на російському кордоні. Неподалік — науковець Максим Стріха, Олег Тягнибок, депутат від БЮТ Павловський. Поряд — хлопці з Чернігівщини, жіночки зі Львова, чоловік із Донеччини. Михайло Іванович з Горлівки каже, що якихось утисків УПЦ Київського патріархату на Донбасі не помітив. «Якщо людина за гроші робить, то утисків боятиметься, а якщо за ідею — Бог вислухає і не дасть чіпати». Донеччанин переконаний, що «Кирил — це чужий замполіт у нашій армії», і запевняє, що приїхав на свято, аби ствердити: у нас є своя церква.

Священство «западенців» і «східняків» іде попереду, співаючи молитви. Далі, в середовищі вірян, постійно «спливають» політичні теми: рейтинги партій, підтримка конкретних політиків. Одна жінка починає скандувати «Геть Кирила з України!», але її спиняють: мовляв, наша маніфестація — не «проти», а «за». Симпатичні дівчата роздають глянцеві летючки з благословенням–тропарем Патріарха Київського і всієї Руси–України Філарета. «Ми шануємо і поважаємо братні православні народи, бажаємо жити з ними в єдності віри й молитви, щоби єдина Помісна українська православна церква була церквою–сестрою, рівною за гідністю з церквами Константинопольською і Московською, Грузинською, Румунською й іншими. Але ми не можемо сприйняти, коли замість єдності у Христі нам хочуть нав’язати єдність під владою іноземного ієрарха», — зазначивпредстоятель УПЦ КП у посланні 28 липня.

То там, то там заспівують патріотичних пісень. Ось крокує Левко Лук’яненко, багаторічний політв’язень. «Російська церква сіє зневіру в нашій державності, вона проти української мови, проти подолання наслідків колоніалізму, — охоче ділиться Левко Григорович своїми спостереженнями. — Вона бере участь у наших виборах. Це політична, а не релігійна організація. Так звана Українська православна церква Московського патріархату постійно демонструє свою залежність від Москви, до неї вона ближча, ніж до українського народу».

Хресна хода все ж не політична акція, тому її організатори прохали учасників не брати з собою прапорів та іншої символіки різних партій. Однак траплялися стяги ОУН і «Братства». А ревнителі ВО «Свобода» масово роздавали учасникам походу прапорці з партійним логотипом.

Із боків колони та на Володимирській гірці маніфестантів супроводжували сотні патрульних міліціонерів, однак жодного ексцесу не трапилося. Закінчилася акція святковим молебнем біля пам’ятника святому князю Володимиру–Хрестителю.

  • Повернення церкви

    До останнього — не вірилося. Не сподівалося, що люди, які десятиліття не ходили до старої церкви, прийдуть до нової. Але сталося. У день першої служби Божої (цьогоріч на Трійцю) в новозбудованій Свято-Покровській церкві в селі Літки, що на Київщині, ледь умістилися всі охочі. А церква велика, ошатна. >>

  • Пристрасті навколо храмів

    На День Конституції їхав у своє рідне село Куликів, аби у тамтешньому храмі на сороковий день віддати належне пам’яті свого родича Василя. По дорозі з Кременця згадував дні нашого спілкування... Водночас не міг позбутися невдоволення, що мушу переступити поріг церкви Московського патріархату. >>

  • Речники кривавого «миру»

    Інцидент 8 травня («УМ» про нього вже писала), коли три найвищі чини УПЦ Московського патріархату«вшанували сидінням» захисників своєї і їхньої Батьківщини (серед яких половина загиблі) — спричинив хвилю шокового здивування і обурення. >>

  • Таємний фронт

    Щодня ми бачимо реальні воєнні дії, які здійснює Росія проти України — обстріли «Градами», артилерійську зачистку мирних населених пунктів. Ми знаємо про «гуманітарну допомогу» з Росії, неспростовні факти постачання Кремлем на Донбас військової техніки та боєприпасів. Як даність уже сприймається інформація про регулярні російські війська на окупованих територіях. >>

  • Скарбниця мощей

    Якби не повість Івана Франка «Борислав сміється», включена до шкільної програми, навряд чи багато пересічних українців дізналися б про невелике місто нафтовиків на Львівщині, де нині мешкає 35 тисяч осіб. Хоча насправді це — особливий населений пункт, єдиний у світі, побудований на промисловому нафтогазовому та озокеритному родовищах із численними джерелами мінеральних і лікувальних вод. >>

  • Після Пасхи — до єднання

    Цього року Великдень відзначали в один день усі християни. А всі православні церкви України, судячи з усього, ще й ідейно «майже разом». Адже Україна стоїть на порозі очікуваного, вимріяного і такого потрібного акту — об’єднання православних церков у єдину помісну Українську церкву. >>