Моя шкільна біографія розпочалася з «нульовочки», або так званого нульового класу. Ніхто мене морально до школи чомусь не готував. Тож одного ранку тато мене розбудив і сказав: «Сьогодні, доцю, ти підеш до школи». Пригадую, що дуже розгубилася тоді: «До школи? А що ж я там робитиму? Я ж ні читати, ні писати не вмію!» — «Так на те і школа, щоб тебе навчити!» — заспокоїв мене батько.
Сьогоднішня школа вчити не хоче. Вчителі мріють, аби їм приводили вже готових першачків, тобто таких, які вміють і читати, і писати, і рахувати. Сіяти добре й вічне стало «напряжно». А тепер ще й Верховна Рада узаконила повне право вчителя бути лінивим — читати й писати нині має навчити вихователька дитячого садка. А чим же тоді займатиметься вчитель? У деяких закордонних країнах дошкільне навчання є обов’язковим, переконує керівництво Міністерства освіти. Правда, воно не уточнює, що йдеться про засвоєння елементарних навчальних навичок в ігровій формі. Якщо вважати це навчанням, то воно в системі наших дитячих дошкільних установ існує вже давно і починається років із чотирьох, стверджує провідний науковий співробітник Інституту психології ім. Григорія Костюка Олександр Губенко. Що підсовують сьогодні нашим дітям, ніхто поки що не каже.
Основним аргументом прихильників одинадцятирічки у ВР є те, що на 12–річну освіту немає грошей. А на навчання п’ятирічок є? У садочках сьогодні не вистачає вихователів, немає спеціально пристосованих до цього приміщень, бракує навчальних програм і відповідних посібників. Але в першу чергу банально не вистачає місць. У деяких селах не те що місць, а й дитсадків немає!
Із чотирьох дитячих садочків, які розташовані неподалік мого будинку, ледь удалося втиснути сина в один. Зовні найгірший і розташований найбільш незручно. Але ми й цьому раді, бо якщо закон таки буде підписаний Президентом і дошкільна освіта з 5 років стане обов’язковою, в садок буде взагалі неможливо потрапити. Моя подруга, в якої дитина часто хворіє, від нововведення в шоці. «Яке навчання з п’яти років? Ми тиждень ходимо в садок, а потім два лікуємося». Досі деякі батьки навіть у шість років не надто охоче віддавали дитину до школи. На цьому й медики наполягають: якщо маля хворобливе, варто рік почекати, щоб організм зміцнів, а імунітет, який формується до шести років, «познайомився» з більшістю дитячих інфекцій. Та й чи можна компенсувати роком, відібраним у дитинства, той обсяг знань, який учень має засвоїти у 17—18 років? Очевидно, що ні.
Інша моя знайома радіє, що її син не вчитиметься 12 років. «Ну уяви собі, як я свого бовдура заставлятиму в 19 років учити уроки?» — сміється вона. Але якщо дорослого хлопця треба заставляти робити уроки, то скажіть, будь ласка, що він узагалі робить у школі? Коли ми нарешті зрозуміємо, що школа — не місце, де можна пересидіти пару років перед армією, «сімейно–строітєльним» чи чимось подібним?
Робота «регіоналів» вражає: задумали — трах–бах зробили. Не проконсультувавшись із фахівцями, не зваживши всі «за» і «проти». Ті експерименти, які ми сьогодні спостерігаємо в освіті, лякають. Надумалися змінити правила вступу — зробили це за якихось кілька місяців до вступної кампанії. І втратили більше десяти мільйонів гривень під час ЗНО. Скільки це шкільних автобусів можна було купити і комп’ютерних класів? Чи хтось рахував? А чи рахував хтось, скільки надрукованих із розрахунку на 12–річку підручників потрапить на смітник після чергової «оптимізації» середньої освіти?