То берег лівий треба їм, то берег правий

11.02.2010
То берег лівий треба їм, то берег правий

Цей міст поки що існує лише в проекті. (Фото автора.)

«Запорізький тягар державної ваги» — під таким заголовком пресслужба Рахункової палати України у лютому оприлюднила висновок Колегії щодо фінансового забезпечення транспортної розв’язки в Запоріжжі. Загальновідомо, що аварійність і низька пропускна спроможність діючих мостів­ветеранів імені Преображенського та автопереходу греблею ДніпроГЕСу упродовж останніх років стали ахіллесовою п’ятою соціальної інфраструктури регіону, гальмом розвитку загальнодержавної транспортної системи України. Члени Колегії Рахункової палати нагадують, що за вирішення проблеми Кабмін узявся ще у 2004 році, ухваливши рішення про будівництво сучасної автомагістралі через Дніпро (кошторис проекту — 1,9 млрд. гривень, термін реалізації — 2009 рік). На дворі вже — 2010й, а сполучення між ліво та правобережною частинами як Запоріжжя, так і всієї України досі не вирішене.

 

Аби пришвидшити вирішення проблеми, дійшли висновку члени Колегії, необхідно змінити статус «довгобуду». Інакше субвенції з держбюджету міській казні на будівництво автомагістралі і надалі використовуватимуться неефективно. Як встановила Рахункова палата, «у 2006—2009 роках допущено порушення фінансово­бюджетної дисципліни та чинного законодавства на 144,8 мільйона гривень», позаяк «міськуправління капітального будівництва використовувало кошти субвенції без належного контролю «Укравтодору» і Запорізької міської ради». Об’єкт віднесено до комунальної власності громади, однак за проаналізований період із міського бюджету на споруду було виділено лише 3,4 млн. гривень — 3,8 відсотка від визначених обсягів! Мізер на тлі мільярда, що «приплив» до Запоріжжя за роки будівництва зі столиці, тобто з державної казни. З огляду на таку обставину, логічним є подив Рахункової палати з приводу зволікання з наданням споруджуваній автомагістралі статусу об’єкта дер­жавної власності. Лише так можна впорядкувати управління ресурсами, що задіюються на його зведення, скоординувати дії низки міністерств та відомств.

Рахункова палата акцентує: уряд та «Укравтодор» у 2006 році зігнорували результати аналогічної перевірки, що врештірешт унеможливило здачу мостів за графіком, спричинило перегляд кошторису довгобуду. Упродовж майже трьох років урядники «узгоджували» фінансові показники уточненого титулу будови, і проектувальники таки довели, що для завершення будівництва наразі необхідно ще 4,4 мільярда гривень.

Отже, кошторис зріс до 5,311 мільярда, один із яких уже витрачено. Але, констатує Рахункова палата, на жодній із п’яти перед­бачених першою чергою будівництва транспортних розв’язок роботи не завершено, а спорудження другої черги будівництва ще й не розпочато. Це факт. Як і те, що призупинення робіт лише ускладнить ситуацію: підтримка у належному стані вже збудованих конструкцій, як і їхнє (з часом) відновлення також влетить у копієчку.

«Рахункова палата України допомогла міській владі Запоріжжя ще раз привернути увагу уряду до проблем порушення технології будівництва мостів, — повідомила днями пресслужба мерії. — Узявши до уваги висновки Рахункової палати, Мінрегіонбуд нарешті ухвалив новий титул будівництва мостів у сумі 5 мільярдів 311 мільйонів гривень...». За словами заступника міського голови Наталії Новак, перевірку ініціював міськвиконком, аби Кабмін врештірешт «помітив» незадовільне фінансування будови. Що і спричинило порушення технології. А «непрозору долю» майже півтораста мільйона гривень віцемер пояснила тим, що «спорудження здійснювали за недосконалим законодавством, яке не забезпечувало чіткого нормативноправового регулювання щодо фінансування будівництва...». Надто жорсткі, далекі від оптимальних, умови проведення тендерів чи оплати проектних робіт, каже пані Новак, і спричинили низку свідомих порушень. Саме тому упродовж лише останніх трьох років влада регіону і міста відправила понад триста подань до столиці, дещиця яких стосувалася змін і чинного законодавства, стату­су майбутньої автомагістралі на державний...

Можновладні гості з Києва завше обіцяли, зазвичай перед черговими виборами, усе, що було актуальним для запоріжців: щедріші кошти, ліпші закони... Роки минали, а міст і нині там. Майже. Бо ж офіційно визнано, що новий автоперехід через Дніпро у Запоріжжі — об’єкт загальнодержавного значення, й уточнені титул і проект будівництва треба затверджувати негайно. Автотранспортна магістраль — унікальний об’єкт зі складними мостовими переходами, вона має багатофункціональне призначення. Відтак фінансування будови буде передбачено бюджетом 2010 року, прийняття якого — на часі.

А втім ухвалення основного фінансового документа країни не гарантує вчасного надходження коштів. Під час селекторної наради наприкінці січня голова Запорізької ОДА Олександр Старух акцентував увагу Прем’єр­міністра Юлії Тимошенко на затримках проплат Державним казначейством: «Це — системна проблема, з якою ми стикаємося постійно. Формально кошти перераховані, але «живих» грошей область отримати не може».