Без «морської хвороби» і шкоди для довкілля
Першими з «невтаємничених» білосніжний катамаран «Сонячна планета» (PlanetSolar) побачили журналісти провідних світових ЗМІ. Презентацію проводив командир корабля Рафаель Домжан. «Це унікальне почуття — бачити перед собою корабель, про який я так часто мріяв», — зізнався капітан.
На озерах Швейцарії вже ходять кілька суден (і навіть одна туристична субмарина), які частково працюють від сонячних батарей. Але «Сонячна планета» наразі є найбільшим у світі кораблем, який споживає винятково енергію сонця і не забруднює навколишнє середовище жодними шкідливими викидами.
За словами капітана, будівництво судна тривало 13 місяців і обійшлося у 18 млн. євро. На борту 31–метрового «сонячного катамарана» завширшки 15 метрів і висотою 7,4 метра може розміститися до півсотні пасажирів. На даху корабля, який здатен розвивати швидкість до 15 морських вузлів (25 км/год), розміщені 500 кв. м чорних сонячних панелей. Гідро– та аеродинамічна форма катамарана дозволить йому рухатися плавно навіть по штормових хвилях. Тож тим, хто страждає на «морську хворобу», подорож на «Планеті» має сподобатися.
Поки що «Сонячна планета» стоїть в ангарі. Спустять на воду її трохи пізніше, а потім корабель візьме курс на Гамбург, де у травні стане головною сенсацією на святкуванні 821–ї річниці заснування місцевого порту. Випробування корабля у відкритому морі заплановані на червень–вересень. Якщо все буде добре, у квітні наступного року катамаран вирушить у навколосвітнє плавання.
Танкер «сонце» не потягне, а траулер — запросто
У минулому людство вже мало екологічно чистий морський транспорт — вітрильний. Але сучасні гігантські вантажні кораблі й танкери вітрилом не зрушити. Щоправда, й сонячною енергією поки що теж. Тому автори проекту «Сонячна планета» не стверджують, що їхня розробка швидко знайде практичне застосування в комерційних морських перевезеннях. Першу подорож навколо світу під сонячним «вітрилом» вони мають намір здійснити з метою пропаганди чистих джерел енергії. «Наша головна мета — продемонструвати, що ми вже сьогодні маємо технології завтрашнього дня. І що ці технології — практичні, надійні, придатні до застосування та цікаві з економічної точки зору, — наголосив в інтерв’ю агенції «Франс пресс» 38–річний капітан Рафаель Домжан. — Ми не стверджуємо, що всі кораблі світу можна перевести на сонячну енергію, але вздовж екватора плаває велика кількість рибальських траулерів, інших кораблів, які пересуваються з місця на місце лише кілька годин на добу. Було б просто чудово, якби вони працювали на сонячній енергії».
Навколо світу за 140 днів
У навколосвітнє плавання 60–тонна «Сонячна планета» вирушить без пасажирів. Десятки гостей, включно з журналістами та активістами екологічних організацій, підніматимуться на борт корабля під час заходів у порти по маршруту плавання. Він пролягатиме якомога ближче до екватора, щоб сонячні панелі корабля вловлювали максимальну кількість сонячних променів.
За 140 днів подорожі катамаран подолає близько 40 тис. км: перетне Атлантичний океан, далі через Панамський канал вийде в Тихий, потім пропливе Індійський океан і через Суецький канал увійде в Середземне море. Заплановано зупинки в портах Нью–Йорка, Сан–Франциско, Дарвіна (Австралія), Гонконга, Сінгапура, Абу–Дабі та Марселя. Хоча маршрут може дещо змінитися. Оскільки біля Африканського Рогу, де він спершу мав пролягати, діють сомалійські пірати, організатори розглядають варіант, за якого корабель, замість пропливати через Суецький канал, обігне Африку навколо Мису Доброї Надії.
ЛЮДИ
Капітан і його команда
Рафаель Домжан походить зі звичайної швейцарської родини. Після закінчення школи заробляв на життя водієм машини швидкої допомоги, провідником та рятувальником у горах. Але його ніколи не полишало пристрасне бажання реалізувати свою мрію — здійснити навколосвітню подорож з використанням мінімальної кількості енергії.
З 2003 року Домжан разом з однодумцями з компанії Horus Networks почав засипати великі комерційні фірми електронними листами з пропозицією підтримати перший у світі «сонячний» проект. Але на той час ідеї використання альтернативних джерел енергії ще не увійшли в моду. Лише в лютому 2008 року Рафаелю вдалося заручитися підтримкою потужних партнерів та роздобути кошти на фінансування «Сонячної планети». Сьогодні на проект, який реалізує однойменна швейцарська компанія PlanetSolar, працює понад сотня людей у різних країнах світу.
Штурманом корабля і єдиним членом команди, окрім капітана, під час навколосвітнього плавання буде громадянин Франції та однодумець Домжана — Жерар Д’Абовіль. У 1980 році він увійшов в історію світового мореплавства, коли сам–один на веслах переплив Атлантичний океан, а через 11 років закріпив свою репутацію одного з найкращих сучасних мореплавців, повторивши цей подвиг уже з Тихим океаном. Про морські пригоди відчайдуха написано чимало книг — як його власного авторства, так й інших письменників. Авторитет Жерара Д’Абовіля як спортивної легенди та чинного президента Асоціації судноплавних і водних видів спорту Франції допоміг зібрати кошти на реалізацію проекту «Сонячна планета», до якого він причетний від самого початку. Зокрема, 300 тис. швейцарських франків на будівництво корабля виділило міністерство закордонних справ Швейцарії. Спонсорами виступають також швейцарські кантони Вод та Невшатель, де мешкає Рафаель Домжан.
ПОГЛЯД У НЕБО
«Імпульс» переселився й тренується в небі
Літак на сонячних батареях готується до навколосвітнього польоту
Принагідно не можна не згадати про поточний стан іншого швейцарського проекту — літака на сонячній енергії, що його реалізують пілот Андре Боршберг та представник славетної швейцарської родини мандрівників і дослідників Бертран Піккар. У червні минулого року автор цих рядків побував в ангарі швейцарської військово–повітряної бази Дюбендорф, де мав нагоду «помацати» літак «Сонячний імпульс» за тиждень до його офіційної презентації світу. Відтоді машину із сонячними панелями на крилах встигли випробувати в польоті на малих висотах над аеродромом Дюбендорф, а потім знайшли літаку нову базу.
Місяць тому машину з розмахом крил, як у «Боїнга–747» (64 метри), та вагою з невеликий легковий автомобіль (1600 кілограмів) розібрали на три частини й перевезли на військовий аеродром Пайєрн поблизу Невшательського озера на заході Швейцарії. «Переселили» з міркувань безпеки. Дюбендорф міститься в густо забудованому передмісті Цюриха, а Пайєрн — у більш рівнинній та менш населеній частині країни. Тут «Сонячний імпульс» здійснюватиме випробувальні польоти на великих висотах та в нічний час. Перший півторагодинний політ на висоті 1000 метрів відбудеться в середині березня, на квітень заплановані польоти на висоті 8500 метрів, а на червень — перший 36–годинний безперервний політ.
Разом із літаком до Пайєрна переселилася й група у складі півтора десятка фахівців, які відповідають за випробування. Очолює її перший швейцарський астронавт Клод Нікольє. Окремі матеріали літака й надалі випробовують у Дюбендорфі. Ще одна група вже цієї весни почне розробляти другий зразок літака, в якому буде усунуто вади першого.