«Усе треба продумувати, щоб не проводити потім експерименти на людях»
— Сергію Іллічу, подією номер один першого десятиліття ХХI століття для української освіти безперечно стало введення незалежного тестування. Якими бачаться результати особисто вам?
— Прогресивність такого кроку сумнівів не викликає. Однак на шляху розвитку ми чомусь рухаємось не по прямій висхідній, а кидаємось із боку в бік, широко застосовуючи метод спроб та помилок. Зараз, приміром, уже ясно, що паралельно треба було запровадити при вступі і врахування середнього балу атестата. Але хіба не можна було наперед усе добре продумати, щоб не проводити експериментів на живих людях? Можна, звичайно, трактувати це як вдосконалення в ході процесу. Але, як на мене, у таких справах відповідальні відомства повинні з самого початку продумувати все до дрібниць і фіксувати в положеннях та параграфах.
Далі. Змінилась сама філософія вступу до вищих навчальних закладів. Бо якщо донедавна вузи відбирали собі абітурієнтів, то тепер абітурієнти вибирають вуз. Я вважаю неприйнятним, коли молоді люди паралельно подають документи в цілу купу абсолютно різнопланових вузів. Тобто можна зрозуміти, якщо в десяток економічних у різних містах України — значить, дитина хоче стати таки економістом. Але якщо одночасно і в економічний, і в юридичний, і в медичний, і взагалі в усі можливі, то це — просто нонсенс! Це нівелює саме поняття вибору молодою людиною майбутньої професії і свого шляху в житті, моральність цього вибору. Виходить, що ні сам абітурієнт, ні батьки не знають, чого хочуть. А в результаті може вийти так, що дитина вступить туди, куди якраз найменше хотіла, тож відповідними будуть і бажання вчитись, і наступне ставлення до майбутньої професії та здатність реалізуватись у ній. Усе це також потрібно було передбачити і врегулювати, ввівши певні обмеження.
«Україна за Болонською угодою «бігом побігла», інші ж країни рухалися поступово»
— Кілька років тому, коли Україна стояла на порозі входження до широковідомої Болонської коаліції (попередньо, у 1999–му, в італійській Болоньї міністри освіти 29 європейських країн підписали «Декларацію про Європейський простір для вищої освіти». — Авт.), ви висловлювали одне серйозне застереження. Щодо того, щоб, поспішаючи в європейський простір, ми разом з водою не вихлюпнули з купелі й дитя — тобто не втратили все те позитивне, що самі надбали за десятиліття. Що скажете з цього приводу сьогодні?
— Вуз, який очолюю, одним із перших в Україні взяв участь в експерименті з впровадження у навчальний процес основних принципів Болонської декларації, і на сьогодні у нас уже добре адаптована кредитно–модульна система організації навчального процесу.У 2007 році ТНЕУ вступив до Європейської асоціації університетів, а наступного — приєднався до Великої хартії університетів. Тісно співпрацюємо з провідними навчальними закладами багатьох європейських країн. Важливим аспектом світового визнання навчального закладу стало членство ряду науковців університету в Європейській асоціації міжнародної освіти. Берем участь у спільних європейських проектах разом з університетами Франкфурта–на–Майні (Німеччина), Роттердама (Нідерланди), Ліона (Франція), La Zapienza (Рим), Mak Gill (Канада) й іншими. Щороку майже 100 студентів ТНЕУ проходять короткотермінове навчання у закордонних вищих навчальних закладах, налагоджено обмін викладачами.
Можна називати ще багато фактів на підтвердження того, що наш університет успішно увійшов у Болонський процес. Якщо ж говорити про цей процес у цілому, то в Україні вийшло так: підписали відповідні юридичні документи — і «бігом побігли», ввівши, приміром, рейтингово–модульну систему адмініструванням. Німеччина ж, Австрія і Франція не «побігли» — вони почали рухатись поступово. Побачивши, що вони не поспішають, і ми стишили хід. Бачите, життя — воно значно багатогранніше за будь–яку систему. У нас є непогані надбання ще старої школи. Хто не мав змоги вчитись на стаціонарі — йшов на заочне. Хтось за індивідуальним графіком навчається. То навіщо відрізати, як ножем, усе позитивне? Тим паче що проблеми є скрізь. Зараз от у Німеччині студенти страйкують — не те щоб проти Болонської угоди, але проти обумовленої в ній заборони працювати паралельно з навчанням. Зараз у них це дозволено, що дуже всіх влаштовує. А от у Великобританії це категорично забороняється. І якщо наші студенти їдуть вчитись у Шотландію (маємо відповідну угоду), то найперша умова партнерів — щоб вони там у жодному випадку не працювали. Тобто в кожній країні свої реалії, які не завжди збігаються. Так само як не весь тамтешній досвід є корисним і прийнятним для нас. Тому потрібно шукати оптимальний компроміс. А щодо економічних вузів, то в майбутньому мені бачиться створення їх міжнародного консорціуму. І ми вже працюємо в цьому напрямі. ТНЕУ, приміром, має гарні тісні зв’язки з Дрезденським технічним університетом, де є економічний факультет. З ними підписано угоду про обмін студентами та паралельне одержання ними двох дипломів. Бо чому наші дипломи не можуть визнаватися у Німеччині чи у якійсь іншій європейській країні?
«Як казали древні: доходи шукайте у видатках»
— Минулий рік був нелегким, бо економічна криза позначилася на всіх. Однак у мене складається враження, що ваш університет вона обійшла стороною…
— Сміливо можу стверджувати, що вуз зараз не відчуває жодних фінансових проблем. У нас нема жодної копійки заборгованостей із зарплат чи стипендій, мені ніхто не може закинути, що немає сучасного технічного оснащення чи не відремонтовані належним чином аудиторії та гуртожитки. Більше того — ми продовжуємо успішно розвивати свою матеріальну базу, яку я вважаю надзвичайно важливою для якості навчального процесу. Думаю, усім приємно зайти і в наші євростудії, і до залу захисту дисертацій! І облаштовані вони на найвищому рівні не для того, щоб похизуватися, а щоб там панувала атмосфера, гідна храму науки.
До вересня я поставив собі за мету 100–процентне забезпечення студентів гуртожитком. Зараз воно на рівні 81 відсотка, але один новий багатоповерховий гуртожиток буде зданий ось–ось, а другий — до 1–го вересня. А ще ми зараз проектуємо для університетського містечка палац спорту з басейном. І вже майже готовий палац спорту при нашому інституті в райцентрі Чортків. Розпочали також роботу з розвитку нашого наукового підрозділу «Наука» (це колишній радгосп). Заклали великий сад, а з весни займемось вирощуванням насіння трав та ріпаку під Тернополем. Це солідна науково–практична база для аграрного факультету і джерело прибутків у майбутньому. Це також допоможе забезпечити смачне і водночас дешеве харчування у студентських їдальнях.
На все перераховане пішли солідні кошти, але вони того варті. Запитаєте, де ми їх знаходимо? Як ще древні казали — доходи шукайте у видатках, тобто передусім слід навчитися розумно розподіляти наявні кошти (на щастя, я за своєю природою фінансист). Окрім бюджетних, це гроші, які вуз сам заробляє, — оплата за навчання, міжнародні гранти, платне проведення перепідготовки та підвищення кваліфікації державних спеціалістів. Є й інші джерела. Не так давно ось відкрили наш інститут в Єревані та за окремою програмою — «магістерку» в Греції.
«Між студентами й викладачами зараз дещо інші стосунки»
— Сергію Іллічу, в інтерв’ю одній із місцевих газет ви якось сказали, що заохочуєте в студентах вільнодумство. Це як зрозуміти?
— Намагаюся прищепити їм громадянську активність — щоб брали активну участь у вирішенні всіх проблем, щоб про все мали свою думку і вміли щиро й відкрито її висловлювати. Сьогодні, до речі, стосунки між студентами й викладачами дещо інші, ніж це було колись. Перші тримають у тонусі других, не даючи розслаблятись і стимулюючи до самовдосконалення. Бо якщо в аудиторії, приміром, 20–30 чоловік сидять з власними ноутбуками і взагалі мають змогу оперативно знайти в інтернеті будь–яку інформацію, то вже не вийде начитувати їм застарілий матеріал. Або викладач ітиме в ногу з часом, або вимушений буде зійти з дистанції. І це цілком нормально! Щодо викладацького складу планка у нас піднята високо, адже вирішальною мірою від нього залежать якість знань і рівень майбутніх спеціалістів. Уже 5 років діє спеціальна лабораторія нових форм навчання, де за допомогою соціологічних досліджень вивчають думку студентів щодо кожного окремого викладача. А особисто я регулярно проводжу зі студентами зустрічі в системі онлайн, під час яких є можливість відверто обговорити всі проблеми, включно з якістю викладання предметів. Тож якщо починають надходити тривожні сигнали з обох цих джерел, я попереджую викладача про можливість розриву контракту. А на контрактній системі у нас не лише викладачі, а й усі, хто обслуговує навчальний процес.
Звичайно, планку можна опустити, але якщо нині так зробити, то вже через кілька років можуть сказати, що в Тернопільський економічний вступати нічого, бо знання там дають не такі, як треба. Сьогодні про наш університет зовсім інша думка. І за результатами минулорічної акредитації на рівні міністерства нам видали ліцензію на 10 років — значить, у нас впевнені. Позитивні висновки зробила і міжнародна акредитаційна комісія, яку ми самі запросили. Я не хочу сказати, що в університеті зовсім немає недоліків, але ми постійно і дуже наполегливо над ними працюємо.
ДОСЬЄ «УМ»
Юрій Сергій Ілліч. Доктор економічних наук, професор, заслужений діяч науки і техніки України, дійсний член (академік) Академії економічних наук України.
Народився 30 січня 1950 року в селі Шишківці Новоселицького району Чернівецької області. Закінчив Чернівецький фінансовий технікум, відтак Тернопільський фінансово–економічний інститут. Працював викладачем, старшим викладачем, доцентом кафедри грошового обігу і кредиту, завідувачем кафедри фінансів, директором Інституту фінансів, деканом фінансово–економічного факультету Тернопільської академії народного господарства. У 1996 році захистив докторську дисертацію «Спільне підприємництво в Україні: фінансовий аспект розвитку». З 2002–го і до сьогодні — ректор вузу. Автор близько 200 наукових праць. Керівник і розробник 10 наукових тем державного значення. З 2008 року — завідувач кафедри міжнародних фінансів Україно–німецького економічного факультету. Підготував 26 кандидатів та 5 докторів наук. Брав участь у роботі групи фахівців із підготовки Бюджетного кодексу України.