Про подорожчання бензину різних сортів і дизпалива попереджали представники компаній «Лукойл» і «Транснафта», пояснюючи це світовою кон'юнктурою. Дехто ж з аналітиків помітив зв'язок між оголошенням про введення ПДВ-рахунків в Україні й першими стрибками цін на ринку нафтопродуктів. І ось сталося (як, до речі, стається щовесни і щоосені). Утім цього разу це подорожчання має свої нюанси.
Не помітив цього тільки Антимонопольний комітет України (АМК): він вважає обгрунтованим підвищення цін на нафтопродукти в країні, що спостерігалося в лютому і з початку квітня цього року. Нафтопродукти подорожчали за цей період на 3—9 відсотків. Як заявив начальник першого управління досліджень і розслідувань АМК Петро Амброзевич в інтерв'ю УНІАН, подорожчання нафтопродуктів зумовлене підвищенням світових цін на нафту, збільшенням експортного російського мита і зростанням сезонного попиту.
Представник АМК також зазначив, що Антимонопольний комітет у зростанні цін не вбачає будь-якого свідчення про змову нафтових компаній. Комітет поінформував про підвищення цін уряд , зокрема Міністерство економіки і з питань європейської інтеграції, і продовжує здійснювати моніторинг ринку.
Нагадаємо, уряд наприкінці лютого 2004 року підписав меморандум про співпрацю з представниками нафтопереробних заводів країни. Цей документ містить зобов'язання виробників забезпечити стабільні ціни на нафтопродукти. Зокрема, НПЗ зобов'язалися поставляти українським аграріям на час посівної і збиральної кампаній дизпальне за фіксованою ціною 1700 гривень за тонну. Водночас, за даними UPECO, з початку року бензин марки А-76 подорожчав на 12 відсотків, високооктановий бензин А-92, А-95 і дизпальне — на 14. Хто є господарем на цьому ринку — відомо: в Україні працюють шість нафтопереробних заводів, чотири з яких контролюють російські компанії. 95 відсотків нафти, що імпортується в Україну, — російська. При цьому зауважимо, що з квітня 2004 року РФ підвищила експортне мито на нафту на 3,7 відсотка.
Експерти нафтового ринку прогнозують подорожчання нафтопродуктів в Україні найближчим часом ще на 10—12 відсотків. Виконавчий директор UPECO Сергій Куюн вважає, що головною причиною подорожчання нафти на українському ринку є зменшення обсягів нафти, які раніше потрапляли сюди. Відтепер Росія спрямувала цей потік нафтосировини до Європи через Балтійську трубопровідну систему (БТС), про що ще рік тому попереджали українські аналітики, зокрема Спеціальний уповноважений з питань ЄАНТК Олександр Тодійчук. Упродовж останніх чотирьох місяців потужності БТС зросли на 24 мільйони тонн, повідомляє UPECO. «Оскільки у постачальників з'явився прямий доступ до далекого зарубіжжя, обсяг вільної нафти на російському ринку зменшився», — зазначив експерт. Дії російської Транснафти підтверджують ці прогнози: з 1 квітня компанія призупинила транзит сировини через термінал «Південний».
Отже, тепер ціни диктують не власники заводів, а продавці, які мають доступ до міжнародних ринків. Раніше через обмежені експортні можливості російським нафтовидобувникам доводилося продавати нафту українським НПЗ за значно нижчою від світової ціною. Проте деякі експерти не виключають елементу узгодженості дій найбільших нафтових компаній. Зокрема, директор науково-технічного центру «Психея» Сергій Сапегін висловив сумнів щодо того, що всю нафту, яку використовують як сировину для НПЗ в Україні, купують на вільному ринку і що діяльність НПЗ — збиткова. «Говорити про прогнозоване зростання цін за ситуації, коли ця величина визначається швидше вольовим рішенням найбільших операторів, ніж ситуацією на внутрішньому ринку, важко», — додав він.
Відбуваються ці подорожчання на тлі зусиль, які докладає українська сторона для завантаження нафтопроводу «Одеса—Броди». Зокрема, в Транснафті свою відмову від експортного маршруту через термінал «Південний» пояснили намірами Кабінету Міністрів розпочати активну експлуатацію цього магістрального трубопроводу з травня. Крім цього, частину резервуарів у Бродах зайнято українською нафтою, призначеною для експерименту з прокачування різних сортів нафти трубопроводом «Дружба», і це не дає змоги зберегти торішній обсяг експорту російської нафти, пояснили в Укртранснафті, повідомляє агентство «Українські новини». У свою чергу, «енергетичний» віце-прем'єр Андрій Клюєв може записати собі в актив те, що справа стосовно проведення експерименту з почерговим перекачуванням різних сортів нафти зрушила з місця. Державна компанія «Укртранснафта» погодила з чеськими «МЕРО», «Уніпетрол» і словацькою «Транспетрол» умови проведення технічного експерименту з прокачування нафти з Бродів системою магістральних нафтопроводів «Дружба» на нафтопереробний завод у Кралупах (Чехія). Проте в Укртранснафті не назвали терміни проведення експерименту, зазначивши, що він може закінчитися до середини травня, повідомляє агентство «Українські новини».