Будівництво нового саркофага над зруйнованим блоком Чорнобильської атомної електростанції вже не перший рік переноситься. Це пояснюється різними причинами. Одна з них — сумніви вчених щодо прийнятності будівництва саркофага у вигляді арки. Фахівці вказують і на відсутність технічних засобів для виконання запропонованого проекту, і на непридатність матеріалів для створення поверхні арочної конструкції, що не може гарантувати в подальшому надійного захисту людей та довкілля від радіаційного випромінювання.
А провідний конструктор конструкторського бюро «Південне» Олександр Дорожко і взагалі дійшов висновку про недоцільність застосування саме арочної конструкції чорнобильського саркофага. Він уже розробив відповідний проект, у якому пропонує виконати об’єкт «Укриття» прямокутної форми. Більше того, свій винахід Олександр Іванович уже запатентував і наполегливо намагається з ним достукатися до відповідних структур.
«За проектом, який хочуть втілити в життя, ажурна арка заввишки 110 та шириною 250 метрів зовні має бути облицьована трьома шарами гофрованого заліза, а зсередини — двома шарами двоміліметрової нержавіючої сталі, — пояснює Дорожко. — Ця конструкція має бути дуже легкою, щоб її можна було насунути на старий саркофаг. Водночас для забезпечення надійної радіаційної безпеки об’єкта арку мають виготовляти з якогось монолітного матеріалу, що неминуче призведе до нарощування маси споруди. Жодна сучасна техніка таку арку не підніме, не кажучи вже про її транспортування. А по–друге, ніхто не дасть гарантії, що така важка споруда під час експлуатації не зруйнується під впливом природних чинників. Наприклад, під час ураганного вітру чи сильного снігопаду.
Такі застереження тим паче слід сприймати на повному серйозі, виходячи з досвіду інших країн. Так, у 2004 році в Москві обвалилася покрівля в аквапарку. Згодом аналогічна трагедія сталася в одному з терміналів аеропорту імені Шарля де Голля у Франції. У 2006 році внаслідок снігопаду зруйнувалася покрівля тоговельно–виставкового комплексу в польському місті Катовіце... У більшості випадків були людські жертви.
Як пояснює Олександр Дорожко, його варіант базується на використанні відповідних матеріалів із надзвичайно високими захисними характеристиками. До того ж він пропонує будувати конструкцію поруч із місцем встановлення. А пересувати окремі блоки до місця монтажу можна буде за допомогою нового транспортного засобу, який також є результатом авторських напрацювань Дорожка.