Бізнес вичікує — склади повні
Нині у Держмитслужбі відмовляються пояснити, чому не виконано план надходжень до бюджету за березень. Мовляв, нова команда щойно прийшла і за помилки попередників не відповідає. Натомість тут радо говорять про здобутки першої половини квітня на митниці. Одним з них є те, що структура імпорту вже у квітні різко змінилася: бізнесмени почали декларувати брендовий одяг, дорогі аксесуари та годинники, які досі офіційно не ввозилися. «Окремі бізнесмени зрозуміли, що ми не збираємося оформляти шкіряні куртки, як гумові калоші, тож почали сплачувати повну митну вартість, — зазначає пан Дороховський. — Водночас, так роблять далеко не всі. Бізнес вичікує, сподіваючись, що все минеться і буде по–старому. Склади на кордоні з Польщею забиті товаром, тисячі контейнерів не розвантажують в Одесі. Чого чекати?».
Варто відзначити, що чимало контейнерів із товаром «розмитнили» не з доброї волі їхніх власників. Пан Дороховський визнав, що контейнери в «перлині біля моря» митники відкривали разом з оперативниками СБУ, як раніше і обіцяв новий голова ДМСУ Ігор Калєтнік. Саме тут знайшли дорогий брендовий одяг та аксесуари, що дозволило в рази збільшити митну вартість. «Недоторканними» в порту Одеси лишаються ще близько п’яти тисяч контейнерів із товаром. Але й до них черга дійде, впевнені в Держмитслужбі.
«Це не популярні заходи, — визнає Олександр Дороховський. — Але інакше ситуацію не перевернути. Ми побачили, що мінімальна планка податкового навантаження на один контейнер становить десь 160—180 тисяч гривень. Звісно, десь може бути й менше, але наша співпраця з СБУ засвідчила, що ця цифра — далеко не межа».
Митники кажуть, що в результаті щоденні надходження платежів до бюджету зросли майже на третину — тобто йдеться про майже 330 млн. грн. Що цікаво, податкове навантаження на один контейнер різко зросло, більше грошей йде до бюджету, але самі обсяги імпорту впали на третину — бізнес вперто вичікує «з моря погоди». Приклад по Одесі: якщо у першому кварталі за добу в середньому оформляли 180 контейнерів (і це враховуючи різдвяні канікули, коли активність імпортерів найнижча), то у квітні — лише 120 контейнерів.
Пливуть пароплави — привіт митниці!
Директор Департаменту митної вартості та класифікації Сергій Сьомка наводить інший яскравий приклад щодо оформлення теплоходів в Одесі: якщо раніше з одного теплохода до бюджету надходили 500 тис. грн., то зараз — 5 млн. грн. За його словами, митній службі вдалося вивести з «тіні», насамперед, митну вартість таких товарів, як жіночі костюми, чоловічі піджаки, взуття, велосипеди тощо. Що й казати, лише на велосипедах митна вартість зросла ледь не в п’ять разів. «Бо раніше в нас, згідно з митними деклараціями, лише велосипедні рами ввозили, а самих велосипедів не було», — каже пан Сьомка. Нині ж для велобайків саме сезон, тому вичікування для цієї групи імпортерів означає ще більші збитки.
Про необхідність виведення внутрішнього ринку з «тіні» позавчора нагадав підлеглим під час наради і голова Держмитслужби Ігор Калєтнік. На його думку, завдяки «детінізації» імпорту митна служба може збільшити надходження до держбюджету, щонайменше, на 20 млрд. грн. Підтримку митникам уже готові надати в уряді. Віце–прем’єр–міністр Сергій Тігіпко днями заявив представникам європейських ділових кіл, що першочерговим завданням є подолання корупції на митниці.
«Ви бачите, що робиться на митниці, і думаю, що у вас виникають проблеми, пов’язані з цим. І я можу сказати так: якщо ми і далі імпортуватимемо все взуття по одному долару, а в кожній коробці буде по дві пари, то ніколи в нас не буде ні власного виробництва взуття, і ніколи не буде нормального бюджету», — сказав пан Тігіпко. Віце–прем’єр–міністр запропонує уряду визначити сотню основних позицій експорту і визначити орієнтовну ціну кожної, щоб контролювати її на митниці.