Під час другого туру виборів проводилося одразу шість екзит–полів. Така кількість — це певний перегин демократії. Та все ж варто підкреслити як позитив той факт, що всі без винятку опитування показали приблизно однаковий результат: по–перше, вони демонструють перемогу Віктора Януковича, по–друге, різниця між показниками кандидатів, за даними різних контор, не перевищує 1,5%. «Це велика точність», — зазначила в коментарі «УМ» науковий керівник Фонду «Демократичні ініціативи» Ірина Бекешкіна.
Станом на вчорашнє обіддя (коли в Центрвиборчкомі було опрацьовано 98,5% бюлетенів) найбільш близькими до офіційних результатів виглядали дані Національного екзит–полу, що проводили Фонд «Демократичні ініціативи», Київський міжнародний інститут соціології та Центр Разумкова, а також дослідження, що проводилось на замовлення «Шустер студіо».
Згідно з Національним екзит–полом, у другому турі за Віктора Януковича проголосувало 48,5 відсотка виборців, а за Юлію Тимошенко — 45,7%; «проти всіх» — 5,6%. Було опитано 16 332 респондентів на 300 виборчих дільницях; загальна похибка не перевищує 2,5%.
Слід відзначити, що в першому турі дані Національного екзит–полу якраз навпаки дали найбільший крен убік, порівняно з офіційними підсумками. Перед другим туром соціологи міркували над тим, щоб змінити методологію опитування. Але технологію залишили незмінною: інтерв’юери опитували кожного шостого виборця на вибраних дільницях.
«Ця методика більш тонка, вона не пов’язана з озиранням на явку: вона сама й «контролює» явку, — зазначила в коментарі «УМ» Ірина Бекешкіна. — У першому турі ми не могли повноцінно застосувати цю методику. Цього разу на дільницях працювало по три інтерв’юери, а минулого разу — по два». Пані Ірина каже, що 17 січня соціологи не встигали опитати кожного шостого, особливо в містах середніх розмірів (не в обласних центрах). «У нас вийшов недобір по містах. Насамперед це стосується Сходу і Півдня», — пояснила Бекешкіна.
Ще один крок до точності — у другому турі соціологи виконали план по кількості охоплених дільниць: інтерв’юери працювали на 300 ДВК, а в першому турі через недофінансування їхню кількість довелося скоротити до 240. Цього разу проблем із грішми не було.
Студія Шустера застосовувала схожу методику опитування, що й соціологи Національного екзит–полу. За даними дослідження «Шустер студіо», Віктор Янукович отримав підтримку 48,7% виборців, а Юлія Тимошенко — 45,6% («проти всіх» — 5,7%). Було опитано 20 000 осіб на 350 дільницях.
Телеканал «Інтер», який замовляв екзит–пол і в першому турі, цього разу вирішив провести... аж два! Опитування Центру соціальних і маркетингових досліджень «Соціс» виявило в Януковича 49,6%, а в Тимошенко — 44,5% (проти всіх — 5,9%). Дані екзит–полу фонду «Громадська думка» («ФОМ») і Ukrainian Sociology Service продемонстрували схожі результати: у Януковича — 49,7%, у Тимошенко — 44,6%, не підтримали жодного кандидата — 5,6%. У першому турі ці три контори працювали на один екзит–пол. Що ж до репрезентативності, то «Соціс» опитав 20 тисяч виборців більш ніж на 600 дільницях, а дует «ФОМ» і USS — 15 тисяч респондентів на 300 ДВК.
Опитування на виході з дільниць замовляв ще один телеканал — ICTV. За даними дослідження, що провела соціологічна компанія GFK, Віктор Янукович набрав 49,3%, а Юлія Тимошенко — 45,3%. Всього опитано 21 635 виборців.
Шостий екзит–пол проводила компанія Research & Branding Group. Як завжди буває в R&B, Янукович переважає найбільше і майже перевалив за 50–відсотковий бар’єр. За Тимошенко проголосували 44,8%. Усього було опитано 10 000 виборців на 500 дільницях.