«Готуємо Центр сучасного мистецтва, який збудує Девід Чіпперфілд»
— Я — мексиканський американець, вчився у США. Мистецтво і ставлення суспільства до культури цікавили мене з дитинства. Я міг би бути професором університету, міг би співпрацювати з американським чи мексиканським урядом, але причина, чому я вибрав професію куратора сучасного мистецтва, дуже проста. Моя діяльність тісно пов’язана з митцями, я маю справу з різноманітною публікою: молоддю, студентами, старшим поколінням. Сьогодні культура охоплює широкі пласти: вона говорить про нашу ідентифікацію, куди ми хочемо піти. Якщо 100 років тому мистецтво було підпільною діяльністю, вимагало спеціальної освіти, то сучасне мистецтво максимально прийнятне для всіх. Крім того, я вважаю, що у світовій культурі латиноамериканське мистецтво найбільш динамічне. Тому я працюю куратором колекції сучасного латиноамериканського мистецтва, власником якої є Еухеніо Лопес Алонсо, та живу в божевільній країні Мексиці.
— У чому полягає ваша робота?
— Моя діяльність схожа на дзеркало. У Європі я популяризую латиноамериканських художників, а в Мексиці — європейських. Організовую виставки в Чилі, Уругваї, Бразилії, Аргентині, твори для яких позичаю в приватних і публічних колекціях, продюсую каталоги, читаю лекції. Я не займаюся бізнесом у мистецтві, я є радником власника колекції «Хумекс».
— Чим колекція «Хумекс» така особлива?
— У наших фондах зберігається понад 2200 робіт. Тут переважає сучасне мексиканське мистецтво, однак колекція є міжнародною і представляє різні покоління. До неї входять як класичні творці — Енді Уорхол, Джефф Кунс, так і молоді латиноамериканські митці, яких ми показуємо в міжнародному контексті. Адже важливо зберегти діалог між поколіннями, баланс між живописом, відео–артом, інсталяцією, скульптурою та не порушити розуміння світу, яке несе в собі сучасне мистецтво. Ви знаєте, що в індіанській культурі перед тим, як будувати будинок чи створити проект, питають себе, що з цього залишиться через три–п’ять поколінь. Важливо зберегти дух культури. «Хумекс» зберігається під Мехіко, на заводі з виробництва соків. Ми маємо там у підвалах галерею й фонди. Хоча за 10 років існування колекції вона значно поповнилася, стало більше відвідувачів і зросли грошові вкладання, тому ми почали будувати у центрі Мехіко власний Центр сучасного мистецтва, спроектований англійським дизайнером Девідом Чіпперфілдом (однією з визначних робіт цього архітектора–модерніста є відбудова Нового музею в Берліні, Чіпперфілд працює здебільшого у Німеччині та Японії. — Ред. ). Плануємо відкрити його у 2012 році.
«Гроші від держави ви не отримаєте»
— Вікторе, вам особисто що більше подобається в сучасному мистецтві — те, що спрямоване на традицію, чи роботи актуальних художників?
— Найкраще мистецтво те, що поєднує актуальне і традиційне. Найважливіший для Мексики митець — це Габріель Роско. Він працює в міжнародному контексті. Інколи його роботи дуже споріднені з мексиканською культурою, в них можна побачити колумбійську геометричну ідею, але це не впадає в очі. Є дуже молоді мексиканські митці Міхаель Кадро і Морено, які працюють над темою соціального насильства, але вони використовують міжнародну мову. Хорошим художником стає той, хто поєднує локальне і глобальне.
— Яке ж тоді місце народного мистецтва в Мексиці?
— Етнічне мистецтво в Мексиці дуже живе, воно є невід’ємною частиною культури в повсякденному житті. Ручна робота народних умільців — це ніби спротив глобалізації. Коли їдеш у село, можеш купити етнічні речі. У містах на фольклорні роботи треба уважно дивитися, щоб знизу не було написано: «Зроблено в Китаї».
— Сучасне мистецтво Мексики відрізняється від мистецтва Чилі, Аргентини?..
— У мексиканському мистецтві відчувається історія, культурне життя, майя. У Південній Америці, Уругваї зокрема, зв’язок із минулим почали відтворювати тільки останнім часом, вони більше дивляться на Європу, через те зробили незначний внесок у сучасне мистецтво. Найкраще сучасне мистецтво розвивається в Мексиці та Бразилії. Динаміка мистецтва включає в себе митців, музейних професіоналів, кураторів, журналістів, інституції, колекціонерів і мистецький рух. Коли є всі елементи, тоді мистецтво динамічне. Наприклад, в Чилі є великі митці, але немає хороших галерей або немає колекціонерів. Тому немає впливу на сучасне латиноамериканське мистецтво.
— Чи держава в Мексиці й Бразилії фінансує проекти сучасних художників?
— У Мексиці, як і будь–де у світі, мистецтво стає більш приватною сферою. Ситуація така: держава хоче, щоб приватний сектор підтримував мистецтво і культуру, але не дає за це ніяких пільг. Тому політика підтримки мистецтва у нас дуже заплутана і примітивна. Професіонали мистецтва мають розуміти економіку і знати, як приносити гроші. Від держави ви їх не отримаєте.
— Те, що ви розповіли про «Хумекс», дечим нагадує український PinchukArtCenter. Були там?
— Щойно звідти. У Мексиці не приділяють стільки уваги сексуальності. Мені було цікаво подивитися, як ця тема презентується в Києві. Ми маємо роботи відомих художників, яких я побачив у Pinchuk Art Center, але в нас вони інші за змістом.
«Мистецький арсенал» може стати потужним центром сучасного мистецтва»
— Вікторе, ви більше відомий як куратор. І лише один раз засвітилися як продюсер. Що стало причиною зміни фаху?
— Я куратор, який одного разу долучився до документального кіно. Коли режисер Емі Стечлер взялася знімати кіно про Фріду Кало, попросила мене допомогти. Документальний фільм про Фріду Кало — це частина арт–виставки. Взагалі, я би хотів зробити такий проект — 120—190–секундні ролики про певного митця на один епізод.
— І почали з Фріди?
— Я її обожнюю. Вона дуже містична, індивідуальна й щира жінка: для неї не було меж між приватним і публічним, між мистецтвом і власним життям. Вона любила фольклор, народне мистецтво, інколи вдягалася по–народному, інколи — як чоловік. Для багатьох сьогоднішніх творчих особистостей, Мадонни у тому числі, Фріда стала натхненням. Вона, як магніт, який притягує, як екран, на який ви проектуєте все, що хочете.
Я був у багатьох містах, де в людей різні думки щодо неї. Фріда Кало насправді перша, хто видумував всілякі історії про своє життя. Вона пережила все — хворіла, була жінкою, коли для жінки був важкий час, але завжди знаходила спосіб виразити себе.
— Багатьом цю художницю відкрив фільм «Фріда» Джулі Теймор. Що ви про нього думаєте?
— Це хороша презентація Фріди Кало, яка викликає повагу. Зараз у Румунії Фріду Кало називають мексиканським художником румунської природи, в Німеччині Фріда — мексиканський художник німецької природи, в Угорщині — вона угорської природи. Тепер всі хочуть Фріду Кало.
— У Київ ви привезете документальний фільм про Фріду, щоб її теж хотіли?
— В Україні я — розвідник. Приїхав сюди, бо мої колеги у захваті від «Мистецького Арсеналу». Я вивчаю його можливості й що з колекції «Хумекс» можна сюди привезти. Цієї осені презентую в Києві відеоінсталяції мексиканських художників і документальний фільм про Фріду Кало. «Мистецький Арсенал» може стати потужним центром сучасного мистецтва. Я зачарований, що навпроти нього розташована Лавра, де відчувається відданість духу. На це треба зважати, організовуючи виставки — так, щоб сучасне мистецтво в «Арсеналі» було цікаве молодим людям, яким наплювати на історію, і тим, хто ходить у Лавру.