І тільки МВФ біля верстата, у три зміни...

27.01.2010
І тільки МВФ біля верстата, у три зміни...

Малюнок Володимира СОЛОНЬКА.

Поки вітчизняні урядовці, підсумовуючи виконання бюджету 2009 року, балансують між реальністю та вимогами МВФ, цю роботу здійснили фахівці секретаріату Президента. І дійшли висновку, що ситуація з економікою в Україні значно гірша, ніж прогнозувалося раніше. Але головна біда в тому, що приховування проблем тільки поглиблює їх.

 

Таки недовиконали!

Щомісячні звіти Міністерства економіки впродовж минулого року показували: дохідна частина бюджету регулярно перевиконується. Завдяки чому досягнуто такого успіху — урядовці традиційно не пояснювали! І тепер можна зрозуміти чому: бадьорі рапорти про перевиконання — м’яко кажучи, неправда... Насправді ж торік до загального фонду державного бюджету мобілізовано 172.206,5 млн. гривень. Що становить тільки 93,3% від установленого законом завдання. Іншими словами, державна казна недоотримала 12.421,7 млн. гривень.

Найбільше постраждав бюджет від недоотриманого ПДВ за ввезені на територію держави товари — недоотримано майже 13 млн. гривень. Тож з’являється перше питання до уряду — про ефективність роботи митниці, друге — про рівень «тінізації» у цій сфері. Друга «дірка» у бюджеті — недоотриманий податок на прибуток підприємств. Цей показник зріс порівняно з попереднім роком на цілих 23,4%. Тому вкрай цікаво довідатися у чиновників Кабміну: чи справді робота промисловості, на відміну від їхніх бадьорих заяв, практично паралізована? Чи, може, все не так погано, заводи працюють — але поза офіційну касу? І, нарешті, третє джерело проблем (недоотримано понад 3,5 млн. гривень) — податок на додану вартість із вироблених в Україні товарів. Питання про дійсний стан вітчизняної промисловості залишаються такими ж.

Деякі «дитячі пустощі»

Окрім того, що уряд, як виявилося, не заробляє, він також не витрачає. Тобто не фінансує цілу низку проектів, порушуючи при цьому закон. Скажімо, планові завдання відшкодування податку на додану вартість не виконано на 5,4%. До цього відсотка зазвичай потрапляють ті підприємства, які не підтримують політику чинного Прем’єра та програли конкурс на кращий «відкат». Такі «невинні пустощі» суттєво вимивають обігові кошти заводів та фірм, унаслідок чого рівень виробництва падає, а бюджет, у свою чергу, недоотримує податки, про які ми говорили вище.

Але у скрутному становищі опинилися не тільки виробники, а й переважна більшість мешканців українських регіонів. Про це свідчить інша цифра: з місцевих бюджетів вилучено до державного бюджету тільки 86,8% від передбаченого законом завдання офіційних трансфертів. Бракує 1157,3 млн. гривень. Ця проблема може свідчити або про допущені прорахунки під час формування плану бюджету. Або про те, що хтось угорі видавав бажане за дійсне.

Але це, виявляється, — тільки вершина айсберга!

Результати, які отримали експерти, свідчать, що проблеми з наповненням бюджету країна мала досить серйозні. Причому висновки, про які ми говорили вище, були зроблені на підставі даних уряду. Проте чиновники зазвичай недоговорюють — і реальна проблема з бюджетом виглядає набагато серйозніше.

Методів маніпулювання цифрами досвідчений чиновник знає багато. У нинішньому уряді досвідчених людей, виявляється, багато. Так, для поліпшення загальної картини до складу доходів залучено... 15 млрд. гривень зовнішньої позики Міжнародного валютного фонду. Без цих грошей маємо вже зовсім інший відсоток виконання — не 93%, а 84,8 відсотка! Тож реальний розрив між доходами та видатками становить не 16, а 31,8 млрд. гривень.

Замовчує Кабмін і ще про «невеличку проблемку». У графі «дефіцит бюджету» чомусь не зафіксовані 44 млрд. гривень, які випустив уряд для поповнення статутного капіталу банків та НАК «Нафтогаз України». Тож насправді дефіцит держбюджету за 2009 рік становить 75,8 млрд. гривень!

Але навіть така доволі критична цифра була отримана не зовсім чесним шляхом. Дефіцит державного кошторису був би значно більшим, якби уряд чесно повертав ПДВ та... не збирав податки наперед. Це ноу­хау — коли податкові адміністрації на місцях «нахиляють» платників податків, аби ті розрахувалися з дер­жавою на кілька місяців наперед — активно застосовував уряд Віктора Януковича. Нинішній Прем’єр­міністр сумнівний досвід свого попередника наблизив до абсолюту. Нині платити податки наперед вважається цілком нормальною практикою. За минулий рік переплати податків зросли на 3,7 млрд. гривень. Або на 41%! Ситуація з неповерненим ПДВ — це справжня міна під роботу наступного уряду. Невідшкодовані суми за минулий рік зросли на 9,1 млрд. гривень — на цілих 70%! Протерміновані платежі зросли удвічі.