Шість разів відміряли — результат той самий

09.02.2010

Під час другого туру виборів проводилося одразу шість екзит–полів. Така кількість — це певний перегин демократії. Та все ж варто підкреслити як позитив той факт, що всі без винятку опитування показали приблизно однаковий результат: по–перше, вони демонструють перемогу Віктора Януковича, по–друге, різниця між показниками кандидатів, за даними різних контор, не перевищує 1,5%. «Це велика точність», — зазначила в коментарі «УМ» науковий керівник Фонду «Демократичні ініціативи» Ірина Бекешкіна.

Станом на вчорашнє обіддя (коли в Центрвиборчкомі було опрацьовано 98,5% бюлетенів) найбільш близькими до офіційних результатів виглядали дані Національного екзит–полу, що проводили Фонд «Демократичні ініціативи», Київський міжнародний інститут соціології та Центр Разумкова, а також дослідження, що проводилось на замовлення «Шустер студіо».

Згідно з Національним екзит–полом, у другому турі за Віктора Януковича проголосувало 48,5 відсотка виборців, а за Юлію Тимошенко — 45,7%; «проти всіх» — 5,6%. Було опитано 16 332 респондентів на 300 виборчих дільницях; загальна похибка не перевищує 2,5%.

Слід відзначити, що в першому турі дані Національного екзит–полу якраз навпаки дали найбільший крен убік, порівняно з офіційними підсумками. Перед другим туром соціологи міркували над тим, щоб змінити методологію опитування. Але технологію залишили незмінною: інтерв’юери опитували кожного шостого виборця на вибраних дільницях.

«Ця методика більш тонка, вона не пов’язана з озиранням на явку: вона сама й «контролює» явку, — зазначила в коментарі «УМ» Ірина Бекешкіна. — У першому турі ми не могли повноцінно застосувати цю методику. Цього разу на дільницях працювало по три інтерв’юери, а минулого разу — по два». Пані Ірина каже, що 17 січня соціологи не встигали опитати кожного шостого, особливо в містах середніх розмірів (не в обласних центрах). «У нас вийшов недобір по містах. Насамперед це стосується Сходу і Півдня», — пояснила Бекешкіна.

Ще один крок до точності — у другому турі соціологи виконали план по кількості охоплених дільниць: інтерв’юери працювали на 300 ДВК, а в першому турі через недофінансування їхню кількість довелося скоротити до 240. Цього разу проблем із грішми не було.

Студія Шустера застосовувала схожу методику опитування, що й соціологи Національного екзит–полу. За даними дослідження «Шустер студіо», Віктор Янукович отримав підтримку 48,7% виборців, а Юлія Тимошенко — 45,6% («проти всіх» — 5,7%). Було опитано 20 000 осіб на 350 дільницях.

Телеканал «Інтер», який замовляв екзит–пол і в першому турі, цього разу вирішив провести... аж два! Опитування Центру соціальних і маркетингових досліджень «Соціс» виявило в Януковича 49,6%, а в Тимошенко — 44,5% (проти всіх — 5,9%). Дані екзит–полу фонду «Громадська думка» («ФОМ») і Ukrainian Sociology Service продемонстрували схожі результати: у Януковича — 49,7%, у Тимошенко — 44,6%, не підтримали жодного кандидата — 5,6%. У першому турі ці три контори працювали на один екзит–пол. Що ж до репрезентативності, то «Соціс» опитав 20 тисяч виборців більш ніж на 600 дільницях, а дует «ФОМ» і USS — 15 тисяч респондентів на 300 ДВК.

Опитування на виході з дільниць замовляв ще один телеканал — ICTV. За даними дослідження, що провела соціологічна компанія GFK, Віктор Янукович набрав 49,3%, а Юлія Тимошенко — 45,3%. Всього опитано 21 635 виборців.

Шостий екзит–пол проводила компанія Research & Branding Group. Як завжди буває в R&B, Янукович переважає найбільше і майже перевалив за 50–відсотковий бар’єр. За Тимошенко проголосували 44,8%. Усього було опитано 10 000 виборців на 500 дільницях.

  • Україна, що дивує

    Учасники президентських виборів в Україні повинні визнати результати виборів. Про це заявили представники місії спостерігачів Парламентської асамблеї Ради Європи та Парламентської асамблеї НАТО. «Обидва кандидати повинні погодитися, що ці вибори були демократичними. Україна заслуговує на оплески», — сказав глава місії ПАРЄ Матіаш Йорші на прес–конференції. Йорші вважає, що вибори свідчать про перемогу Помаранчевої революції. >>

  • Вона «зриває» вибори, вони голосують

    Недовго тішилися донецькі керівні «регіонали» після того, як нарешті вдалося «відшити» грузинських спостерігачів. Бо не встигли вони, горопахи, передихнути, а тут нова халепа. Тепер уже не з кавказьким акцентом, а з галицьким. Адже опоненти з БЮТ вийшли з ініціативою про реєстрацію членами виборчих комісій мешканців Західної України. Цей хід та інші передвиборчі маневри «біло–сердешних» представники владної в області Партії регіонів розцінили по–своєму — «робиться все для того, аби зірвати голосування». >>

  • Одна смерть і букет антипатій Януковичу

    Івано–Франківщина, де керівник Партії Регіонів п’ять років тому набув скандальної популярності через «яєчний теракт», і цього разу піднесла йому неприємний сюрприз, встановивши національний рекорд антипатії до лідера другого туру президентських виборів. За попередніми даними, Віктора Януковича підтримало лише 7% прикарпатців (найменше — в Тисменицькому, Богородчанському та Калуському районах). Водночас за «сердечну» Юлю, котра в протистоянні з русофілом Януковичем у місцевих жителів переважно асоціювалася із захисницею національних інтересів, проголосувало 89% виборців краю — це найвищий показник довіри з–поміж усіх регіонів держави. >>

  • Усе «таємне» стало явним

    Якщо хтось захоче влаштувати конкурс серед областей на найбільш абсурдну виборчу кампанію, переможця можна назвати вже зараз. Це — Луганщина. Достатньо сказати, що 7 лютого тут було «заміновано» аж десять виборчих дільниць: чотири — в райцентрі Лутугине і шість — у Лисичанську. >>

  • Вікторія Віктора Я.

    Перше, що впадало в око у прес–центрі (чи то пак альтернативному штабі) Віктора Януковича недільного вечора, — це впевненість. Майже зухвала впевненість у перемозі. В готелі «Інтерконтиненталь», на вході у прес–зал, стояла рамка металошукача. У такий спосіб охорона хотіла посилити безпеку Януковича — наразі «звичайного» народного депутата, який через кілька тижнів, не виключено, суттєво просунеться в кар’єрі. Після першого туру виборів «рамки» не було... >>

  • Похибка і її межа

    «Пропало всьо» — ця знакова фраза з відеозвернення Юлії Тимошенко хоч і не лунала в її прес–штабі під час виборчої ночі, проте була написана на багатьох обличчях. Передусім — журналістських. Адже розбалувані попередніми заходами БЮТ у готелі «Хайятт» — під час першого туру нинішніх виборів і парламентських перегонів 2007 року — акули пера й мікрофона потайки плекали надію не лише наїстися, а й, залежно від політичних симпатій, залити горе/відзначити перемогу. Але вишукані наїдки й ріки вина, якими БЮТ раніше щедро балував журналістів і гостей, цього разу таки «пропали»: на зміну стравам у стилі «хайяттівського» ресторану прийшли скромні бутерброди, виставлені в окремій кімнаті для преси, а алкоголю й зовсім не було. «Шампанське відкривати рано, а споювати журналістів так, як минулого разу, коли вони до початку прес–конференцій уже на ногах не трималися, ми більше не збираємося», — пояснювали заклопотані працівники штабу. >>